EST. 2002

ShiftFX EST: utólagos automataváltót mindenkinek!

Az amerikai Biperformance Development Corporation bemutatta legújabb „játékszerét’ nekünk, motorosoknak. Sport célokra (dragracing, versenypálya) eddig is léteztek különböz? gyorsváltó elektronikák és s?rített leveg?vel m?köd? automataváltó kitek, az új ShiftFX EST mégis mer?ben új.

ShiftFX utólag beszerelhet? automata váltó motorkerékpárba

Az Electronic Shift Transmission (EST) gyártói azt állítják, hogy a szerkezettel bármilyen gyári, utcai motorkerékpárt automataváltóssá tudunk alakítani, mégpedig nagyobb m?szaki átalakítás nélkül. A ShiftFX-szel egyszer?en, a markolat melletti gombokkal tudunk sebességet váltani, vagy teljesen automata üzemmódban még az ujjainkat sem kell fárasztanunk.

A rendszer három f? részb?l áll. A kuplungot egy alig fél kilós, elektrohidraulikus mozgatómotor nyitja és zárja, de a kuplungkar – és így a rendszer manuális „override’ lehet?sége – megmarad, ami jól jön rajtoláskor, vészfékezésnél vagy gyenge tapadási szituációkban.

ShiftFX utólag beszerelhet? automata váltó motorkerékpárba

A váltórudazat helyére egy nagysebesség?, de ugyanakkor ultrapontos léptet?motor kerül, ami közvetlenül mozgatja a váltódobot, és ezzel pakolgatja a sebességi fokozatokat, ahogy nyomkodod a gombokat. Az üres kiválasztásához külön gomb jár.

Az EST rendszer legfontosabb része a TCU, azaz a Transmission Control Unit (váltóvezérl? egység), ami a modern motorkerékpár CAN-BUS rendszerén keresztül kommunikál a motorvezérl? elektronikával (ECU), és kéri le attól a megfelel? m?ködéshez szükséges paramétereket, mint fordulatszám, sebesség, gázállás, váltófokozat, vagy a motor éppen aktuálisan kiválasztott üzemmódja.

A gyártó szerint a rendszer alig 50 milliszekundum alatt vált gombnyomásra, és mivel minden részegység ezredmásodpercre pontosan meghatározott id?ben lép m?ködésbe, állításuk szerint még a motor, a kuplung és a váltó mechanikai kopása is csökken a használatával.

Egyetlen szépséghiba az egészben, hogy a rendszernek szüksége van a CAN-BUS kommunikációs csatornákra, tehát csak a néhány éves, mai, modern elektronikával felszerelt motorkerékpárokban alkalmazható. Ugyanakkor komoly érdekl?désre számítanak a felhasználók részér?l, ugyanis a mai napig csak alig maréknyi automata vagy robotiázált váltós motorkerékpárt dobtak piacra a gyártók, lásd például Aprilia Mana, Yamaha FJR1300.

ugrás fel