EST. 2002

Gyárit? Utángyártottat? – 3. rész – Amit Ti kérdeztetek t?lünk

Érdemes végigolvasni a kérdéseket, mert még nekünk is volt benne olyan információ, amit tudunk hasznosítani.

Kérdéseitek megválaszolásában segitséget nyújtott az EBC hazai csapata, köszönjük a segítséget.

1. Szükséges a fékbetétek szezonális karbantartása? (?szi, tavaszi motor elrakás, el?vétel) István

Kedves István!

Nem kell a fékbetéteket karbantartani, de rendszeresen ellen?rizni kell a kopásukat.

Érdemes id?nként bekukkantani a betétek és a tárcsa találkozási pontjánál, mert akkor nem éri az embert olyan meglepetés, amit naponta tapasztalunk az EBC-nél.

Nevezetesen azt, hogy vannak motorosok, akik úgy hívnak fel minket, hogy már a tárcsát is cserélni kell a fékbetétekkel, mert a vassal fékeznek napok óta. 

2. Ha valaki EBC sport betétekkel szeretné a fékhatását növelni, akkor érdemes tárcsát is cserélnie? Gázhúzó

Kedves Gázhúzó!

Természetesen a legjobb párosítás az, amikor azonos gyártmány a fékbetét és a féktárcsa, mivel ezeket együtt fejlesztik, de szerencsére vannak olyan fékalkatrész gyártók, amelyek a gyárilag szerelt alkatrészekhez képest, azonos vagy egyes esetekben még jobb min?séget kínálnak. Az EBC Brakes élenjár a fejlesztések téren, így aztán az utcai használatra jól párosíthatók egymással a gyári fékalkatrészek és a mi termékeink.

Más a helyzet a verseny igénybevételek esetében, mert a pályán, a könnyebb súly és a precízebb technológia miatt, no meg a verseny fékbetétek által keltett nagyobb igénybevételnek köszönhet?en, már természetesen az EBC tárcsák a nyer?bbek.

3. Egy jónak mondható fékbetét, mekkora használat után éri el a megfelel? hatásfokot? Van ilyen? 5 fékezés, stb.? Zsolt

Kedves Zsolt!

Általában a teszteken ezt a szempontot is figyelembe veszik, tehát fontos az, hogy minél gyorsabban bejáródjon az új fékbetét.

Viszont ellentmondásos ez az igény egy kicsit!

Egyfel?l azt várjuk, hogy tartós legyen a fékbetétünk, és közben gyors bekopást, bejáródást is szeretnénk?!

A tartós betétek nem tudnak gyorsan bekopni, mert ez pont a könnyen kopó fékbetétekre lehet jellemz?, ezért a tartós betéteknél a precíz megmunkálásra fektetnek nagy hangsúlyt a gyártásnál. Az EBC például az autós betéteinél, egyedül álló módon, egy bejárató réteget alkalmaz, hogy gyorsítsa a folyamatot, míg a motoros és kerékpáros betéteit, olyan felületi megmunkálással látja el, ami nagyon pontosan illeszkedik a tárcsákhoz. Így aztán a lehet? leggyorsabban járódnak be, de mégis tartósak maradnak.

Ami nagyon fontos, hogy nem lehet elkerülni a fékbetétek türelmes bejáratását, mert különben megéghet, megüvegesedhet a tárcsával érintkez? felületük és ezáltal nyikorogni fognak és a fékhatásuk is gyenge lesz.

Szabály nincs arra, hogy hányat kell fékezni a bejáratáskor, de az biztos, hogy a kíméletes, városi forgalomban történ? bejáratás után, minden esetben tartósabb és hatásosabb féket kapunk, mintha rögtön ‘terrorizáljuk’ az új betéteinket. 

4. Használt sportmotor vásárlása esetén, érdemes azonnal betétet cserélni ha a gyári betét van még bent? Hány év alatt öregszik el egy betét még ha van is rajta felület? Jozsó

Kedves Jozsó!

