A fék és a fékezés tudományának fejl?dése hosszú utat járt be, mióta a lovaskocsi kiment a divatból, és motor hajtotta járm?vekkel kezdtünk közlekedni. Jelent?sen megn?tt a sebesség, amit tudnunk kell kontrollálni a saját b?rünk épsége érdekében, ennek egyik legfontosabb eszköze pedig a fék. Ha a fékfejl?dés evolúciójára csak távolról vetünk egy pillantást, akkor is elég látványos a kép, hova jutottunk a szalag-, kés?bb a dobfék megjelenését?l kezdve a tárcsafék, a radiális féknyereg, vagy a legfrissebb, motorokon hamarosan kötelez? elem, az ABS megjelenéséig.
Minden eszköz megbízható m?ködésének elengedhetetlen feltétele a megfelel? karbantartás, ez a fékrendszerre ugyanígy igaz, s?t. Míg a fékbetét kopását adott esetben jól jelzi a kerék fel?l hallható csikorgó hang, a fékfolyadék cseréjének id?szer?ségére nem kapunk ilyen egyértelm? jelzést. De miért nem?
Valójában a fékfolyadék elhasználódásának is vannak jelei, de ezek a hétköznapi, rendszeres használatban kevésbé szembet?n?ek. Egyrészt hozzászokunk a hatékonyság fokozatos romlásához, másrészt akkor válik nyilvánvalóvá a hiányosság, ha vészhelyzetbe kerülünk, és azt tapasztaljuk, hogy egy er?teljes fékezést követ?en nem tudtunk úgy megállni, ahogy szerettünk volna. Utóbbi pedig mindig nagyon rossz hír.
A korszer? fékberendezésekben szintetikus fékfolyadékokat alkalmaznak a f?fékhengerben el?állított nyomás közvetítésére a fék-munkahengerek felé. A fékfolyadék állapota az egész fékberendezés m?ködését meghatározza. A fékfolyadéknak fontos jellemz?je, hogy milyen magas a forráspontja. Ez azért lényeges, mert egy intenzív fékezésnél a fékbetét súrlódása által termelt h?t?l a munkahenger és a folyadék is felmelegszik, és ha eléri a forráspontot, gázbuborékok keletkeznek benne. Ezek a buborékok úgy viselkednek, mint sok apró lufi: mivel a gáz összenyomható, rugózni kezdenek, a fékezés érzete szivacsos lesz, a fék magasabban kezd el fogni, az adagolhatóság megsz?nik, a fékezés bizonytalanná és kiszámíthatatlanná válik.
A fékfolyadék kifejezetten az ilyen terhelés elviselésére lett kifejlesztve, és a vizesedés a legf?bb ellensége, ami az id? múlásával elkerülhetetlen, ha a rendszerbe bejut a leveg?, bejut a pára is. A fékfolyadék megköti a rendszerbe kerül? vízmolekulákat, amik alacsony forráspontjuk miatt már szerényebb igénybevételre is buborékképz?déssel reagálnak, és rontják a fékezés hatékonyságát.
Épp ezért a fékfolyadék rendszeres cseréje nagyon fontos! A m?velet nagyjából egy óra alatt megvan, és bármelyik szervizben elvégzik néhány ezer forintért. Érdemes odafigyelni rá, hogy a fékfolyadék flakonja mikor lett felbontva, mert a felbontást követ?en a flakonban is elindul a vizesedés és a min?ségromlás. Az a biztos, ha a szervizben bontatlan flakonnal indítunk, vagy vigyük a folyadékot mi magunk.
És hogy mikor? Legalább kétévente. Ez olyasmi, amit fel kell írnunk a naptárba, egy cetlin a forgalmiba, vagy beállíthatunk egy emlékeztet?t a telefonunkban. Bár valószín?leg arra sem kell már sokat várnunk, hogy megjelenjen az a kütyü a motoron, ami erre figyelmeztet.
Az EBC hazai forgalmazójának weboldalán megtalálod, melyik motortípushoz milyen fékbetét, tárcsa és milyen min?ség? fékfolyadék használata javasolt, és Király Laci szívesen ellát a témában további jó tanácsokkal is.
Elérhet?ségeiket itt találod.
Legutóbbi hozzászólások