Újjászületett a Honda Forza 300, a könnyű, kompakt és sportos megjelenésű robogó immáron motorosan állítható légterelővel ( 14 cm-es tartományban ), LED-lámpákkal és extraként rendelhető, automatikusan záródó, 45 literes hátsó dobozzal száll harcba a vevők kegyeiért. A Honda robogói közül elsőként a Forza 300-on alkalmazzák a cég saját fejlesztésű kipörgésgátlóját, a HSTC-t, illetve az idei változaton már intelligens műszeregységről olvashatók le a legfontosabb adatok.
2004-ben megkapta (2005-ös modell) a Honda S MATIC névre keresztelt, elektronikus vezérlésű CVT-erőátvitelt, a tolvajok dolgát megnehezítő okoskulcsot, a poggyásztér átalakítása után már két zárt sisak fért el a nyereg alatt, míg a PGM-FI üzemanyag-befecskendezőnek köszönhetően fogyasztása még tovább csökkent. Egy évvel később a biztonságot és a kényelmet fokozó felszerelésekkel gazdagodott a modell, megjelent a beépített audiorendszer, továbbfejlesztették az S MATIC erőátvitelt, míg a lassításról ABS-szel társított kombinált fékrendszer gondoskodott. Legutóbb 2016-ban módosítottak a konstrukción, ekkor alapjaiban változott az üléshelyzet, ezáltal a Forza 300 két személy számára is ideális utazómotorrá érett, mely városban és autópályán egyaránt helytáll.
A 2018-as Forza 300 már első ránézésre felismerhető, sokkal modernebb, sportosabb megjelenésű elődjénél. Csökkent a tengelytáv és keskenyebb lett az idomzat, a magasabb nyeregnek köszönhetően pedig könnyebben észrevehető a Forza vezetője, aki a módosítás következtében még egyszerűbben áttekintheti a forgalmat. A mérnökök – a váz módosításával – 12 kg-s súlycsökkenést értek el, így nőtt a végsebesség és javult a gyorsulás, illetve még tovább csökkent a fogyasztás.
Felszereltség és megjelenés
1. Kormányról vezérelhető, motorosan állítható légterelő
2. Analóg órákból és digitális kijelzőből álló vadonatúj műszeregység
3. Két zárt sisakot elnyelő ülés alatti poggyásztér
4. LED-lámpák
5. Még átütőbb, sportosabb megjelenés
A lábpajzson zárható fakkba rejthető a telefon vagy akár egy palack üdítő, sőt ez a kis kesztyűtartó 12V-os aljzatot is rejt. Most először okoskulccsal vezérelhető hátsó doboz is elérhető – gyári kiegészítőként – a Honda robogójához, és mint azt megszokhattuk, ez a speciális kulcs nyitja az ülés alatti poggyászteret, illetve értelemszerűen ezzel kelthetjük életre az erőforrást is. Amint a vezető leszáll a Forzáról és megtesz pár lépést, a hátsó doboz automatikusan lezár, de ezt manuálisan is megteheti a tulajdonos a kulcson található gombbal. A megújult műszeregységben – az analóg sebesség- és fordulatszámmérő mellett – helyet kapott egy folyadékkristályos kijelző is. Ez utóbbiról leolvasható a futásteljesítmény, az aktuális hatótáv és fogyasztás, valamint a megtett távolságon túl a pontos idő, a környezeti hőmérséklet, az akkumulátor feszültsége és az átlagfogyasztás is.
A Forza 300 vásárlói a következő fényezések közül választhatnak (országonként eltérhet):
Crescent Blue Metallic (metálkék)
Pearl Nightstar Black (gyöngyház-fekete)
Matt Cynos Grey Metallic (matt szürke)
Matt Pearl Cool White (gyöngyház-fehér)
Váz és futómű
1. A Forza 300 tömege – a vadonatúj acél csőváz révén – 12 kg-mal csökkent
2. A rövidebb tengelytávnak köszönhetően még fordulékonyabbá vált a motor
3. Karcsúbb és rövidebb, mint elődei, míg ülésmagassága jelentősen nőtt
4. Immáron nagyobb, 14” átmérőjű könnyűfém hátsó kerék található a Forzában
A Forza karcsúbb és rövidebb elődjénél, hossza 25 mm-rel 2140 mm-re csökkent, míg a nyeregmagasság a korábbi 718-ról 780 mm-re nőtt. Ezen túlmenően 2 mm-rel keskenyebb a kormány, az első traktus csupán 580 mm széles, a tükrök külső sarkai pedig 860 mm-re esnek egymástól. Elöl 33 mm-es csúszószárátmérőjű, strapabíró teleszkópok dolgoznak, míg a hátsó kereket alumínium lengőkarra támaszkodó rugóstagok fogják közre, melyek rugó-előfeszítése hét fokozatban állítható. Elöl 15-ös, míg hátul elődjéhez mérten egy collal nagyobb, 14-es könnyűfém kerék kapott helyet, ezeken 120/70 R15, valamint 140/70 R14 méretű abroncsok feszülnek.
