Nézd meg a hátsó kerék tengelyének mozgási pályáját, és ha a felénél lényegesen hátrább helyezkedik el, akkor bizony számíthatsz egy lánccserére. De meg kell vizsgálni a fogaskerekek profilját is! Lényeges, hogy a fogprofilok szimmetrikusak legyenek, tehát ne d?ljenek egyik irányba sem, mert ha egy ilyen lánckerékre ráteszed az új láncot, akkor rövid id? alatt tönkremegy.
Amennyiben a lánc patentszemmel van szerelve, a csere egyszer?, mert egy kombinált fogóval lepattintható a biztosítórugó, majd leemeljük a záró „piskótát”. A szabaddá váló patentszem csapjára ráakasztjuk az új láncot, majd a régi lánc alsó szárait óvatosan húzva a helyére illesztjük az újakat. Mivel az új lánc rövidebb, mint a régi, ezért a hátsó kerék tengelyét fel kell lazítani, majd a láncfeszít? szerkezetet alaphelyzetbe állítjuk, mert csak így tudjuk az új láncba belehelyezni az új patentszemet. Következ? lépés a láncfeszesség beállítása. A laza hátsótengelyt a láncfeszít? csavarokkal tudjuk hátrafelé húzni. Ügyeljünk arra, hogy a csavarokat egyenletesen húzzuk, mert máskülönben a kerék befeszül. A leng?villán található rovátkolások segítségével tudjuk a hátsótengelyt úgy beállítani, hogy a hátsó kerék a motor hossztengelyével egy síkba essen. Ellenkez? esetben a kerekek két nyomon futnak, és állandóan korrigálni kell a kormánnyal!
Hogy mennyire feszítsük meg a láncot?
Ha megvan a gyári szervizkönyvünk, abban szemléletesen benne van, hogy hol kell mérni, milyen módon, és mennyit. Ha nincs ilyen, abban az esetben az els? lánckerék és a hátsó keréktengely közti távolság felénél a lánc alsó szárát megmozgatjuk, és kb. 20-30 mm-t kell mozognia.
Lényeges, hogy a láncállítás befejeztével le kell próbálni az állítás pontosságát. Ez legegyszer?bben úgy történik, hogy valakit ráültetünk a motorra (minél testesebb legyen), berugóztassuk a hátulját, és ha jó az állítás, akkor a láncnak nem szabad teljesen megfeszülni, de túl laza sem lehet.
Amennyiben a motoron végtelenített lánc van, akkor szükséges egy láncbontó szerkezet, hogy levegyük a láncot. Az új lánc felrakásához is kell egy speciális szerszám, amely szétpréseli az új végtelenít? szem csapjainak végét. Ezért ezt a m?veletet érdemes egy szakm?helyben elvégeztetni, mert ezek a szerszámok elég drágák. Amennyiben a motor tisztítása után a láncot megvizsgáltuk és jónak találtuk, úgy nincs más hátra, mint a lánc lekezelése láncspray-vel, majd a láncfeszesség beállítása. Lényeges, hogy teljesen tiszta, és száraz legyen a lánc kezelés el?tt. Amennyiben a lánc nedves, azt le kell szárítani (pl. hajszárító). Az új lánc gyárilag le van kezelve, ezért ezt nem kell kenni a felrakásnál.
Legutóbbi hozzászólások