EST. 2002

Radarkörkép Európában, els? rész: irány dél

Horvátország

A közeli mediterrán országban két részre bonthatjuk az ellen?rzés módszereit és jelenlétét. Az autópályákon fix vagy telepített radarok nincsenek. Régebben motoros rend?rök mértek a kapuknál, de ez mára szinte teljesen elt?nt. Azért még ha fizet?kapuhoz érünk, tartsuk be a lassító korlátozásokat. Jelenleg elfogókkal dolgoznak. Nem nehéz az azonosításuk, mivel mindegyiknek teljesen sötétített az üvege. Hátul két villogót rejt az ablak illetve természetesen sebességmér?t a bels? térben. Az autók, amikkel eddig találkoztunk: a déli autópálya-szakaszon (Zadar, Split, Dubrovnik): egy ezüst 3-as BMW. A Zágráb-Rijeka szakaszon egy fekete 3-as BMW. Illetve a rijekai körgy?r?n illetve a környéken egy fekete Audi A4. Persze az autók változhatnak, de a sötét üveg mindegyiken jelen van.

Ducati 696 Monster Vance Harper

Alsóbbrend? utak –  nos, ez már kicsit összetettebb. Telepített radarok itt sincsenek. Egyszer?en kitelepülnek egy adott helyre és ott mérnek. Azért természetesen itt is lehet logikát találni. Els?sorban faluk bevezet? szakaszait es ott is azokat kedvelik ahol lejt?n érkezünk be a faluba. Rend?rmotorok jelenléte abszolút várható, f?leg a régi tranzit utakon. A motorok tudtunkkal nincsenek felszerelve mérésre alkalmas m?szerekkel. Általánosságban a nálunk is használt modellekkel dolgoznak. Az egész országra igaz, hogy a túlzott szabálytalanságot büntetik. Az autópályán a nálunk is alkalmazott 145 km/óra nyugodtan vállalható és hosszú utazásra b?ven elegend? is. A legutolsó büntetést az egyik barátunk épp a múlt héten abszolválta. Itt 180 km / óra jelentett a helyszínen 70 eurót (autópályán).

Szlovénia

Szokásos megközelítést használjuk. Szlovéniában nagyon jók az útviszonyok. Az alsóbbrend? utakon is sokan motoroznak. Vannak szakaszok, amik kimondottan közkedveltek a motorosok körében. Könnyen felismerhet?, ha egy ilyen szakaszra érünk. Rengeteg a figyelmeztet? tábla, hogy az út nagy sebességgel kicsúszásveszélyt jelenthet számunkra. Ezeken a szakaszokon elképzelhet? a rend?ri jelenlét, de igazából mi még soha sehol nem találkoztunk velük.

Ducati 696 Monster Vance Harper

Autópálya: Itt ismét a szokott módon mérnek. Mivel az ország már nem kapus rendszert m?ködtet, hanem a nálunk is megszokott matricákat, így itt is els?sorban elfogókkal fogunk találkozni. Gyakori a teljesen fedett kocsi, a Maribor-környéki szakaszokon tavaly egy fehér VW Passat kombit láttunk dolgozni. Szinten sötétítve. Gyakoriak az olyan rend?ri intézkedések, hogy elengedik a járm?vet, miközben az út szélén lassan halad az elfogó, vagy éppen áll. Majd nagy távolsagból követi áldozatát és úgy méri a sebességet – így ha elmegyünk mellettük, akkor legyünk óvatosak, akár több kilométeren át is figyeljünk hátra.

Bosznia

A Balkán egyik legérdekesebb úticélja. Sokan elkerülik és indoklásként általában a ‘túlzott’ rend?ri intézkedést hozzák fel. Pedig ez az ország az egyik legjobb helyen áll a rend?ri intézkedések és az azok után fizetend? összegek nem létez? ranglistáján. Valóban mérnek az utakon, de rendkívül alacsony büntetési tarifákkal találkozhatunk. Egy kisebb gyorshajtás vagy közlekedési kihágás általában 10 eurót jelent, míg a komolyabb sebességátlépés 20 euró helyszíni bírság megfizetésével letudható.