Amennyiben meggy?z?dtél arról, hogy valóban gyári vagy jó min?ség? betét van a paripában, akkor nincs semmilyen tennivaló, mert a fékbetétek nem öregszenek, csak a használat károsítja azokat. Ellenben, azért érdemes a saját szemeddel, vagy szerel?ddel ellen?riztetni és nem hinni az eladónak, mert sajnos itthon elszabadult a mindenáron történ? spórolás, így aztán, min?síthetetlen fékbetétek kerülnek a féknyergekbe. Azonnal a kukába kell dobni a névtelen szinter betéteket, mert tárcsagyilkosok! A gagyi, ‘nóném’ organikus betéteket pedig azért, mert nem a mai komoly sportmotorokhoz készülnek! Kizárólag min?ségi szintert szabad egy sportmotorba vagy er?s és nagytest? robogóba, meg a nagy túragépekbe tenni.

5. Érdemes kombinálni egy féken belül a fékbetétek anyagösszetételét? Eke

Kedves Eke! 

Mostanában nagy divat lett variálni a fékbetétekkel, de szakmai szemmel nézve a dolgot, bizony nincs értelme.

Amihez tervezték a fékrendszert, azzal érdemes használni, mivel arra méretezték az alkotó elemeket. Például a sportmotorokat szinter betétekkel forgalmazzák eredetileg és mégis sokan próbálkoznak az organikus, (karbon, kevlár) betétekkel. Persze vannak, akik csak a hátsó tárcsákhoz tesznek organikus betéteket és el?l, marad a szinter. Mi az értelme ennek? Természetesen értem én, hogy a hátsó féket kevésbé használjuk, csakhogy a motorkerékpár tervez?i is tudták ezt a gyárban, és ennek megfelel?en méretezték a rendszert. Tehát indokolatlan a variálás, mert az a néhány ezer forint pillanatnyi megtakarítás nem éri meg azt, hogy felborítsuk az egyensúlyt, amit a tervez?k kikalkuláltak. Ráadásul amennyivel drágább a szinter, annyival tovább is tart, és még jobban is fog! Akkor meg mi az okosság ebben a változtatásban?

6. Szükséges a betétek tisztítása valamilyen spray segítségével, bizonyos id?közönként? Virág

Kedves Virág!

Ebb?l a kérdésb?l is látszik, hogy a lányoknak mennyire fontos a tisztaság és mennyivel finomabb a lelkük, mint nekünk, férfiaknak.

A fékrendszer egyik alkatrésze sem igényel különleges bánásmódot tisztítási szempontból, hacsak a fékfolyadék kötelez? két évenkénti cseréjét nem tekintjük egyfajta nagytakarításnak. A féktárcsák és a betétek érintkezési felülete öntisztító és ezáltal, nem kell foglalkoznunk ezzel a témával.

7. Miért ad hangot az els? fékem fékezéskor, és meg lehet valahogy szüntetni? Dani

Kedves Dani!

Már az elején leszögezhetjük, hogy valamilyen rendellenesség következtében adnak hangot a fékek. A fék zajképzése minden esetben valamilyen rezonancia következménye, és annak megszüntetése többnyire hosszadalmas kísérletezés végeredménye. A leggyorsabb és legeredményesebb megoldást a fékbetétek hátlapjára ragasztható, kemény gumifólia szokta eredményezni, ami az EBC Brakes kínálatában megtalálható.

8. Amikor új féktárcsát szerelünk fel a motorra, akkor mindig cseréljünk betétet is? Ali

Kedves Ali!

Természetesen az új tárcsát kizárólag új betéttel szabad bejáratni. Gondold csak el, hogy a használt fékbetétek milyen barázdákat marnának bele a precízen köszörült felület? új tárcsádba. Nem beszélve arról, hogy az EBC logikája szerint, ugyanolyan gyártmányú fékbetétet is kell használni, mint amilyen a tárcsa, mivel ezeket egymáshoz fejlesztették, kísérletezték, tehát nagy valószín?séggel egymással lesznek a leghatékonyabbak és legtartósabbak. Sok gyártónál ez alapvet? garanciális feltétel és tegyük hozzá, hogy talán nem véletlen.

