Indul a m?hely rovat, Nektek, az utca motorosainak. Feszíteni kéne a láncon? Hogyan tudok otthon fékbetétet cserélni? Mikor kell a teleszkópokat leszervizelni? Lehetséges, hogy elkopott az abroncsom? Egyszer?, már-már banális kérdések – ám néha az evidenciának hitt dolgok mögött sokkal több, bonyolultabb, megfoghatatlanabb problematika rejt?zik, mint amit mögé várnánk.
Els?ként a jogosítvány elkészítésekor kellene a friss motorosnak némi m?szaki rálátást kapni a dolgokra, de mint tudjuk, a hazai oktatásnak ezen szegmense olyan, amilyen. Ezután szervizkönyvek, márkaszervizek szaktanácsadása jelenthetné a tudásforrást, mely gyakorlat nem éppen bevett szokás a hazai motoros életben. Így sokak fejében egyáltalán nem fogalmazódik meg a tény, hogy motorkerékpárjukat szervizelni kell. Pedig kell, mégpedig nem kizárólag járm?vünk élettartalmának maximalizálásának érdekében: a m?szakilag megbízható motor a mi élettartamunk meghosszabbításában is szerves résztvev? lehet. Továbbmegyünk. A jó motoros olyan, mint a jó férj. Tisztában van vele, hogy az egyszeri nagy befektetés után, mely a motor megvásárlását jelenti, annak állapotát a kés?bbiekben ápolni kell. Ahogy a feleség tör?désre, gondoskodásra, kikapcsolódásra vágyik, úgy kívánja a friss ken?anyagokat, a kopóalkatrészek bizonyos periódusonkénti cseréjét kedvenc motorunk – persze a férj, és a járm?tulajdonos is tudja, hogy amibe belevágott, az bizony kemény diétára foghatja a pénztárcát. Írd, és mondd: a motorozás drága hobbi!
A teleszkópok szervizelése tipikusan olyan terület, melyet hajlamos a tulajdonos elhanyagolni. Bár a motorolaj el?írt periódusonkénti cseréje lassan-lassan kezd elfogadottá válni a hazai gyakorlatban is, a futóm?vünkben elhasználódott ken?anyagról a motorosok dönt? többsége elfeledkezik. Pedig igen fontos terület, hiszen a gumikkal közvetítve a teleszkópok tartanak folyamatosan kontaktust az úttal. Az elhasználódott, szervizeletlen futóm? nem képes az ideális intervallumban dolgozni, hiszen a benne lév? olaj eredeti viszkozitását az üzemórák során elvesztette, illetve az abból kiváló szilárd részecskék eltömeszelhetik a szelepeket – így a m?ködés károsodik. A csillapítás elvész, motorunk úttartása romlik, mely tapadásvesztéshez, veszélyhelyzetekhez vezethet.
Az utcai motorok teleszkópjainak szervizelését legalább 2 évente el kell végezni, függetlenül a motor kialakításától. Ha a szokásosnál gyakrabban járunk poros, piszkos, es?s, esetleg sáros terepen (enduró vagy krosszmotor offród használata), ennél s?r?bb szervizintervallum is szükségessé válhat. Pályamotorok esetében 20 üzemóránként ideális leszervizeltetni a futóm?vet.
A teleszkópok szervizelése három fontos momentumból áll össze: az olaj- és a szimeringek cseréjéb?l, illetve a szelepek és mechanikus alkatrészek alapos tisztításából. Érdemes jó min?ség? olajjal pótolni az elhasznált matériát (pl. Race Tech), mivel azok széles h?mérséklet intervallumok között is stabilan tartják viszkozitásukat. Szimeringb?l érdemes megvenni a gyárit, hiszen az utángyártottakkal összehasonlítva sokkal nagyobb a min?ségbeli-, mint az árbeli különbség.
Költségek
|
|
Olaj: 2.000-6.000 forint / liter (az els? teleszkóppárba körülbelül 1 liter olajmennyiség szükséges) |
Igaz, a szervizelés akár otthon is elvégezhet?, azt mégis érdemes szakszervizre bízni: nem csak azért, mert ?k értenek is hozzá, és esetleg garanciát is vállalnak munkájukra, de a teleszkópok belsejében lév? mechanikában (cartridge) marad az elfáradt olaj harmada; a mechanikát pedig kizárólag speciális eszközökkel tudjuk szétszerelni. A kliens központú szervizekben, el?re egyeztetett id?ponttal akár 2-3 óra alatt végeznek a teljes procedúrával, így nem feltétlenül maradunk napokra motor nélkül. Ha nem szakember végzi a szervizelést, a szárak olajjal való feltöltésénél a gyár által megadott specifikus légrésre törekedjünk (megközelít?leg 90-190 mm).
A rovatot támogatja: Trix-M Kft.
|
|
”Yamaha R-kupa? Kawasaki ZX-Kupa? GSX-R kupa? Hétvégi pályázás? Mi adjuk a jól beállított futóm?vet, Te csak húzod a gázt! :-)” |
Legutóbbi hozzászólások