EST. 2002

Teszt – Burgman 650 Executive

Méretei nem kicsik, cserében minden pont elfér, de valahogy mégis kicsi, kompromisszumokkal teli. 10 éves robogózós tapasztalattal a hátam mögött ültem fel a Burgman 650-re.

Tapasztalások, amik a közel 400 km alatt előjöttek:

Szélvédelem: 183 centis magasságommal teljesen leengedett plexivel az arcomba jön a szél. Nem kicsit, nagyon. Nyitott sisakkal élvezhető ez melegben, 90-100-ig (igaz nem vagyok egy naked motor rajongó a designt leszámítva). 90 -100 fölött igényli a plexi emelést, amelyet mindeféle tekergetés és karok nélkül egy elektromos motor old meg. Nagyon- nagyon kellemesen, gyorsan. Ez igazán praktikus. Nem teketóriázik, emel. Ez egyben a hátránya is lehetne, hogy a megfelelő pozicíióban állítsuk meg, de ez tényleg csak szőrözés. Személy szerint egy picivel magasabb plexit el tudtam volna képzelni, s akkor maximális a szélvédelem.

Ami viszont meglepett, hogy a plexit megemelve a kezem került olyan szélviharba, hogy egy egy esti hazaérkezéskor 20 fok alatt, a textil kesztyű már kevés lehet – hiába van markolatfűtés, de ezt később.

Arany középút lett a fél állástól kicsit feljebb, ekkor még kezelhető a kézfejre érkező szél, és a sisak közepére érkező szélzaj.

Lámpa: Tökéletes. tompított módban 100-ig tökéletesen elég, kellő távolságra világít előre nagyon jó fényerővel. Távolságit kapcsolva pedig, kiskarácsony ragyogás világosság.

Kezelőszervek: Itt el kell időzzöünk, kicsit, egyrészt mert sok van, másrészt mert vegyesek az érzések – tapasztalatok.

Fénykürt, könnyen elérhető, igaz szokni kell mert a tükör le fel állítója alatt van kicsivel, de a mutató újjal jól elérhető.

Távolsági lámpa kapcsoló: Hát igen kérem, ehhez már kell az XL-es kesztyű. Igaz az én kezem M-L-es de lehetetlen úgy elérni, hogy ne kelljen levennem – megemelnem  a kezem a markolatról. Esti, vidéki motorozáskor főúton, ez igencsak zavaró, hogy a manuális váltást biztosító gomb, felfel gombját nyomkodom, s nem történik semmi. Ha sikerül felkapcsolni, akkor mint említettem, tökéletes fények világosság a tempós haladáshoz

Manuális váltást biztosító gombok (Up-Down): Eléggé lehetetlen helyre került a váltást állító gomb. Szép sárga, manualis váltást választhatunk. Szerintem azért került ilyen helyre, ha tényleg manuálisan akarsz robogót váltogatni, akkor szenvedj meg érte. Na, de hogy a manuális váltás minek, kinek, miért, erre nem sikerült rájönnöm. Szendehely környékén teszteltem többször, éjszakai motorozáskor is. Piros lámpa, majd elindulsz, lassan mész, bőg a motor, alapban megszoktad, hogy robogózól. Üvolt a motor s már fáj, nem vált el. Majd a fokozatot – up – nyomva, ugrik egyet nyilván, amikor megkönnyebbül a hajtás, mert pörgetted. Természetellenes, nem logikus, nem kell. Azaz nekem felesleges volt, s nem látom azt az élethelyzetet, ahol ezt nyomkodva szeretnék motorozni… Budapesten kipróbáltam újra persze, mert nem hagyott nyugodni mire való igazán!? Itt sem jutottam több sikerrel a gomb tekintetében, mert a reggeli dugóban, tükör kint, bent, elférek, nem férek, melyik sáv között tudok jobban haladni, jaaaj plusz még váltani is kellene egyet, nem adta ki nekem. Szóval végképp nem értem mire jó.