9. Télen, ponyva alatt a hideg hatására elvetemedhet a féktárcsa? Jojó

Kedves Jojó!

Szó sem lehet ilyesmir?l. Van, aki mínusz 20 Celsiusban is motorozik, és minden hibátlanul m?ködik akkor is.

10. Normális jelenség, hogy a féktárcsám rozsdásodik? (hosszabb ideig történ? szabad ég alatt állás mellett) Jojó

Kedves Jojó!

Általában a régebben gyártott féktárcsákra jellemz? a rozsdásodás és persze manapság meg azokra a termékekre, amelyeket a kevésbé igényes utángyártó cégek készítenek. A márkás féktárcsákat rozsdamentes acélból készítik. Egyébként a felületi rozsda nem befolyásolja a fékhatást, de viszont rettenetesen néz ki egy szép motorkerékpár, csúnyán megbarnult féktárcsákkal. Ezért is érdemes jó min?ség?, rozsdamentes acélból készült tárcsákat választani, meg azért is, mert általában azok a tartósabbak.

11. Aki télen és nyáron is használja a motorját, annak érdemes a nyári és a téli évszakra más típusú betétet választania? Jojó

Kedves Jojó!

Úgy t?nik mintha Te egy téli motoros lennél.

Nincs téli meg nyári fékbetét és nem is kell az utcai használat esetében ilyesmivel foglalkozni. Az a lényeg, hogy jól adagolható, min?ségi betéteket használjunk télen, mert a csúszós utakon a kiszámíthatatlanul harapó betét nagyon veszélyes. A versenyz?k viszont nehezen küzdenek meg a hideg és meleg fékek által okozott problémákkal, de ez már egy másik téma, ami az utcán motorozók esetében nem kerül felszínre.

12. Érezhet? a fék kopása vezetés közben a fékkaron vagy csak a betét állapotát felmérve láthatjuk? Csiga 

Kedves Csiga!

Az olcsó és gyenge min?ség? fékbetétek egyre gyengébben terhelhet?k, ahogy fogy a dörzspárna anyaga. Ezért is érdemesebb egy márkás betétet venni, mert azok általában az utolsó milliméterig olyanok, mint amikor még vadi újak. Egyébként pedig a rendszeres szemrevételezés a megoldás arra, hogy megóvjuk a tárcsánkat a teljesen elkopó betét platnijától, ami halálos sebet ejthet, eme méregdrága alkatrészünk felületén

13. A féktárcsa mennyit lóghat a szegecselésnél, ill. mikor kell cserélni? Karesz

Kedves Karesz!

A szegecselt vagy más néven úszó tárcsák gyakorlatilag egy önbeálló funkciót látnak el és az lenne a legjobb, ha egyáltalán nem lógnának, de ezt úgy nem lehet vagy legalábbis nagyon nehéz hosszú távon kivitelezni. Az oldal irányú kotyogás, lógás nem zavaró, de a hosszirányú, nyíró hatású kottyanások már kifejezetten veszélyesek egy bizonyos szint felett.  A használat mértékét?l függ?en és az id? múlásával egyre inkább megnövekednek a hézagok és egy hallható és jól érezhet? szint után már káros hatással lesznek a fékezések megkezdésénél. Még ez el?tt ki kell cserélni a tárcsákat, vagy a szegecselést fel kell újítani, persze ezek költséges mutatványok.

Annak, aki extrém terhelést ró a tárcsáira, a leghatásosabb és leggazdaságosabb megoldás az EBC X-szériás tárcsát megvásárolni, mert ezek a tárcsák többszörös élettartamúak, mint egy originál vagy mint bármely utángyártott, de még a verseny célra fejlesztett tárcsáknál is sokkal tartósabb. Az ok nem más, mint az S-Drive szegecselés, ami az EBC világszabadalma.

14. Láttam egy angol weboldalon olyan EBC tárcsákat, amik állat jól néztek ki és VR Disc volt a nevük. Mikor lehet majd ilyent itthon kapni? Doki

Kedves Doki!

