EST. 2002

Michelin vs Bridgestone – lapszéli jegyzetek

A versenyeken használt abroncsokat 120-150 természetes és szintetikus alapanyagból állítják össze – a koktél minden alkotóeleme felel valamiért – a styrene butadiene például a tapadásért, a polibutadinek a tartósságért, a textil-jelleg? rostok (például a nejlon és a poliészterek) is fontos köt?szereppel bírnak.

Mivel a gumi fel nem függesztett tömegként viselkedik, amely a motor vezethet?ségét jelent?sen befolyásolja, komoly figyelmet szentelnek a súlynak: egy 16,5′-es els? papucs átlagosan 5 kg-ot nyom, egy hátsó 7-et.

Ami komoly különbség az autókhoz képest, az az aszfalttal való érintkezési felület – ez a motorok esetében mindösszesen 100 négyzetcentiméter körüli, ami kb. két hitelkártya felületének felel meg.

A használhatóság terén óriásiak a különbségek: van olyan gumi, ami 5, van olyan, ami 100 km-t is kibír a pályán, nagy sebesség és igénybevétel mellett. Az els? esetben id?gumival állunk szemben, amely mindössze egyetlen kört bír, abban viszont maximális tapadást és teljesítményt szavatol. Ezek kinézetre, tömegre, színre ugyanúgy festenek, mint a verseny közben használatos társaik, összetételük azonban igen eltér azoktól, hiszen lágy keverékek. A pilóták a kvalifikációs edzéseken a hátsó gumikat cserélik, elölre mindig keményebb abroncsok kerülnek.

‘Remek dolog az id?gumi, mert olyan nagy a tapadása, hogy kiküszöbölheti a beállítási hibákat is. Mindig gyors vele az ember, bátrabban lehet sebességet váltani, megkezdeni a kigyorsítást és kötelez? vele az ideális íven maradni.’

Sete Gibernau, hivatásos kaucsukfelhasználó

A tavalyi (2004-es) évadhoz képest a MotoGP kategóriában átlagosan egy másodperccel csökkentek a verseny közben mért körid?k – a különbség persze helyszínr?l helyszínre változik. Ez a teljesítmény-növekedés legnagyobb részben – majdnem teljesen – a gumiknak tudható be. A fejlesztés folyamatos, nincs megállás.

ugrás fel