Erőforrás
1. Magasabb végsebesség és jobb gyorsulás mellett alacsonyabb fogyasztás
2. A Honda saját fejlesztésű kipörgésgátlója (HSTC) a szériafelszereltség része
3. A HSTC tetszés szerint kikapcsolható a kormány baloldalán található gombbal
A legendás SH300i-ben megismert 279 cm3-s, folyadékhűtésű, SOHC-vezérlésű, négyszelepes dolgozik a Forza 300-ban is. Ezt a hengerfej, a vezérlés és a gyújtás módosításával tették még rugalmasabbá, így a teljes fordulatszám-tartományban több erő áll a vezető rendelkezésére, ráadásul a négyütemű egyhengeres hajtómű fogyasztása is csökkent.
A furat 72, a löket 68,5 mm, a kompressziós viszony pedig 10,5:1. Az erőforrás 18,5 kW-os teljesítményt ad le hétezres percenkénti főtengelyfordulatnál, míg maximális forgatónyomatéka 27,2 Nm 5750-nél. Mivel az új Forza 300 lényegesen, 12 kg-mal könnyebb elődjénél, végsebessége 129 km/órára nőtt, illetve álló helyzetből 0,3 másodperccel hamarabb, 11,1 másodperc alatt tesz meg kétszáz métert. Emellett üzemanyag-fogyasztása is csökkent, a WMTC-szabvány szerint immáron 3,22 liter benzinnel beéri száz kilométerenként. Mindez a 11,5 literes üzemanyagtartállyal 350 kilométer feletti hatótávot eredményez.
Kiegészítők
Az Eredeti Honda Kiegészítők között számos tétel található, amivel fokozható a Forza 300 szépsége, hatékonysága és kényelme. Ilyen például a
– 45 literes, okoskulccsal nyitható hátsó doboz
– Dobozt tökéletesen kitöltő hordtáska
– Csomagtartókonzol
– Markolatfűtés
– Riasztórendszer
Műszaki adatok
ERŐFORRÁS | |
Motorkonstrukció | Folyadékhűtésű, négyütemű, 4 szelepes, SOHC-vezérlésű egyhengeres |
Hengerűrtartalom | 279 cm3 |
Furat x löket | 72 mm x 68,5 mm |
Sűrítési viszony | 10,5:1 |
Maximális teljesítmény | 18,5 kW/7000 f./perc |
Maximális forgatónyomaték | 27,2 Nm/5750 f./perc |
Motorolaj mennyisége | 1,7 liter |
ÜZEMANYAG-ELLÁTÓ RENDSZER | |
Befecskendező | PGM-FI elektronikus befecskendezés |
Üzemanyagtartály kapacitása | 11,5 liter |
Üzemanyag-fogyasztás | kb. 3,22 liter/100 km** (WMTC) |
ELEKTROMOS RENDSZER | |
Indítás | Elektromos önindító |
Akkumulátor kapacitása | 12V/8,6 Ah |
Generátor teljesítménye | 340 W |
ERŐÁTVITEL |
Tengelykapcsoló | Száraz, röpsúlyos |
Erőátvitel fajtája | Folyamatosan változó áttételű automatikus váltó (CVT) |
Szekunder hajtás | V-szíj |
VÁZ ÉS FUTÓMŰ | |
Konstrukció | Acél bölcsőváz |
MÉRETEK | |
Méretek (HxSzxM) | 2140 x 755 x 1470 mm |
Tengelytáv | 1510 mm |
Villaszög | 26,5° |
Utánfutás | 89 mm |
Ülésmagasság | 780 mm |
Szabad hasmagasság | 135 mm |
Menetkész tömeg | 182 kg |
Fordulókör sugara | 2,4 m |
FELFÜGGESZTÉS | |
Elöl | 33 mm-es csúszószárátmérőjű teleszkópok |
Hátul | Kétoldali rugóstag |
KEREKEK | |
Elöl | 15 col átmérőjű könnyűfém felni |
Hátul | 14 col átmérőjű könnyűfém felni |
Gumiabroncs mérete elöl | 120/70 R15 |
Gumiabroncs mérete hátul | 140/70 R14 |
FÉKRENDSZER | |
Blokkolásgátló típusa | Kétcsatornás |
Elöl | 256 mm-es féktárcsa |
Hátul | 240 mm-es féktárcsa |
Legutóbbi hozzászólások