Már rendelhet? itthon is ez a vadi új féktárcsa család. Hamarosan látható lesz a webáruházunkban is, mert most folyik a legújabb termékek feltöltése. Rendkívül profi és elképeszt?, hogy mennyire könny? ez az új fejlesztés? féktárcsa, amit robogókhoz és motorkerékpárokhoz is kínál az EBC Brakes.

15. Jobb lesz-e a fékhatás ha 5.1-es fékfolyadékot használunk, ill. mi a különbség az 5.1 és a DOT 4 között? Csilla

Kedves Csilla!

Utcai és sport használatra, mindenkinek azt ajánlom, hogy inkább jó min?ség? DOT 4-es fékfolyadékot használjon és cserélje becsülettel két évenként, minthogy méregdrága anyagokat vegyen és ne cserélje id?ben.

Az egy tévhit, hogy az 5,1-es fékfolyadéktól jobb lesz a fékünk. Ez az 5.1, egy jó üzleti fogás volt valamikor (egyeseknek még ma is), amire ráugrottak a gyanútlan és hiszékeny vásárlók. Nyilván nem véletlen lett ez a neve (hanem egy rafinált üzleti fogás), mert úgy t?nik az 5.1 elnevezés láttán, hogy ez egy olyan cucc, ami a DOT 5 fékfolyadék továbbfejlesztett változata és ett?l aztán már csak a csillagos ég van feljebb. Pedig szegénynek semmi köze a szilikon bázisú DOT 5-ös folyadékokhoz. Gyakorlatilag a DOT 4-es besorolású, glikol bázisú folyadékok megnövelt száraz forráspontú változatáról van szó, ami ugyanúgy elveszti majd a képességeit 2 év után mint, bármely másik glikol alapú fékfolyadék. Csak addig a két esztendeig, mondjuk 10%-kal magasabb lesz a forráspontja. Viszont azt a h?mérséklet tartományt, mi soha nem érjük el, ahol ez számítana, (legtöbbször még a pályán sem). De akkor meg minek kifizetni a többlet árat?

Ez olyan, mint amikor valaki az utcai motorjába megnövelt oktánszámú benzint használ vagy a kutyájával téliszalámit etet……

16. Kell-e a sportmotorba hátra is szinter betét. Rutkai M

Kedves Rutkai M!

Err?l megoszlanak a vélemények a motorosok között, de szakmai szemmel nézve a dolgot, mindenképp azt kell mondanom, hogy olyan min?ség? betét kell el?re és hátra is, mint amivel gyárilag kiadták a gépet. Már többször hangsúlyoztam és most is csak azt mondhatom, hogy amilyen fékbetéthez terveznek egy fékrendszert, azzal kell használni, mert úgy várható el t?le a korrekt m?ködés. Persze én is tudom azt, hogy legtöbben szinte alig fékeznek hátsó fékkel, de ennek ellenére állítom, hogy értelmetlen a gyengébb, olcsóbb min?ség? fékbetéteket használni, mert a rövidebb élettartamuk miatt gazdaságtalanabbak.

Itt még azt is meg kell említenem, hogy az integrált fékrendszereknél pedig egyenesen káros a különböz? anyagmin?ség? betétek használata.

17. Minden fékbetét cserénél kell e fékfolyadékot is cserélni? Biker 

Kedves Biker!

A fékfolyadék csere, használati id?höz van kötve és nem a megtett kilométerekhez vagy a futásteljesítményhez. Egy bizonyos id? után a fékfolyadék elveszíti azt a tulajdonságát, amiért alkalmas a feladatra, nevezetesen a magas forráspontját és ezután már nagy terhelés alatt buborékosodik. Ez nagyon veszélyes, mert bizonytalanná, szivacsos érzet?vé válik a fékezés és egy kiélezett helyzetben, (amikor a legfontosabb lenne a pontos m?ködés) sajnos durván megnövelheti a fékutat. Így aztán minden járm?gyártó meghatározza a k?telez? fékfolyadék cserét, ami általában 2 évente kötelez?. (persze a járm?tulajdonosok nagy része ezt nem tartja be, pedig filléres dologról beszélünk) 


ugrás fel