Power gomb: Ennek feladata, hogy magasabb fordulaton tartva a motort, biztosítson hatékonyabb  gyorsulást – lassulást (motorfékkel). 90-nel haladva 3600-as fordulatnál benyomva a gombot, megugrik 4900-ra. Ha az ember azt gondolná, előzéshez jó ez meg hasznos, akkor el kell keserítenem. Kocsira ráállsz, behelyezkedsz, megnyomod a gombot – majd amikor kiadja a helyzet, előzől egy nagy gázzal. Na most: A power gombot benyomva, 3 sec míg felszalad a „megfelelő” fordulatra a motor. Ekkor nyilván van motorhang, hiszen szélzaj alig, a 3600-as fordulat már 4900. S most amiért nem sok értelme van, ugyanezt a manővert kihagyva – gomb nélkül, rátekerve a gázt, 2-2,5 sec alatt van a motor ugyanazon a fordulaton. Érezhetően, hamarabb, mint a gombot megnyomva. Szóval ha nem vagy tesztoszteronnal és adrenalinnal tele s nem a motor pörgetés a mániád, akkor szinte teljesen felesleges. Inkább mérnöki bravúrnak tudom be, hogy ilyet is tudnak, de más értelmét én nem láttam. Cserében ezt használva, városba beérve olyan motorféket is kapsz, ami nem kényelmes egy piros lámpára rágurulós szakaszon, ahol az autók még helyezkednek, vagy lehúzódnak vagy nem, s nem egyenletes a sebesség, lassulás amivel közeledsz a lámpához… Bólogatni lehet szépen, de ez nem robogózós kanapés élmény

Duda  -Kürt – hangjelzést biztosító gomb: Tökéletesen könnyen elérhető. Szabványos, kell jó.

Tükör ki behajtó gomb: Hasznos – Nagyon nagyon hasznos, praktikus. Szokni kell a fentről lefelé nyomást, mert nem megszokott mozdulatsor motoron – kivéve, ha oxford markolatfűtést vagy GPS-t használsz. Városi forglamoban elengedhetetlen. Hungária körúton egy-egy helyen kell csak a szélesség miatt megállni, igaz ott csak a yamaha jog fér el a sorok között, hála pár autósnak…

Álló kocsisorból átmenni a másikba, a vonatfütty hosszúság miatt nehézkes és emiatt várni kell néha. Ez meg a sorok közötti közlekedésben benne van. Nyilván egy ilyen méretű motor esetén gyakrabban, de nem veszítesz vele órákat 😊

Index kapcsolók: kezem méretével is tökéletesen használható, jó elhelyezkedésűek

Markolatfűtés: végre megkapta a kellő minőségű, kinézetű markolatfűtést a motor öööö ROBOGÓ. Kifejezetten tetszett, hogy hosszan megnyomva a maximális fűtés kapcsol be. ha az ember erre kényszerül, akkor gyorsan jól esik a minél melegebb. Nagyon nagyon jól kezelhető, megfelelő hőmérsékletet – égető – biztosít, így az éjszakai 17-18 fokos motorozás közben is hamar lejjebb kapcsolja az ember. Megnoymva hosszabban , villog, hogy 3-as 2-es vagy 1-es fokozatban vagyunk-e. Menet közben eleinte ránéz az ember, de ha rutinná válik, akkor nem jelent gondot.

S ennyi gombot igencsak meg kell szokni – főleg, ha nyomkodni akar az ember ezt azt…

Jobb oldalon szerencsére „csak” az Önindító, vészleállító és a plexi magasság állítás gombok vannak.

Plexi állítás: kellően hosszú úton jár, balra tolva kényelmes gyorsan fel is emelkedik a plexi. Nade lefelé – mivel a gombon át kell nyúlni kicsit, így itt is muszáj megemelni a kezet a markolatról, hogy az M-L-es kezem elérje a gombot. Így városban a lámpa – forgalom – lámpa fel le állítgatás, nehézkes.

