EST. 2002

Minden, amit tudni akarsz a leveg?s Showa villáról

Szöveg: MXonline.hu

Egyre nagyobb teret nyer magának a terepmotorozás egyik friss fejlesztése, a leveg?s rugózás. A világbajnokságon már évek óta tesztelik ezeket a rendszereket, és eléggé megosztó véleményeket lehet hallanai velük kapcsolatban. A japánok széria motorjaiba már megjelentek a leveg?s villák. Az alsóbb szinteken versenyz?k és a hobbi motorosok próbálják megérteni a m?ködését, de komoly problémákba ütköztek eddig, ahogy a Motocross Action Magazine minde hájjal megkent tesztel?i is. Legfrissebb Kawasaki tesztjükb?l ollóztuk ki az alábbi részletet.

Tényleg annyira jó a Showa SFF-AIR TAC villa, ahogy beszélik?

Igazából nem, ez a legkomplikáltabb és legnehezebben hangolható villa, amit valaha készítettek. Három különböz? légkamrája három értéken áll, 20 külön húzó és nyomófokozati csillapítása van, négy olajszintet kell benne beállítani – egy villán tehát nagyjából 420.000 beállítási variáció lehetséges. Ráadásul ha sikerülne is beállítani, még akkor is csak jók, nem nagyszer?ek. Ha a mai legjobb teleszkópokat keresed, akkor azokat a 2015-ös Yamaha YZ450F-en fogod megtalálni.

Showa Kawasaki KX450F 2015

A 2015-ös KX450F akcióban. Ez a modell volt a tesztpéldány

Rengeteg beállítást végigpróbáltunk már a tesztek során, de még nem sikerült megtalálni a tutit. Ez egy nagyon egyedi villa, ezért máshonnan, másoktól sem várhatunk segítséget. Érdemes megjegyezni, hogy az SFF-Air telók nagyon jól m?ködtek a gyári Kawasaki beállításokkal egy bizonyos szintig, viszont ha belenyúlsz, mert keményen versenyezni akarsz, nem m?ködnek már annyira jól. Akárhányszor változtatunk valami logikusnak t?n? dolgon, az egy újabb problémát hozott el?, ami ismét módosításokba kényszerített. Ezt ne úgy értsd, hogy nem találtunk számunkra megfelel? beállítást, csupán ezek lényegesen eltérnek a Showa által megadott értékekt?l, és rengeteg id?t rááldoztunk.

Hogy m?ködnek a Showa SFF-Air teleszkópok?

Úgy lehet elképzelni, mint egy tengeralattjárót. Akárcsak a tengeralattjáróban, az SFF Airben is találhatók leveg?kamrák, egészen pontosan három (lásd TAC, vagyis Triple Air Chamber, azaz Tripla légkamrás teleszkóp).

– A bels? kamra a legfontosabb mindközül, itt él és dolgozik a tengeralattjáró legénysége. Ebben 10 bar nyomás uralkodik, ez voltaképpen a teleszkóprugót váltja ki.

– A küls? kamra a bels? kamra körül található, ez a Showa SFF-Air másodlagos biztonsági rendszere, akárcsak a tengeralattjáró kabinját is dupla köpeny védi. Ez mindössze fél baros nyomásra van fújva, és a teleszkópszimmering hibája esetén óvja a nyomásvesztését?l a bels?, nagynyomású kamrát.

– A tengeralattjárónak balansz-légkamrái is vannak, az SFF-Airben ezek megfelel?je a kiegyenlít? kamra, ami részben a jobb teleszkópszár alján található, kis kiegyenlít?-tartályként. Ez szolgáltatja az ellennyomást a bels? kamra nyomása ellenében – a bels? és küls? kamra lenyomni próbálja a teleszkópot, a kiegyenlít? kamra pedig felfelé. Hogy ennek mi értelme? A kiegyenlít?ben megváltoztatott nyomással – gyárilag 9,3 bar – szabályozhatjuk a teleszkóp magasságát – akárcsak a tengeralattjáró is a légkamrák segítségével emelkedik vagy süllyed. Ez az ellentétesen ható negatív „rugóer?’ óvja az SFF-Airt a „szétakadástól’ is, ami a leveg?s teleszkópok gyakori hibája.

Showa leveg?s teleszkóp m?ködése

Hogyan kell állítani az SFF-Air TAC villát?

A leget?ségek szinte végtelenek, de itt az öt alap tétel:

– Bels? kamra: Ez maga a rugó, ha úgy tetszik. 6-13 barig fújható, de 10 bar az alapbeállítás. Akárcsak a tavalyi Kayaba PSF villában, a légnyomás növelése feszíti a rugót, csökkentése lazít a feszítésen.

Ha érdekel a cikk folytatása, kattints ide, és olvasd el az MXonline oldalán!

ugrás fel