Ducati 696 Monster Vance Harper

Fontos, hogy a Balkánon a határokon óvatosan menjünk el?re és ha igen, akkor is lassan – és ha lehet, ne teljesen a határ?rig. Könnyedén visszaküldhetnek, de akár meg is büntethetnek. Jó módszer tud lenni, ha egy el?rébb parkoló motor mellé állunk be. Rendkivul kevés az autópálya és ott nyugodtan lehet motorozni. Viszont az autópályafelhajtók el?tti szakasz végén szinte mindig mérnek. Dupla sáv és szalagkorlát, tehát figyeljetek. Az egesz országra igaz, hogy els?sorban a tranzitutakon, és ott is települesek el?tt vagy elágazásoknál lehet talalkozni rend?rökkel. Ha megállítanak, nagy el?ny, ha beszélitek a nyelvüket, de ha nem – ami mondjuk érthet? – ,  akkor legyetek türelmesek, és engedjétek, hogy ?k beszéljenek és probáljanak kommunikálni veletek. Mindig lehet lejjebb vinni a büntetést.

Ducati 696 Monster Vance Harper

FONTOS: a déli vagy balkáni országokban gyakran találkozhattok szembejöv?, egyet villantó autóval. Nem feltétlenül radart vagy ellen?rzést jelez, csupán a motorozás iránti szimpátiáját fejezi ki a sof?r. Els?sorban teherautók köszönnek a motorosoknak igy.

Montenegro

A kis törpeállam teljesen megváltozott az elmúlt tíz évben. Ez természetesen érinti a rend?ri intezkedéseket is. Sok a turista, ami nekunk jó és kedvez?, mert az itt el? népek nem villognak egymásnak rend?ri ellen?rzes esetén vagy legalábbis nagyon kis mértékben. A turistak azonban rendkívül hatékonyan segítik egymást. Motorozni amúgy is csak lassan fogunk, hisz lélegzetelállító kornyezet van – és gyakran a Monarchiából visszamaradt utak. Autópálya nincs, így err?l nincs mit beszélni. Útadót sem kell már idént?l fizetni.

Ducati 696 Monster Vance Harper

A határokon szintén óvatosan közelítsünk. Alapjában véve az összes környez? országra igaz, hogy a háború miatt kialakultak bizonyos ellen?rzesi pontok, amit szivesen tartanak a mai napig. Ilyen például a Podgorica után található alagút elágazása, vagy a kotori komp után a tivati bevezet?. Itt is érdemes higgadtnak maradni és kedvesen hagyni, hogy ?k probáljanak kommunikálni. Mindig lehet közös nevez?t találni a fizetnivalók terén. De fontos, hogy már nem megélhetési radarozás folyik, így nyugodtan tudjuk ajánlani ezt a csodálatos országot.

Szerbia

Talán minden motoros egyik rémálma a déli szomszéd. Hihetetlen mennyiség? induló vagy érkez? vendégmunkás, tömött határok, és még sorolhatnánk. Nos, aki erre megy, pozitívan fog csalódni. Az elmúlt években többször is keresztülszeltem az országot, minden irányból, és semmilyen gondom nem volt. Annak ellénere, hogy a radar/km rekordot, amit tavaly itt láttam, még egyetlen ország sem tudta felülmúlni. Újvidék után 10 kilométer alatt 5 sebességmérési pont mellett haladtam el.

Ducati 696 Monster Vance Harper

Az autópályákon nem találkoztam komolyabb rend?ri ellen?rzéssel és nyugodtan mondhatjuk, hogy az egész országra igaz: nem foglalkoznak a külföldi motorosok büntetgetésével. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy nem lehet belefutni, de több olyan megállításnal nem lépett ki elém a rend ?re, mikor szinte biztosan lett volna alapja a beszélgetésnek. Összefoglalva az egész balkáni térségre igaz, hogy rengeteget javult a radarozási morál. Használják, de valóban megfelel? célra és nem a pénzgy?jtés eszköze. Bátran lehet használni az utakat bármely, a térséghez tartozó országban. Még ha bele is futunk egy büntetésbe, akkor is csak részösszegeket fizetünk egy itthoni hasonló sebesseg? gyorshajtáshoz viszonyítva. Jótanacs: eurót vigyünk magunkkal kis címletekben, és tartsunk külön helyen kb. 20 eurót és másikon megint huszat. Ezzel a rend?r nem észleli a nálunk lév? pénz mennyiségét és lehet kérni a büntetési tétel csökkentését.

