EST. 2002

Elmúlt az ?sz és beköszönt a tél, avagy téli tárolás okosan

Az elkövetkez? id?szakban motorjaink mély álomba szenderülnek. Pár szerencsés társunk talán kijut meleg tájakra motorozni, de a többség a zord télnek köszönhet?en csak reménykedhet egy korai tavaszban.

Megpróbálunk most pár tanáccsal ellátni benneteket, hogy mivel törjétek meg a téli csendet. 

Nem csak a motorok, de a szervizek, és szinte az egész motoros piac csendbe burkolózik. Ezt pedig érdemes kihasználni, és nem a tavaszi ?rületben kapkodni. Minden kezd? motorosnak, de haladóknak is szükséges egy jó szerviz, ahol ha bármi gondja akad, segítenek megtalálni a leghatékonyabb megoldást. Ha van szervizünk, akkor oda, ha nincs, akkor érdemes elmenni kicsit kérdez?sködni, beszélgetni. Sok szerviznek vannak akciói télen az ingyen szállítástól a kedvezményes munkadíjig. Ráadásul ebben az id?szakban nyugodtan ott lehetünk és beszélgethetünk a szervizesünkkel. Kérdezzetek és gy?jtsétek be a megfelel? információkat. Alkatrészekre, motorokra és bármire.

Alap dolgokat mi is meg tudunk otthon csinálni, de egy jó szerviz attól jó, hogy fel is tár hibákat illetve prevenció jelleggel el?re jelezhet gondokat. Gondolok itt kopásra, esetleg id?szer? cserékre. Ha megtaláltuk a szervizt, kérjünk egy alapos felmérést, amiben nem csak egy olajcsere van. Ellen?rizni kell a gyertyákat, a lánc állapotát és még sorolhatnánk.

Suzuki GSX-RR 2015

Kiemelt figyelmet fordítsatok a fékekre és a futóm?re. Az els?nél gyári vagy min?ségi terméket vásároljatok. Mi általában minden termékcsoportra szeretjük azokat ajánlani, akik csak azzal a témával foglalkoznak. Fékben például az EBC-t, ahol szakemberek segítenek tájékozódni a különböz? betétek és tárcsák világában. Évente, de maximum kétévente érdemes fékfolyadékot cserélni. Nem gy?zzük hangsúlyozni ennek fontosságát, ahogy azt sem, hogy lehet?leg ne a legolcsóbb, ismeretlen eredet? termékre bízzátok az életeteket fékezéskor.

A második a futóm?, ami szintén kényes téma. Mivel a tél hosszú és id? van, érdemes felkeresni egy specialistát, aki tud segíteni a megfelel? szervizben épp úgy, mint a beállításban. Mi az X-Bike-ba járunk, és nektek is el?szeretettel ajánljuk. A futóm?ben az olajat kétévente cserélni kell, extrém kilométer használat mellett el?bb is érdemes, és nem árt, ha olyan szakember végzi, aki képzett a területen. 

Az ilyen jelleg? szerelések értelme az, hogy pontosabban be lehet állítani egy motort egy adott felhasználó esetében, mint a gyári érték, és ezzel könnyedebb és biztonságosabb vezetést érhetünk el.

Suzuki GSX-RR 2015

Akár a saját szervizetekben, akár az X-Bike-nál cseréltetitek le a fékfolyadékot, ellen?riztessétek a gyári fékcs? állapotát. Ezen anyagokra is hat az id?, és érdemes 5-6 évente lecserélni ?ket gyári cs?re vagy fémhálós Goodridge termékre, amivel növelhet? a fék hatásfoka.

Én személy szerint minden hónapra kiírok egy állomást, amivel elütöm a telet. Az els? a motor, majd jön a futóm?, fék és így tovább. Fontos, hogy nem kell sietni és kapkodni. Kísérletezni, gondolkodni, nézel?dni kell. Figyelni a téli akciókat és hallgatni a szakemberekre, de saját véleményt is formálni. Igazán csak az lesz jó motoros, aki ismeri motorját, és érti m?ködését, és képes megtalálni a saját vezetési stílusának megfelel? beállításokat.

