Az Ecomobile és a Monotracer gyártója azt állítja, megoldotta a dugattyús motorok évszázados problematikáját, ami egy kérdés köré összpontosul: hogyan alakítsuk forgómozgássá a dugattyú alternáló (hosszirányú) mozgását? A Peraves válasza kissé morbid: sehogy, inkább a gyökerénél fojtsuk el a problémát, hagyjuk el a hajtókart, a dugattyút és a komplett vezérlést, és hozzunk létre egy Golyómotort.
Nem új kelet? a kérdés természetesen, gondoljunk csak a Wankel motorokra, de a SuperBall motornak is hívott svájci találmány, ha lehet egyáltalán ilyen párhuzamot vonni, még Félix bolygódugattyúsánál is egyszer?bb, de elmagyarázni talán annál is bonyolultabb. Inkább el?ször egy videó a gyártó honlapjáról, vagy a tubusról ugyanaz:
A f?tengelyen tehát van két félgömb (a nagy sárga izé), melyek két ék alakú égésteret hoznak létre. Ahogy a gömbmotor forog, a két-két „féldugattyút” (az ékek oldalai) a feketével ábrázolt kerámia vezet?golyó a golyómotor küls? házába mart vályúk mentén mozgatja, azaz nyitja és zárja az ékeket, ezzel hozva létre a megfelel? intenzitású robbanáshoz szükséges nyomást. Két gyertya gyújtja a hosszúkás, ék alakú égésteret, a szívás pedig a kétütem? forgótárcsás motorokhoz hasonlóan a f?tengely mentén megy végbe. Ráadásul a golyómotort ellátták el?kamrával is (a nagy piros oldalt), melyben turbinaszer? forgólapátok túlnyomással (jelenleg max. 1,7 barral) préselik a golyó ékjei felé a leveg?t.
A Peraves golyómotorja létezik, m?ködik, egy 400-as Yamaha robogó átalakított testében tesztelik, a gyártó weboldalán megnézhetitek a teljesítménygörbéjét. A leírások szerint a golyómotor m?ködése felettébb egyenletes, szinte turbinaszer?en pörg?s és vibrációmentes, hiszen nem rohangálnak benne nagy vasdarabok ide-oda mint az ?rült, hanem mondhatjuk, egy golyó forog benne, és kész.
Van azonban még egy nagyon fontos kérdés a bels?égés? motoroknál: hogyan tartsuk bent azt az átkozott égést, amikor az hihetetlen er?vel ki akar jönni minden egyes pillanatban a motorból? Na, itt van elképeszt? el?nyben a dugattyú és a jó öreg – és egyáltalán nem utolsó sorban jó könnyen és jó olcsón gyártható – dugattyúgy?r?! Szerintem nyugodtan mondhatjuk, hogy a Wankel torkát is a tömítetlenség vágta el (de még a Honda ováldugattyúsának is), vajon mennyire egyszer? a golyómotor ékhengereinek széleit tömíteni..?
Viszont könnyebb, kisebb és elvileg olcsóbb az el?állítása, mint egy dugattyús motornak, valamint könnyedén kifejleszthet? verzió szinte minden elképzelhet? üzemanyaghoz (dízel, földgáz, hidrogén, stb.). Halvaszületett ötlet, vagy maga a jöv??
Legutóbbi hozzászólások