Sorozatunk harmadik részében egy kis figyelmet fordítunk a kétütem? motorok kenésére. Talán ezen a területen még nagyobb tudás-, és információs vákuum jellemzi a piacot, mint a négyütem? olajok esetében. Pedig itt a helytelen alkalmazás akár rövidtávon is igen drasztikus változásokat okozhat. El?ször tekintsük át a jelenleg létez? motorolaj teljesítményszint kategóriákat.
Kétütem? motorolajok esetében a teljes egészében motorfékpadi tesztekre épül? API (American Petroleum Institute), JASO (Japanese Automobile Standards Association), illetve az ISO által kidolgozott teljesítményszint rendszer az elterjedt. Létezik még egy számunkra kevésbé fontos kategória az NMMA (National Marine Manufacturers’ Association, USA), amely küls? szerelés? csónak-, illetve jet-ski motorokra vonatkozik.
A jelenlegi teljesítményszintek növekv? sorrendben:
API : TA, TB, TC, TC+
JASO : FB, FC, FD, FD+
ISO : -L-EGB, -L-EGC, -L-EGD, -L-EGD+
Melyek a kétütem? motorok olajaival szemben támasztott legf?bb követelmények?
Csak felsorolásszer?en: a dugattyúgy?r? zóna lerakódások mérséklése, dugattyú szoknya tisztaság, gy?r?leragadás megakadályozása, dugattyú csapszeg(furat) védelme, és a dugattyú-bels? lerakódásvédelme. Ezek a feladatok felülettisztító (ún. detergens) komponensek alkalmazásával oldhatók meg.
A gyakorlati tapasztalat mutatja, hogy néhány motoros rendszeres gyertyaproblémákkal küzd (elszennyez?dés, üzemanyag ráégés, zárlat), míg mások számára ezek a gondok ismeretlenek. Probléma az esetek nagy részében a motorolaj lerakódásvéd? képességével függ össze. A kétütem?ek leggyakoribb teljesítményvesztése pedig a kipufogórendszer elszennyez?déséb?l adódik.
Kopásgátló hatás. Alapvet?en a gördül?csapágyazott forgattyús- és hajtórúd csapágyazást, a dugattyúcsapszeget, a hengerfal-dugattyúgy?r? érintkezést és a résvezérelt felületek kopásvédelmét biztosítja.
Igen fontos, az alapolaj és az adalékkomponensek elégéséb?l származó minél alacsonyabb szint? részecske- és gázemisszió. Ez egyrészt égésjavító adalékok, másrészt korlátozott kémiai összetétel? (pl. alacsony szulfáthamu tartamú) adalékok felhasználását jelenti. Egy gondosan megválasztott szintetikus alapolaj koncepció akár 30%-kal képes a részecske-emissziót az ásványolaj összetételhez képest csökkenteni. Említhetnénk a poli-izobutén (PIB) nev? vegyületet is, amely egy klasszikus füstöléscsökkent?, és a legtöbb korszer? 2-ütem? formulában szerepet kap.
Üzemanyag stabilizátor. Sajnos a hazai üzemanyagok – szemben a százmilliós marketing szlogenekkel – nem állnak minden esetben a helyzet magaslatán. Hosszabb idej? állás esetén gyantás lerakódásokat okozhatnak az üzemanyag-ellátó rendszerben. Avagy miért örül a kerti kisgép javító a tavasznak? Mert kiderül, hogy a gyantás karburátor miatt nem ébrednek fel téli álmukból a f?nyírók és f?kaszák. Ezt képes kivédeni egy korszer? motorolaj.
Az égéstermékek és a környezeti hatások ellen megfelel? korrózióvédelmet kell biztosítani.
Egyebek.
– Apróságnak t?nik, de talán nincs mindenki tisztában vele, hogy hosszú lejtmenetben a motor kenéshiányos állapotba kerül, ezért id?nként gázt kell adnunk.
– A dugattyútet?n lerakodó kokszréteg korai gyulladást (teljesítményvesztést) és túlmelegedést, majd dugattyú-szorulást okozhat.
– A külön olajtartállyal és ken?anyag adagolószivattyúval felszerelt motoroknál, a befecskendezett olajmennyiség a fordulatszámtól és (a löketvezérlés miatt) terhelést?l függ.
– Direkt Fuel Injection (DFI). Az ilyen üzemanyag befecskendezés? motorokhoz kizárólag olyan olajat használjunk, amelyet erre az igénybevételre formuláztak.
A kétütem? motorok – a konstrukcióból adódóan – sokkal kiélezettebb kenéstechnikai helyzetben vannak, mint négyütem? társaik. Ezért bármely motorolaj min?ségi kompromisszum aránytalanul megnöveli a tönkremenetelek és/vagy a kedvez?tlen üzemviszonyok bekövetkezésének kockázatát. Ezért nem lehet eléggé hangsúlyoznunk, hogy egy kétütem? motor üzembiztonsága és élettartama alapvet?en az alkalmazott motorolaj min?ségét?l függ!
A cikksorozatot a CEPSA ken?anyagok magyarországi forgalmazója, a HPS Lub Kft. készítette.
Folytatjuk…
Legutóbbi hozzászólások