Miközben a motorunkat szervizeljük, ápoljuk és felkészítjük, s?t, lehet?leg jobbá tesszük a következ? szezonra, ne feledkezzünk meg a ruházatról sem. 

A motorozásnál a ruházat nem csak divat termék. Az életünk múlhat rajta. Ha van szabadid?nk, és hiányzik egy kicsit a motorozás világa, vegyük nyakunkba a várost és nézel?djünk. Minden évben vannak jó ötletek ebben az iparágban, amit érdemes felderíteni, és itt is rengeteg akcióval találkozhatunk a téli id?szakban. 

Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy ruhát kell vennünk, ha volt némi gond a nyáron a felszereléssel. Sok motorosnál látom, hogy nem jól vannak beállítva a kabát sz?kítésére szolgáló tép?zárak, és ezért lebeg vagy felfújódik rajtuk a kabát menet közben. Ez akadályozó tényez? és érdemes megszüntetni. Vagy nem egyszer láttam olyat a nyáron, hogy valaki a kabáton kívülre vette fel a gerincvéd?t. Gondolhatjuk, hogy egy nagyobb tempónál történ? esést k?vet? csúszásnál mennyire gyorsan szakad le a két gumipánt. Vannak jó varrodák, ahol a súlyveszteségünknek vagy éppen többletünknek is utána tudják állítani a ruhát.

Vigyük el sisakunkat oda, ahol vettük és ellen?rizzük, hogy ha felveszünk bel?le egy teljesen újat, mennyire tágult ki a használattól a saját sisakunk. Amennyiben nagy a különbség, kérjünk másik szivacsot és ellen?rizzük úgy is. Fontos, hogy a bukósisak ne mozogjon a fejünkön, hanem lehet?leg a fejünkkel együtt.

Érdemes átgondolni a nyári túrák csomagolását és felszerelését. Sokan hirdetnek használtan is jó állapotú felszereléseket. Használjuk ki itt is az id?t, és keresgéljünk minél szélesebb palettán. A HP Motornál és az EuroMotornál is találtok komplett kínálatot a dobozoktól a hengertáskákig. Ha eléritek, hogy tudjátok, mit akartok és miért, minden sokkal könnyebb lesz, és ez nem feltétlenül jelenti a legdrágább termék megvásárlását.

Van egy harmadik fontos terület, ahol minimum meg kell ?rizni a nyári szintet, de még jobb, ha fejl?dni is tudtok. Ez pedig a fizikális kondíció. Egy átlag utcai motor 170 kg-tól indul, aminek a mozgatáshoz er?re van szükség, míg a hosszú távú vezetéshez állóképességre. 

Érdemes felkeresni egy edz?termet és tudatosan készülni a következ? szezonra. Szerencsére vannak olyan nagy tapasztalatú motorosok, akik már visszavonultak a versenyzést?l, és személyi edz?ként csoportos órákat vagy épp magánórákat tartanak. Ilyen a többszörös magyar bajnok Borka Jani is, akinek óráit el?szeretettel ajánljuk, mert sokat lehet fejl?dni és tanulni. A megfelel? kondíció biztonságot és sokkal jobb teljesítményt biztosít még közúton is. Hamarosan hosszabb sorozat is készül vele, de addig is eláruljuk, hogy kimondottan motorosoknak is tart felkészítést (pl. egyensúlyjavítás) és a RiverFitness-ben találjátok helyileg.

A teljesség igénye nélkül reméljük tudtunk ötleteket és tanácsokat adni a télre vonatkozóan. A motorozás szórakozás, de egyben technikai sport is, ahol az tud fejl?dni, aki készül, és odafigyel mind önmagára, mind a technikára.

Azért röviden összefoglaljuk azoknak, akik nem szeretnének szervizbe menni, hogy mik a minimum folyamatok, amiket érdemes megcsinálni az ?szi motortárolásnál.

1.

Tankoljuk tele a motort, ezzel is védve a tank belsejét a páralecsapódástól és az esetleges korróziótól.

2.

