A kormánylengés-csillapítók már évtizedek óta léteznek. Szerepük különösen
a versenysportban fontos, ahol a motorok teljesít?- képességének határát feszegetik
a versenyz?k.
Feladatuk, hogy csökkentsék a kormány túlzott mozgását. Ezeknek a berendezéseknek
azonban megvan a maguk hátránya is, mert egy nagy sebességre jól beállított
lengéscsillapítóval a motor kis sebességnél már túl mereven viselkedik.
A 2004-es CBR1000RR Fireblade egyik forradalmi újdonsága az elektrohidraulikusan
m?köd? kormánylengés-csillapító, melyet a Kayaba cég munkatársaival közösen
fejlesztettek ki.
A berendezés szíve a kormánycsapágy fölé épített ‘fekete doboz’,
mely a világ els? elektronikusan irányított, hidraulikus, forgó kormánylengés-csillapítója,
melyet a motorkerékpár ECU-jába integrált számítógép vezérel. Az aktuális
sebességet a kilométerórához kapcsolódó jeladó továbbítja az ECU-nak, a motorvezérl?
elektronikának. A rendszerhez tartozik még egy visszajelz? lámpa is, mely figyelmeztet,
ha bármiféle rendellenességet tapasztal.
A lengéscsillapító belsejében olajjal töltött kamra van, melyet egy lemez két
részre oszt. Ha fordul a kormány, akkor a vele együtt mozgó lemez olajat áramoltat
a kerül?vezetékkel összekötött bal és a jobb kamra között. Az ide épített f?szelep
nyitását mágnesszelep irányítja, amint parancsot kap erre az ECU-tól. Ha
a szelep nyitva van, a kormány könnyen mozdítható, a lengéscsillapító hatását
csak alig-alig érezni. Zárt állásban a lemez a megnövekedett olajnyomás ellenében
nehezebben mozdul, a kormány merevebb, így biztonságosabb a nagysebesség?
haladás.
Az eddigi csillapítóktól eltér?en a HESD karakterisztikája nem fix.
A lengéscsillapítót irányító ECU automatikusan figyeli a járm? sebességét és
a gyorsulást, és ennek megfelel?en ad utasítást a szelep nyitására, illetve
zárására, mely megteremti az optimális csillapítást nagysebesség? kanyarodáskor
és lassú városi man?verezés során egyaránt.
Legutóbbi hozzászólások