EST. 2002

Miért Arait?

A bukósisak egyetlen célja, hogy védje az emberi fejet. Funkciója, hogy lecsökkentse az esetleges ütközési energiát amely a fejet, a koponyát és az agyat éri. Egy agyat ér? ütés komoly sérülést okozhat, éppen ezért fontos rávilágítani arra, milyen különbségek vannak az egyes sisakok között, attól függ?en, hogy motor- vagy ipari baleset megel?zésére fejlesztették-e ki. Különböz?nek is kell lenniük hiszen az esetleges ütés, mely sérülést okozhat egészen más irányból érkezik. A motorosok nagy sebességnek és különböz? irányból érkez? ütéseknek vannak kitéve, míg az ipari sisakot f?ként a lees? tárgyak elleni védelemre használják. Ezért a kobakot úgy tervezték, hogy csak egyetlen irányból érkez? ütés ellen nyújtson védelmet, ezzel szemben egy bukónak szinte minden irányból védenie kell, figyelembe vége a sebesség nagyságával exponenciálisan növ? ütközés mértékét is.

A kobak szemben a bukósisakkal

Tipikus hatás ipari körülmények között.

A kobak lees? tárgyakkal szemben védi az emberi koponya ‘korona’ részét.

Tipikus motorbiciklis behatás.

A testet ér? ütés mértékét még az emberi test tömege is növeli.

Tévhit, hogy a sisak csak a külvilágból érkez? ütések hárítására szolgál. Persze arra is. Egy bukósisaknak ennél sokkal több szerepe van, hiszen meg kell védenie a fejben lév? lágy szövetet – az agyat. Ha a sisak belsejének ütközik a fej, az már önmagában okozhat sérülést. Ezek az illusztrációk segítenek megérteni a jelenséget. A képen a vonat jelképezi a fejet, a benne lév? utasok pedig az agyat.

A vonat nekiütközik a falnak, és kisebb küls? sérülés után megáll. Viszont az utasok a tehetetlenség következtében továbbra is mozgásban vannak, és a vonat els? falának ütköznek, vélhet?leg nagyobb sérülést szenvedve.

Ha vonat elejét felszereljük egy kipárnázott véd?réteggel, ez a becsapódási energiát elnyeli, a sebességet lecsökkenti, és a vonat belsejében az utasok sokkal kisebb sérülést szenvednek. Egy bukósisak belsejében lév? ütéselnyel? réteg ugyanezt a feladatot hivatott ellátni.

Mi a helyzet akkor, ha a vonat egy kiálló tárgynak ütközik egy sík helyett? Ha a vonat szerkezete nem elég szilárd, a tárgy áthatolhat rajta az utasokat közvetlenül megsebesítve. Ha a vonat teste eléggé er?s és merev, az ütés ereje szétszóródik és az utasok nagyobb védelem alatt állnak. A vonat szilárd teste ez esetben a bukósisak héját jelenti.

A Dupla-D állrögzít? kapocs

A rögzít?szerkezet szerepe, hogy a bukósisakot stabilan a fejen tartsa egy esetleges baleset alatt. A népszer? Arai Dupla-D gy?r? széles körben ismert, és általánosan a legjobbnak tartott illetve a leghatékonyabb rögzít? eszköz a bukósisakiparban már hosszú évek óta. A érintésre kioldó rögzít? eszközök igen gyakoriak a piacon, de amint kosz, izzadtság vagy olaj kerül beléjük illetve korrodálódnak, a m?ködésbe máris hiba csúszhat. A használó abban a hitben lehet, hogy az állcsat tökéletesen zár, míg valójában egyáltalán nem biztonságos.

Egy másik hátránya a gyorsan kioldó csatoknak, hogy ha a biztonságos feszességig van meghúzva, akkor nyomhatja a visel? állkapcsát. Ezért alkotta meg az Arai a D-kapcsot, amely L-Type-ként vonult be a köztudatba. Ez puhán simul a visel? állkapcsára, elkerülve a nyomó érzést – és mégis tökéletesen biztonságos kötést biztosít (A ábra). Szíjrögzít? gomb is található rajta, mely megakadályozza a szíj lifegését magas sebesség esetén. Egy piros kioldó fülecske segítségével még keszty?ben is könny? kilazítani a csatot. Egy másik hatalmas el?nye a D-kapocsnak, hogy bárki könnyen rájön miként kell használni, így egy esetleges vészhelyzetben gyorsan ki tudja oldani.

Folytatása következik.

Az Arai termékek magyarországi forgalmazója a Motoroázis – www.motoroazis.hu

ugrás fel