Motor: Imádtam. Selymesen duruzsoló, jelen vagyok itt vagyok, duruzsolok használj. Kb ezek az érzések voltak bennem. Haladunk, rengeteg erő alattam, szolgálatra kész vagyok, ha menni akarsz tépd a gázt. Ha meg csak csorgunk az épülő M2-es 90-es tempójánál – forgalommal haladva – kellemesen duruzsol 3500 – 3600 -nál. Semmi rezonancia, semmi zörej, selymesen duruzsol. Alapjáraton néha be-be rezonál valami, de amint elindultunk semmi nyoma ennek. Tényleg mint egy villanymotor. S ha épp elszakad a cérna, s az ember rátekeri a gázt, a motor szép lassan, majd egyre intenzívebben felpörög, a fordulatszmámmérő majd 7000-ig felkúszik és tol tol tol és tol a motor. Igen nem robogót írok itt már, mert ez már Motor – teljesítmény, rugalmasság, lendület. ZZR 1400-at vezetek túrákon, s ott érzem ugyanezt, hogy ha akarsz gazdám mehetünk, én kész vagyok, de nyugodtan is elpötyöghetünk. Igaz akkor forralom a vizet..

Burgman esetében ezzel sincs gond, városban araszolva szépen bekapcsol, de vissza is hűti a venti a vizet.

Motor rugalmassága minden helyzetben elegendő – mint fent említettem Power gomb nélkül is. 90-ről gyorsítani, vagy lámpától elindulni, vagy 30-ról épp gyorsulgató audis srácokat szivatni, tökéletesen elég – nyilván nem RS-eket…

Motor jeles!

Váz: tökéletes merevség. az úthibákon átnyargalva, vagy a hosszanti bordákon haladva nem érződik semmi. nem tekeredik nem rugózik be, nagyon merev. Ebből és a motor méretéből adódóan, a hosszanti nyújtott kanyarok játszva bevehetőek vele. Kismarostól Sahy-ig vezető szakaszon lévő kanyarokban tökéletesen terelhető kijjebb, beljebb, sávon belül, ív változtatás vagy gyorsítás fékezés közben, semmi gyengeséget nem mutatott. Meglepően jól teljesít amihez nyilván a megfelelő futómű adja a biztosítékot.

Futómű: Említett főútvonalakon – 2-esen, Bánk felé lekanyarodva, vagy a főváros felé közlekedve, semmi kivetnivalót nem találtam a futóműben. Megbírkózik a kisebb kátyúkkal, a hosszant barázdákkal, a vastagabb felfestéseket észre sem veszi. Hol van már az a régi robogós élmény, amikor gerincünk törik mert áthaladunk egy kátyún. Kellő tartalék van benne, akkor is amikor egy csatornafedő lejjebb van s kiesik az út a kerék alól, vagy amikor magasabb egy két busznyom miatt az aszfalt.

Egy dolgot viszont nagyon nem tud lekezelni . 70-80 km/ óraval áthaladva az utakon megfigyelhető keresztben végigfutó bukkanó – igaz ezt egy eddigi motorom sem szerette szereti… – pl M3 befelé van egy kettő, de a Hungária körút – Thököly sarok felé haladva sok ilyen van. na meg végig a Hungárián. Ezek az ugratók, 5-6 cm magasak. Hát a fővárosi vezetésnek csak motort adnék, s ezeken az utakon kelljen közlekedniük. Egy aszfaltmaró autó ezeket a főbb útvonalakat egy nap alatt le tudná szedni, nem kérdés-  Kedves Fővárosi vezetése hátha olvas. Maradhatnak káytúk, maradhat foltos más más minőségű, de a teljes sávon keresztben végigmenő bukkanók amelyek mind az autó futóműveit gyilkolják, mind a motor kormányt megrángató és ugró első hátsó kerék emelkedéseket okozó képződményeket legyenek kedvesek kezelni kéééreeeeemmmm..

Nem tudom elhinni, hogy ma Magyarországon a főbb útvonalakon, csak enduro motorral lehet biztonságosan végigmenni.

Visszatérve a futóműhöz, tökéletesen hangolt a motor súlyához, teljesítményéhez.