Olaszország

Most pedig irány a csodálatos Itália. Itt szintén a kettébontást használjuk, hiszen külön kell tárgyalnunk Dél- és Észak-Olaszországot. Az autópályákon egyre több helyen a Tutor rendszer éber szemei ?rzik a rendet. Rendkívül egyszer?en m?ködik, pillanatnyi sebességet és átlagsebességet is számol. Tehát a pályára felhajtás és lehajtás idejéb?l, illetve a kamerák közti szakaszok idejéb?l is képes büntetést generálni átlagsebesség-számítás alapján. A mérési pontok táblázva vannak. Egyel?re nem küldik Magyarországra a büntetést, de figyeljünk oda rá. Az autópályák északon többhelyütt zsúfoltak, sok a rend?r, még ha menet közben nem is állítanak meg senkit. Tulajdonképpen nyugodtan haladhatunk a sorral. A tempó abszolút megfelel? és a helyiek pontosan ismerik a pályaszakaszok adta lehet?segeket. Délen teljesen más a helyzet. Üres autópályákon motorozhatunk szinte mindenfajta kontroll nélkül.

Ducati 696 Monster Vance Harper

A f?utakon ismét különböz? szintekre számíthatunk. Északon az Alpok hegyei közül érkez? motoros nyugodtan haladhat. Maga az út sem engedi a túl nagy sebesegtúllépést és rend?rök sem fogják zavarni útját. Lejjebb haladva már elképzelhet? nehány kontroll. Ezt els?sorban ellen?rzési pontokkal oldják meg. Itt általában több rend?r van és gyorsan ellen?riznek, illetve mérhetnek is. Egyébkent nem jellemz?, nyugodtan haladjunk az észszer? keretek között. Toszkánától már találunk fix radarokat. Természetesen kitáblázva – és a m?ködésük is er?sen kétséges. Azért figyeljünk rájuk oda. Lefelé haladva f?leg ellen?rzésekkel fogunk találkozni. aminek a motorosok a legutolsó szerepl?i. Els?sorban a teherforgalmat ellen?rzik. Rómától délre pedig szinte teljesen nyugodtan tudunk motorozni. Akar Nápoly, akar Bari térsége az úticél, kellemes tempót tartva és jó utakon haladhatunk külonösebb fennakadás nélkül.

Franciaország

Nem létez? radar- és rend?ri ellen?rzési toplistánk gy?zteséhez értünk. Franciaország útjai magasan kiemelkednek Európa úthálózatából, ami a min?séget illeti. Még az alsóbbrend? utak is tökéletesek vagy szinte azok. A kátyú, gödör és egyéb ismert úthibák náluk ismeretlenek. De a jó utaknak és kanyaroknak ?rz?ik is vannak. A francia rend?rök rendkívül felkészültek, magasan képzettek vezetéstechnikailag és a technika is rendelkezésükre áll. Általában szakaszokra bontva dolgoznak, minek következtében kiemelked?en jól ismerik a területet. Nézzük részletesebben.

Autópályák. Itt két módszerrel mérnek általában. Az egyik eszköz a fix kamera, rengeteg van bel?lük és f?leg a sövénybe rejtve. A külföldi utazókra egyel?re nem veszélyes, nem küldik hazánkba a büntetést (még). Másik módszer a kapunal történ? megállítás. Ez szinte a legjellemz?bb, és f?leg délen. Azonban másképp történik, mint a legtöbb európai országban. Itt ugyanis egy rend?r a kaputól messze, a lassító táblák kezdeténél (akár 1 kilométerre is) áll egy lézerrel az autópálya mellett, nehezen látható helyen. Társai pedig nem a kapunál, hanem közvetlenül utána állnak. Amíg mi fizetünk, a rend?r odasétál hozzánk és félreint. Itt már biztosak lehetünk benne, hogy gyorshajtáson kaptak, és a helyszínen kell majd fizetni.

