EST. 2002

Fékrendszerek – a féktárcsa

A francia cég 15 éve foglalkozik fékrendszerekkel. Folyamatos fejlesztés eredményeként a szupermoto világbajnokság és endurance világbajnokság élmen?i között sokan ezeket a fékrendszereket használják. Világítsuk meg, hogy mivel tudjuk „jobbá” varázsolni a fékrendszerünket, illetve mit?l lesz más a fékhatásunk, mint egy (gyári) tömegcikkel.

Klasszikus féktárcsa.

A fékrendszert els?re (részmegoldásként) a féktárcsa és fékbetét cseréjével javíthatjuk fel.

A féktárcsa

Már rég óta köztudott, hogy a legjobb hatásfokú féktárcsák vas öntvényötvözetb?l készülnek. A féktárcsa ötvöz?i viszont cégenként változnak. A Beringer féktárcsák gyártásánál els?dleges szempontok a tárcsák gyors h?vezetési képessége, csavarodási képesség és súly (giroszkópikus hatás miatt). A Beringer tárcsákat antikorroziós „aluminium plazma” kezelésnek vetik alá, tehát nem rozsdásodnak.

Nem szokványos a Beringer tárcsa fékfelülete sem. A tárcsa homogén, nincsenek rajta „szell?z?” lyukak. Ez által a „fékez? felület” kisebb lehet (kisebb súly), ez nagyon fontos szempont a „kanyarba befelé fékezéskor’ (a kisebb felállási hajlam miatt) viszont ehhez nagyon fontos, hogy a tárcsa ötvözete, h?kezelése és a fékbetét párosítása tökéletes legyen. Ugyan ez a szempont miatt van a tárcsa 6 szegeccsel rögzítve a kerékagyhoz (a szokásos 12 helyett). Így a tárcsa pereme „könnyebb” azaz a motor kanyarodási hajlama fékezéskor negatívan nem módosul. Ilyen megoldásoknál, a féktárcsa akár 20%-kal lehet könnyebb a gyári tárcsánál.

Beringer tárcsa.

Minden gyártó ajánlatában szerepel fékbetét az általa gyártott féktárcsához, utcai illetve verseny használatra. Ezt a tanácsot mindenféleképpen érdemes megfogadni. Ha ezt a cserét elvégezzük, érezhet?en javulni fog a fék hatásfoka és határozottabb lesz a fék reakciója is, viszont hiányolni fogjuk a féknyergek elasztikusabb viselkedését és extrém esetekben a f?fékhenger gyenge progresszív hatásfokát.

NFL

ugrás fel