EST. 2002

Hogyan lesz konstans a fékhatás?

Senki nem szereti, amikor a fékkarból elszökik az ellenállás, és azt rákoppintjuk a gázmarkolatra. Erre mondják azt, hogy „beesik” a fékkar, és ez az, amit nem a legüdít?bb érzés átélni mondjuk egy célegyenes végi féktávon. Persze a fékhatás nem csak így szállhat el, fékbetét felületén kialakuló „felüvegesedett” réteg is romlást okozhat. Az el?bbi esetben a fékolaj forr fel, és buborékosodik be, utóbbinál a betét felülete hevül túl. Magyarul a kialakító tényez? ugyanaz mindkett?nél: túlmelegszik a rendszer. Egyszer? a megoldás: h?teni kell a féknyerget, jobban, mint eddig.

Imádjuk, ha egy összetett problémát egyszer? megoldással hozzuk rendbe, mégpedig azért, mert a paraszti ésszel való gondolkodás sokkal tartósabb, és hibamentesebb eredményeket hoz. A Vented Brakes rendszer kidolgozása azért ennél némileg bonyolultabb volt. A cég alapítója és a fékh?tés kitalálója, Paulik István 1993-ban kezdett egy MZ-vel versenyezni. Tizenöt éve! Ezt csak azért mondjuk, mert az utóbbi évek koncepció motorjain már láthattunk hasonló próbálkozásokat, mint amit István már akkor kitalált, de azokból ugye nem feltétlen lesznek szériamotorok. Visszatérve Paulikhoz, a jó eredményeket sokszor a túlhevül? fék miatti fékhatás romlás akadályozta meg, akkor kezdett el dolgozni valami megoldáson.

1994-ben bajnokként zárta az évadot – az általa kidolgozott fékh?tés segítségével -, majd kisebb szünet után 1998-ban kiköltözött Amerikába. Ott bejegyeztette szabadlomként találmányát, és Floridában kezdték el gyártani a rendszert. Azóta rengeteg országban kapható terméke, a Magyarországi import?ri bázis kiépítését 2009-re tervezi.

Túlmelegszik a fékem… és akkor mi van? Kit érdekel?

A túlforrósodó fékbetét felületén olyan fizikai reakciók mehetnek végbe, melyek megváltoztatják a betét anyagának kémiai szerkezetét, amit?l egy, a fékezésre kevésbé alkalmas anyagréteg keletkezik. Így romlik a fékhatás. Sokkal gyakrabban tapasztalt, és általánosabb jelenség a fékolaj felforrása, és ez nehezebben kezelhet? gond, mivel a betét „felüvegesedését” ki lehet küszöbölni versenybetét használatával. Intenzív fékezések során a féknyereg, és a nyereghez kapcsolódó fékolaj vezeték olyan h?sokkot kaphat a betét-tárcsa felületek súrlódása miatt, hogy az eleinte csak felhevül? fékolaj egyszer?en felforr. A forrás ugye gázképz?déssel jár, és az eredetileg csak fékolajat tartalmazó vékony cs? most már gázt is tartalmaz. Azonos körülmények között a folyadékokat összenyomhatatlannak tekinthetjük a gázokkal szemben. Kis logika: a gázok, jelen körülmények között összenyomhatók a fékfolyadékhoz képest. Innent?l kezdve a fékkar, és azon keresztül a f?fékmunkahenger mozgatásával nem a féknyergeken található dugattyúkat mozgatjuk az olaj közvetítette módon, hanem a fékcsövekben huncutul megbújó gázoszlopot – mely lehet akár csak párszáz köbmilliméter is – fogjuk összenyomni. A baj az, hogy ilyenkor a jobb markunk energiáját nem a féknyergek dugattyúinak mozgatására, így a fékbetétek a tárcsákhoz való szorítására, hanem a gázbuborékok összenyomására fogjuk használni. Fékhatás nincs, mi meg fölöslegesen dolgozunk. Nos, tényleg nem érdekel?

A Vented Brakes már a nevében is benne hordozza a m?ködési alapot: „szell?ztetett fék”. Minden motoron a menetszél h?ti a fékrendszert, ez a fékek elhelyezéséb?l adódik, ez triviális. A gyártók is megpróbálták persze ezt minél jobban kihasználni, lukakat furkáltak a tárcsákra, hogy azok jobban tudjanak h?lni, meg bevagdosták a szélüket, ugyanezen célból. Az azonban még senkinek nem jutott eszébe, hogy extra leveg?t jutasson a féknyergekre; illetve de, egy valakinek tényleg eszébe jutott, Pauliknak. Ergo a Vented Brakes egy kis szélterel?, mely a féktárcsa-fékbetét érintkezési felületre, és ezzel együtt a nyergekre terel egy kis extra menetszél volument. A fejlesztési fázisok különböz? anyagok, ötvözetek, a lapátok állásának szögéb?l és a felület nagyságának teszteléséb?l állt. A munkálatok végére elkészült a jelenlegi, megvásárolható darab.

Az els? hazai tesztelés a Hungaroringen zajlott a múlt hét végén, ahol jó pár motorra felszerelték a fékh?tést. Ez a m?velet kb. tíz percb?l áll, nem egy nagy mutatvány. Kawasaki, Honda, Yamaha, Suzuki pályagépek kaptak lehet?séget a tesztre. Az elért hatás nagyban függött attól, hogy a motornak a VB nélkül milyenek voltak a fékei. A ZX6R-nek a féke például széria állapotban is csak kis túlhevülést mutat, de az els? kört?l a harmadikig tapasztalt 2 mm-es fékkar állás differencia itt is elt?nt. Vannak olyan motorok, mint például a GSX-R 1000 K5, amik kritikán aluli fékrendszerrel rendelkeznek melegedés szempontjából. Egy ilyen gépre is felkerült a VB, az eredményt talán mutatja, hogy a tulajdonos nem volt hajlandó visszaadni a bemutató darabot, inkább ott helyben kifizette volna. Elmondása alapján az eddig tapasztalt fékkar felpuhulás totálisan megsz?nt, és nem kicsit volt hálás.

Negatív hatásokra, mint például a légellenállás jelent?s megnövekedése, vagy bekormányzási problémák, senki nem panaszkodott. Ehhez kellett a sok év tesztelés és tapasztalat, mivel az els? daraboknál, a kezdeti fázisban gyakran el?kerültek az iménti eltérések. A termékr?l több információ illetve rendelési lehet?ség a www.ventedbrakes.hu weboldalon (13,500.- jó magyar forint az ára egyébként), vagy írjatok elektronikus levelet az info KUKAC ventedbrakes PONT hu címre.

Mivel a készít? ismeri a motorinfo.hu oldalt, és mindazt, ami a kommentdobozban történni bír, továbbá tudva azt, hogy itthon még senki nem használ ilyet… az esetleges gúnyolódó, sért? megjegyzések alaptalanok lennének, kérésére itt most nem jelenik meg hozzászólási lehet?ség. De azért diktatúra nincsen, kérjük, lazítsa el magát!

ugrás fel