Ducati 696 Monster Vance Harper

Autóutakon illetve körgy?r?kön el?fordulhat az autóval vagy akár motorral kitelepül?  mér?eszközhasználat is. F?útvonalakon er?s a motoros jelenlét. Az Alpokban pont úgy fogunk találkozni motoros rend?rökkel, mint Provance-ban. Párban dolgoznak. Fel vannak szerelve mobil sebességmér?vel, ami az érkez? járm?re mutatva egy számmal jelöli a sebességet, mint a régi szép id?kben. Gyakran az úttól távol állnak, fent, egy másik út keresztez?désében, és onnan figyelik a gyorshajtókat. De gyakoriak az útzárak is, akár kisebb mellékutakon. Találkoztam az elmúlt években kétszer is ugyanazon a helyen egy rend?rrel, aki a keresztez?dés közepén állt egy fegyverrel a kezében, miközben a kollégan?je igazoltatott.

Alapjában véve kedvesek és segít?készek, ha bármilyen kérdéssel fordulsz hozzájuk, de a gyorshajtást konzekvensen büntetik. Azért senki ne ijedjen meg ett?l az országtól sem. Kilométer/megállítás és büntetés terén még mindig az egyik legjobb helyen állnak. A hatékony rend?rség lényege nem az, hogy az apró túlkapásokat rendkívüli szigorral büntessse, hanem hogy kisz?rje a valóban nagymérték? túllépéseket. Mindenki nyugodtan motorozzon, és élvezze a gallok útjait, de érdemes arányokban nem túlzottan átlépni az útszakasz sebességkorlátait.

Büntéteseik egyébkent magasak, mint minden fejlett európai országban, de nem magasabbak, mint nálunk. Érdekességképpen leírom, hogy legutoljára Marseille-nél egy Z1000-et vezet? motoros az el?ttem szabályosan, a szakaszon elérhet? maximális sebességgel haladó rend?rautót szó szerint levillogta, majd elmotorozott.

Spanyolország es Portugália

Itt igazábol nehéz lesz mit írni. Talán annyit érdemes, hogy a barcelonai, valenciai rész jóval zsúfoltabb és emlékeim szerint mintha láttam volna rend?rt, de hogy nem dolgozott, az bizonyos. Lejjebb, Andalúzia felé teljesen Portugáliáig semmi. De még Madrid felé sem láttam sebességmérést pályán. A f?utvonalakon elképzelhet? radar, mert találkoztam is vele, de jóel?re jelezték, és ha jól emlékszem, többezer kilométer alatt ez volt az egyetlen. Kiváló utak és gyönyör? táj, teljes szabadságban.

Ducati 696 Monster Vance Harper

Portugáliát azért vontam ide, mert bár voltam ott és motorozás szempontjából tökéletes úticél, nem tudnám megmondani, hogy néz ki egy portugál rend?r

Összefoglalva

Alapvet?en igaz az a tézis, ha távolra mentek, nem érdemes túl gyorsan haladni, mert az ember elfárad, a benzin gyorsabban fogy, így több lesz a megállás. Valahol 150 km/óra az a tempó, amivel egy Budapest-Marseille-t kényelmesen és hatékonyan lehet megtenni. Ezzel a tempóval senki nem fog minket zaklatni, sem büntetni. Érdemes a sebességkorlátoknál lassítani, mert a fejlett közlekédési kultúrával bíró országokban ezeknek mindig van gyakorlati okuk, és a biztonságunkat tekintve is fontos lehet. A mellékutakon általában 10-15%-kal érdemes gyorsabban menni, mint a forgalom – így magunknál tarthatjuk a kezdeményezést, de mégsem lépjük át a megengedett határokat. Ha viszont motorozni szeretnénk és megtetszik egy hegyi szakasz, akkor érdemes el?tte bejárni és utána egy gyorsabb tempót felvenni a már ismert és látott részen. 

ugrás fel