EST. 2002

Hivatalos: 2010-ben jön a zéró emissziós KTM

Korábban már beszámoltunk a KTM el?készítés alatt lév? projektjér?l (lásd keretes rész lenn), az elektromos terepmotorról. Mattighofen most hivatalosan is meger?sítette, hogy 2010-re megkezdi a végleges modell szériagyártását. A teljesítményszint egy 250 köbcentis kétütem? krosszmotoréhoz lesz fogható, a járm? össztömege viszont egy nyolcadliteres gépéhez. A lítium-ionos akkumulátorok nagyjából negyven perces tartamra lesznek kalibrálva, intenzív használat mellett.

A KTM-é nem az els? ilyen irányú kísérlet (elég a Quantya Evo-1-re vagy a Zero X-re gondolni), de eleddig az egyetlen, amely mögött komoly ipari potenciál húzódik. Az osztrák gyártó komoly viszonteladói, alkatrész- és szervizhálózattal kezd bele a zéró emissziós motor sorozatgyártásába.

Ha valamelyik ágazatot érinthetetlennek tarthattuk az elektromotoros, zéróemissziós, surrogósan környezetkímél? technológiák térnyerése el?l, akkor az az offroad. Pedig ebben a m?fajban is megindult az innovációs el?retörés, ráadásul éppen a szomszédból: Bécsb?l indult útjára a KTM enduró-prototípusa, amely a tervek szerint két év múlva lesz teljesen kész. A Ready To Race-szemlélet nemigen változik, a károsanyag-kibocsátás és a zajszennyezés annál inkább.

Ugratás, kigyorsítás, beesés a kanyarba és mindezt a legnagyobb csendben, a ‘menetzajt’ csak az elektromos hajtóm? halk fel-felbúgása töri meg, ha megtöri. Belegondolva van, akinek a hideg veríték futkos a hátán, de biztosan akadnak olyanok is, akik kimondottan pozitívan közelítik meg a kérdést. A tényeknél maradva: egy ilyen ‘agresszív’ márka, mint a KTM (amely mellesleg, szinte egyedüliként, szilárdan hisz a két ütemben…), beleveti magát a Zero Emission nev? projektbe, és igyekszik elhitetni velünk, hogy az elektromos korszak már a küszöbön áll.

Minden szempontból meglepetés-erej? ez a bemutató, amelyet egyébiránt sz?k körben ejtettek meg a mattighofeniek. Nem egy makettet tártak szem elé, hanem egy (állítólag) használatra kész munkát, amib?l hamarosan piacképes szériamotor lesz. A cél egyértelm?: ‘mindenhová jó’ endurót csinálni, ami az egyre szigorodó helyi szabályozások közepette szinte mindenhol bevethet?.

És be is vetik szorgos tesztpilóták, ahogyan az a képekr?l jól le is olvasható, a prototípus cseppet sincs megillet?dve a klasszikus enduró-szakaszokon. Offroad-motorról lévén szó meghatározó fontosságú paraméter a tömeg: éppen emiatt nyom a blokk és a lítiumionos telepek alkotta egység mindössze 17 kilót, kevesebbet, mint bármely bels?égés? motor.

Nyomatékból körülbelül 40 Nm áll rendelkezésre, a kezdeti kijelentések szerint pedig az akkumulátor mintegy 40 km megtételére teszik alkalmassá az eszközt, versenytempóban. Ugyanakkor alig egy óra alatt teljesen utántölthet?ek a telepek. A futóm? terén nem látszanak nagy újítások, hacsak a vázszerkezet kötelez? átalakítása nem nevezhet? annak.

ugrás fel