Az el?z? részekben szó esett a folyási jellemz?kr?l, az alapolajokról és teljesítményadalékokról, illetve a kétütem?ek kenését is összefoglaltuk. Most visszatérünk a 4-ütem? motorok ken?anyagaihoz, és a motorikus teljesít?képességr?l összegezzük ismereteinket.
Röviden a teljesítményszintekr?l
A motor és segédberendezései, illetve a hajtáslánc motorolaj kenés? elemei által támasztott követelményekkel szembeni megfelel?ség szabványos megfogalmazása a különböz? teljesítményszintek alapja.
A motorolajok teljesítményszint szerinti osztályozása nemzetközileg elfogadott szabványrendszerekre épül, amelyeket géplaboratóriumi körülmények között végrehajtott fékpadi motorvizsgálatok és kiegészít? olajlaboratóriumi vizsgálatok alapján állapítják meg akkreditált intézmények.
A motorfékpadi vizsgálatok jól modellezik, hogy a motorolaj milyen szinten képes megoldani a motor védelmét a legintenzívebb igénybevételekkel szemben. A motorfékpadok több évtizedes fejlesztésének eredménye, hogy a magas teljesítményszint?nek min?sített termékek képesek a gyakorlatban minden követelménynek egyidej?leg megfelelni.
Mivel a teljesítményszintek meghatározása a gyártótól függetlenül történik, ezért a – dokumentálható – motorolaj teljesítményszint egyben objektív m?szaki értékmér?je a ken?anyagnak.
A helyzetet némileg nehezíti, hogy a JASO teljesítményszintek kivételével, a motorfékpadok nem motorkerékpár igénybevételeket modelleznek, így bizonyos paraméterek, mint például a koromkezel? képesség és az energiahatékonysági jellemz?k igen hangsúlyos szerepet kapnak az értékelésben. Ezek a tulajdonságok pedig vagy irrelevánsak, vagy ellentétes értelm?ek lehetnek a 4-ütem? motorkerékpárok motorolaj követelményeivel. Például a nagyfokú koromkezel? képesség nem értelmezhet?, mivel a teljes csereciklus során képz?d? korommennyiség nem éri el a tizedszázalékos nagyságrendet.
Az energiatakarékos motorolaj ma alapvet?en azt jelenti, hogy a viszkozitási fokozat például SAE 0W-30, 5W-20, vagy 5W-30, amelyek motorkerékpár üzemre kifejezetten alkalmatlanok, mivel magasabb motorh?mérsékleten az alacsony viszkozitás miatt kenési elégtelenséget okoznak. Az ilyen „Energy Conserving” típusú olajok legtöbbször bels? súrlódáscsökkent? adalékokat is tartalmaznak, amelyek nem teszik lehet?vé a hatékony nyomatékátvitelt egy olajos tengelykapcsolóban.
API, azaz az amerikai járm?gyártók által elfogadott motorolaj teljesítményszintek
API: American Petroleum Institute – Amerikai K?olajipari Intézet.
1947 óta m?ködik az API teljesítményrendszer, amely az üzemmód szerint benzines és úgynevezett „Heavy Duty Diesel” kategóriát különböztet meg. Sajnos a benzines kategória itt sem tükrözi maradéktalanul a mi elvárásainkat, mivel leginkább a 3 és 5 liter közötti hengertérfogatú, hosszúlöket?, fajlagosan alacsony h?mérséklet? motorokra lett kialakítva. Ennek ellenére ez terjedt el a motorkerékpár szervizel?írásokban, és némi korlátozással valóban jól használható rendszer számunkra.
Megjegyzés:
Az API SJ és SL motoros szempontból azonos érték?ek, néhány SL olaj csak kifejezetten gépjárm?vekhez javasolt.
API SH: a korábban megszerzett min?sítés feltüntethet?. Léteznek olyan motorkerékpár szempontból csúcstermékek, amelyek gépjárm? oldalról „csak” SH besorolásúak. Ez abból adódik, hogy a fékpadi mérések más m?szaki követelményekre helyeznek hangsúlyt.
Az API honlapján elérhet?ek és ellen?rizhet?k az egyes gyártók adott termékre vonatkozó (hivatalosan teljesített) teljesítményszintjei.
A csomagoláson feltüntethet? API „Starburst” arra utal, hogy az olajgyártó jogosult a teljesítményszint deklarálásra, azaz a teszteken túl nem felejtette el a gyártott mennyiséggel arányos liszensz-díjat sem befizetni.
Japanese Automotive Standars Organization (JASO)
A JASO a jelenleg egyetlen motorkerékpár motor fékpadi vizsgálatokra épül? teljesítményrendszer. Sajnos a bevezetését követ?en nem fejl?dött tovább, így ma már nincs kitüntetett szerepe. Két kategóriát különböztetünk meg:
JASO MA – magas súrlódási együtthatójú motorolaj, olajos tengelykapcsolóval és anélkül szerelt motorokhoz. Korszer? kategória, szigorított dugattyúvédelmi követelményekkel.
JASO MB – csökkentett súrlódási együtthatójú motorolaj, kereskedelmi forgalomban általában nem elérhet?.
A JASO MB motorolajok alapvet?en versenycélra fejlesztett, szintetikus alapon gyártott és gyakran egyfokokozatú (pl.SAE 60-as) motorolajok. Nem használhatók számos nedves tengelykapcsolóval szerelt motorkerékpár típusnál.
Reméljük rövid sorozatunkkal közelebb hoztuk a motorolajok világát, és a gyakorlatban is alkalmazható ismereteket tudtunk nyújtani a téma iránt érdekl?d?k számára.
A cikksorozatot a CEPSA ken?anyagok magyarországi forgalmazója, a HPS Lub Kft. készítette.
Legutóbbi hozzászólások