Ellen?rizzük a keréknyomást, és ha lehet?ségünk engedi, helyezzük emel?re a motort a folyadékok jobb eloszlása miatt.

3.

Ha tehetjük, friss motorolajjal tegyük el a motort. A használt olaj veszít a nedvszívó képességéb?l, így érdemes lecserélni. 

4.

Tisztítsuk meg, majd kezeljük a megszokott módon a láncot. A lánc típusától függ?en válasszunk ken?anyagot. (A nyáron használt láncspray teljesen megfelel?.)

5.

Használjunk kipufogó-dugót vagy bármilyen rongyot a kipufogó betömésére. Ezzel is védjük annak belsejét a páralecsapódástól.

6. 

Kétévente cseréljünk fékfolyadékot. A fékfolyadék id?vel egyre nagyobb arányban képes magába szívni a vizet, így hatásfoka romlik. Ráadásul a télies, párás id?ben a rossz min?ség? fékfolyadéknak módja van korróziót el?idézni a fékrendszer alkotóelemeiben, például a f?fékhengerben. Egy ilyen folyamatnak ‘köszönhet?en’ – amellett, hogy drasztikusan romlik a fék hatékonysága – id?vel számolnunk kell a f?fékhenger dugattyújának esetleges cseréjével, ami nem kis költség.

Fontos, hogy csak ellen?rzött min?ség? fékfolyadékot használjunk, mert sajnos egy rosszabb min?ség? folyadék cseréjével nem biztos, hogy sikerül elkerülni a problémát.

‘A Glykol egy olyan anyag, ami a leveg? páratartalmából vizet von ki és elraktározza azt. A Glykol alapú fékfolyadékok víztartalma 3 év után várhatóan eléri a 12% -ot, amit?l drasztikusan csökken a forráspontjuk és ezután már bármikor g?zbuborékok képz?dhetnek a fékrendszeren belül. Ez a jelenség vezet a szivacsos, bees? fékhez, ami rendkívül veszélyes lehet egy kiélezett helyzetben, és akár méterekkel hosszabb fékutat is eredményezhet. A járm?gyártók ezért, legalább 2 évente kötelez? feladatként el?írják a fékfolyadékok cseréjét a kezelési utasításaikban.’

7.

Vegyük ki az akkumulátort a motorból, és tegyük száraz, meleg helyre, vagy helyezzük csepptölt?re.

8. 

Egyéb folyadékok cseréje. A fékfolyadékon kívül több olyan ken?anyag is található motorunkban, aminek cseréje kétévente esedékes. Ilyen a teleszkópban található olaj, aminek cseréje a megfelel? m?ködés szempontjából is fontos, de az anyagmegóvás miatt is érdemes id?ben – és ha lehet, a téli hidegek el?tt – cserélni. Ne felejtsük el ellen?rizni a h?t?folyadékot (motortípus függ?) is.

9.

Eljutottunk a leponyvázásig. Itt is nagy körültekintéssel járjunk el. Amennyiben f?tetlen, nedves, de fedett helyen tartjuk motorunkat, ne kültéri ponyvával takarjuk le. A víznek ellenálló anyagok alatt gyakran és könnyen keletkezik pára, amely folyamatosan motorunk anyagösszetételét fogja támadni. Érdemes egy nagy pokróccal vagy olyan speciális beltéri ponyvával takarni a motort, aminek van nedvszívóképessége, ugyanakkor szell?zik is.

A téli tárolás mellett érdemes azzal is tervezni, hogy ebben a csendes id?szakban a szervizeknek több szabadidejük van, így valószín?leg különböz? akciók keretében jóval kedvez?bb kondíciók mellett csináltathatjuk meg az esedékes karbantartásokat.

Emel?t a Dangerbikes-nál, a MotorOázisnál és a HP Motornál is kaptok.

Kipufogódugót és beltéri ponyvát szintén találtok a MotorOázisnál.

Végül búcsúzunk egy fotóval, ami az egyik kedvenc rokon sportunknak köszönhet?, de mi is teljesen megértjük a fiatalembert. Csak mi kicsit nezebb dolgot szorongatunk egész télen :). 

téli tárolás motorkerékpár

ugrás fel