Fékek: elől dupla tárcsa. Az egyújjas fékezést lehet gyakorolni, de kevés lesz. Első fék teljesítménye messze nem meggyőző. Nincs határozott nyomáspont, ha el és érjük, hogy akkor innen fog, valami szivacsos érzés. Lassul lassul, meg nyilván le lehet blokkoltatni a kerekeket, amit az ABS lekezel – mert az is van ám, s jó is, de ebben az esetben igencsak a vezetői képzéseken tanult 4 ujjas rámarkolás állapotában kell lennünk, kivéve persze azok a fehér aszfaltos vagy tükörsima körforgalmak… Hátul szimpla tárcsa. Érzetre, ez a fék sokkal hatékonyabb. itt könnyebben tudunk ABS segítséget hívni, nem kell hozzá 4 új. „ féket egyszerre használva tökéletesen elegendő lassulás érhető el, de szokni kelll a különböző nyomáspontok és hatékonyság miatt. Nagy tömeg, nagy lendület, elől elférne egy komolyabb fék…

Fogyasztás: tény, hogy nem siettem, de szinte sosem a táblák által jelölt tempóban közlekedtem. Sokat voltam eco módban, mert a gázt csak egy egy teszt erejéig rángattam ész nélkül. Így számomra is meglepő módon, 4,39 l/100 km-es fogyasztás jött ki. Leesett az állam, mert oké, hogy nem siettem, de mindig első voltam induláskor lámpáknál, egy autó sem nagyon előzött meg a főútvonalakon – nem csak éjszaka.. Csak azért mert tesztmotor nem motoroztam másképp mint szoktam – kellő nyugalommal, de nem lassan. Ebben egy Budapesti városi forgalom is benne van ~ 50 km. Aki nem hiszi íme a képek. Emelem kalapom. Régi 6-7 literes fogyasztások hol vannak már!? Vagy ahhoz folyton egyesben kell menni 6 ezres fordulaton?

Csomagtér tárolók, nem ragoznánk, mert fiók itt, ülés alatt hely – nem sok, de elfér ami az ingázáshoz kell, laptop, nyitott sisak, esőruha… – ha kellene. Ha meg túrázni mész pl nem egyedül több napra, akkor kell majd a doboz is. Nem kérdés

Összegzés:

Mivel robogó csere előtt állok (100 km ingázás /nap) nagy kedvvel vetettem bele magam, a tesztbe, hogy na kell-e akkor egy 650-es vagy 600-as robogó?

Napi ingázáshoz ez a motor (100 km oda vissza) kellően nagy. Miért? Főútvonalon jön az ember 80-90-nel egy egy előzés beleszalad a 120-ba. majd lassítgat, majd előz…

Autópálya szakaszon a város előtt, nem lehet már 130-al menni, de legyen 130 km/ óra amúgy pár km megtesz az ember, mert a kertkapu ritkán van az autópálya mellett közvetlenül.

Városba beérve a bevezető utakon, már tömött sorokban közlekedsz. Tükör behajt és csorogsz előre. Ehhez nem kell 650 köbcenti.

Mi marad!? – túrázni? – hmmm Balatonra leszaladni, vagy a Mályi Tóhoz, egy egy napra hétvégére, igen elég. Gyorsabb mint autóval nem kérdés, főleg pénteken… Esőben rosszabb, de gyorsabb. Dugóban kellemes mert van menetszél, Cabriósokra le lehet nézni mert kellően magasan ülünk. De ennyi. Nem látom benne azt a potenciális túramotort, amivel Szardíniára indulnék el, vagy akár Toscanaba a kedvessel. Bevásárolni leszaladni, szintén nagy.

Szóval ez egy olyan rétegmotor – szerintem – ami, aki szereti a nagyot és a legnagyobbat s megtehetem mert megtehetem, akkor ez legyen. 400-as Burgman sztem praktikusabb – főleg az előző modellek. A 300-as robogók akkorát fejlődtek, hogy az ingázáshoz szükséges helyet, teljesítményt, minden szempontból biztosítják.

Így mindössze egy szakítós elengedős verzió az amit egy mondatban meg lehet fogalmazni:

Kedves Burgman 650. (megszólítás)

A mondat: Tetszel, szép vagy, remek értékeid vannak (feszes, csendes, nem zizeg, nem dumál, kellően kényelmes), tudlak is szeretni, el is férek rajtad, de (itt mindig a csattanó jön) nem tudom elképzelni veled a napi ingázós jövőmet.

Szerző : Túró

ugrás fel