Rieb György, az Aprilia f?nöke még a Budapest Motor Kiállításon kérdezte t?lem, hogy áprilisban ráérek-e kimenni a Shiver sajtóbemutatójára. Persze, hogy! Ez a program egy hónapot csúszott, de végre sikerült kivitelezni. A Shiver teszt kedden volt, majd szerdán a Noaléba mentünk a gyár központjába, ahol megmutatták nekünk, hogyan is készülnek a motorok errefelé.
A tervez?asztaloktól elkezdve az utolsó fékpados ellen?rzésekig mindent megmutattak nekünk. Itt van a gyárnak a versenyrészlege is, ahol a Moto GP résztvev? motorokat szervizelik. Természetesen ezen a jeles napon ott voltak a gyári 250-es versenyz?k is, Lorenzo, Barbera, DeAngelis, és Lüthi személyében. Persze sok mindent láttunk, amit nem volt szabad lefotózni, arról most csak annyit árulhatok el, hogy nemsokára kész a V4-es, és már tesztelgetnek egy 550-es V2-es sportgépet, és a Shiver egy túrásított változatát.
A látogatás a szélcsatornáknál kezd?dött, ahol els?ként egy kisfilmet nézhettünk meg arról, hogy 100.000 km-es próbának vetik alá fékpadon az új motorokat a 33 tesztszoba valamelyikében, majd 400.000 km-t megtesznek minden prototípussal az utcán, és a 200 lóer?s V4-es motorblokkot a legjobb formába hozzák. Mindezt azért, hogy az elkövetkez? Apriliák még jobbak legyenek.
|
Ezután megnézhettünk egy bemikrofonozott Shivert. Itt mérik a menet közben keletkez? zajokat, amit természetesen azért tesznek, hogy utazáskor ne zavaróak, hanem annál inkább élvezetesek legyenek ezek a hangok.
Az ezután következ? szobában kétfelé lehetett nézni, jobb oldali fékpadon egy Shiver, a bal oldalin egy Manna futotta a 100.000 km-es tesztjét. Itt valós körülmények mellett tesztelik a gépeket, rendesen meg van csinálva a gép úgy, hogy tudja húzni a gázt, tud váltani és kuplungolni is. A számítógép le tud modellezni egy hosszabb túrát is és egy versenypályát is. Váltásokkal kuplungolásokkal és gázadásokkal együtt is. Ezek a tesztek így folynak itt. Ezen a képen, éppen egy RSV-t tesztelnek.
Ebb?l a m?helyb?l kij?ve szemben rögtön ott volt a következ?, ahol a Manna vázának a merevségét és rugalmasságát tesztelték. Volt egy hatalmas gép, ami a Paulovics Imi szerint a kielégítetlen háziasszonyok kedvence lehetne. Fáradhatatlanul húz és nyom, húz és nyom… Mégpedig úgy, hogy a Manna els? és hátsó tengelyénél fogva van a padon.
|
A következ? két m?helyben a szélcsatornában vizsgálták a most megjelenésre váró két új modellt, a Shivert és a Mannát.
Az automata váltós Mannának 180 km/h-s végsebességet írt a m?szer. Szerintem ez elég lesz egy élvezetes motorozáshoz, de majd meglátjuk, hogy fog ez kinézni a gyakorlatban, ha végre már a piacon lesz ez a motor is. Én nagyon várom!
Ezzel szemben ott volt egy robogó-váz, amit hátul, oldalirányba rángatott a pneumatika. Így vizsgálják a csavarodási merevséget.
|
A következ? m?helyben éppen arra készültek, hogy Bautista egyik szénszálas kerekét felrögzítsék az asztalra. Itt gondolom, azt nézik majd, hogy hány fékezést vagy milyen erej? fékhatást bír ki a szénszálas kerék.
A folyosó végén véget ért a motoros m?helyek sora. Még ez a két m?hely volt hátra. Az egyikben egy SXV-t hevítettek úgy mintha egy gokartpályán menne, a másikban egy RSV futóm?vet rázattak gumik nélkül, hogy hogy bírja a rossz utakat. – Ez a SPÉCI, Magyarországra szánt teszt –
|
Illetve csak azt hittem, hogy véget ért, de valójában volt még a tarsolyukban egy pár ilyen fékpad, ahol megint a Manna egyik prototípusát próbálgatták.
Majd végre odaértünk, ami engem a legjobban érdekelt, a V4-es blokkhoz a próbapadon. Itt felcsillant a szemem, mert azt hittem, hogy ezt az egy darabot fogom látni, de szerencsére nem így történt. Innent?l kezdve vagy 4-5 padon ezek az ultrakeskeny V4-es, 1000-es blokkok jártak.
Ilyen diagrammokat figyelgettek a mérnökök a próbapad kinti helyiségében a számítógép el?tt. A teljesítmény és nyomaték adatokat sajnos nem tudtam kifigyelni :).
A legeslegvégén azért hallottunk gyönyör? kétütem? hangokat is: De Angelis egyik 250-es versenymotorja volt a padon.
A fejleszt? részlegb?l az udvarra vezetett utunk, ahol az egész világbajnokságon résztvev? off-road csapat várt minket, az RXV, SXV motorjaikkal.
Innen egyb?l a MotoGP-részleg felé mentünk, ahol Lorenzóék vártak minket. Majd Lüthi, és a Team Toth motorjai jöttek sorban. Itt volt Hector Barbera is, aki mérhetetlen nyugalommal válaszolt az újságírók kérdéseire. Majd a végén Alex De Angelis pózolt.
Ebben a m?helyben voltak azok az alkatrészek is, amikb?l összeválogatják egy-egy versenyre a motorok alkatrészeit. Ötféle leng?villa és vagy hétféle váz, meg egy-két apróság volt itt a polcokon. – Jaaaa akkor értem már, hogy mi is az a gyárilag felkészített versenymotor. –
Majd megint az udvaron találtuk magunkat, ahol a Moto Gp-ben egykoron szerepelt Cube két változatát csodálgattuk meg Harada egykori 250-esével együtt.
Innen egy kanyarral megint bementünk az épületbe, ahol a nagyf?nök várt minket egy kis mondanivalóval. Ez volt a büszkeségeink cím? bejárat. Itt a gyönyör? hajtóm?vek és a világbajnokságokat megnyert motorok voltak kiállítva.
A legutolsó részleg a tervez?m?hely volt, ahol néhány kiállítást megjárt prototipus volt kiállítva. Itt van például a két újdonság a Shiver és a Manna el?dje, amib?l szerencsére nem sok minden valósult meg.
Utána a titkos tervez?részleg következett, ahonnan nem szivároghat ki semmi sem, ezért err?l most nem írhatok. Legvégül, a teszten szerepl? Shivereket és a prototípusokat néztük meg, éppen szervizelés közben. Itt beindítottak nekünk egy V4-est, ami még egy RSV vázban muzsikál. De még hogy muzsikál! A rajta lév? 4 az 1-ben Akrapovic-ból gyönyör? hangokat csalogattak el? a mérnökök.
Hát ennyi volt a noalei gyárlátogatás. Most már kezdem érteni, hogy is lett 27-szeres világbajnok az Aprilia. Nagyon profi mérnökök nagyon profi technikán dolgoznak. Nem mondom, hogy így könny?, mert így sem könny? valami jót el?állítani, de minden elismerésem ezé a világszint? összevetésben kicsi gyáré. És még sok bajnoki címet kívánok nekik!
Legutóbbi hozzászólások