EST. 2002

Suzuki VanVan 200 teszt

A Japán 200-as modell tesztje és összehasonlítása a kisebb testvérrel.

Mikor a VanVan 125-t teszteltük arról irtunk, hogy a motor szerelem első látásra de a 200-as verzió lehetne az igazi. Akkor nem hittük, hogy megérkezhet Európába mert nem felelt meg az Euro szabályozásnak. Azonban némi változással 2016 tavaszán mégis csak megjöttek az első 200-as modellek amik még mindig csak Euro3-t teljesítenek igy sokáig valósznílűeg nem lesz kapható a piacon.

 Suzuki VanVan 200 teszt

Mi leginkább arra voltunk kiváncsiak, hogy mennyire érezhető a két erőforrás közötti különbség amit valójában 75 ccm plussz teljesítmény jelent.

Bár a motort elsőként teszteltük a tesztet visszatartottuk a téli időszakra amikor nem tudunk motorokat tesztelni de szeretnénk ilyen tartalmú cikkeket közölni. Közben más oldalon is olvastunk róla tesztet és ezért kicsit szeretnénk írni a motor felhasználási területéről is.

 Suzuki VanVan 200 teszt

A gondtalan kirándulásban az egyik legnagyobb

A Vanvan a 70-es évek szülöttje ( legalábbis az alapmodell ) , tulajdnonképpen egy túlélője egy olyan kornak amit a legtöbb vásárló és tesztelő már csak hírből ismerhet. Abban az évtizedben minden más volt, az emberi kreativitás a csúcsra járt de volt valami ami még ennél is nagyobb teret nyert, a szabadság szeretete. Az akkor gyártott termékeket átjárja egy fajta szabadságvágy amit azóta is próbálunk másolni de mindig falakba ütközünk.

Mire gondolunk? Motorokat gyártunk, hogy szabadok lehessünk és oda menjünk ahova csak akarunk de telepakoljuk elektronikával, lóerővel, amihez csúcsfelszerelést párósitunk és gps-el követjük a nyomot nem pedig csak megyünk amerre az út visz. A 70-es években felültek egy homokfutóra és végig gurultak a parti utakon, este gitároztak a homokban és hajnalban ugráltak a sziklákról.

 Suzuki VanVan 200 teszt

Az örök fiatalság 

A koncepció ebből az időszakból maradt itt és olyan mintha át lenne itatva valamiféle Szent Grállal ami nem engedi, hogy szürke legyen és hétköznapi, nem engedi, hogy mi is igába hajtsuk a fejünket. Hibázik az aki alkatrészenként kezdi el nézegetni a motort mert semmi jelentősege. Itt az egységet kell nézni és azt amit egy ilyen motor vezetési élményként nyújt. A mai agyon terhelt világunkban ezt felhasználói élménynek hívják mert már erre is van szavunk.

 Suzuki VanVan 200 teszt

Semmi felesleges és giccses dolog nincs a vezetői térben

A kis Suzuki akkoriban nem volt egyedülálló, sokan csináltak olyan motort ami szinte mindenhol képes jól teljesíteni, megjelenése kedves és a vicces határán található valahol. De a legjobb szó rá, hogy praktikus. A ballonos gumik magukban felérnek egy futóművel így igazából ha nem lenne rugóstagunk akkor is mehetnénk terepen. A széles rise kormánynál a mai napig nem találtak ki jobbat amivel egy ilyen motort irányíthatnánk, a banán jellegű nyereg pedig azon kivűl, hogy kultikus erővel bír még kényelmes is. Mindezek ellenére a VanVan igazi ereje az egységben van.

Suzuki VanVan200

  • Suzuki VanVan200
  • Suzuki VanVan200
  • Suzuki VanVan200
  • Suzuki VanVan200
  • Suzuki VanVan200
  • Suzuki VanVan200
  • Suzuki VanVan200
  • Suzuki VanVan200
  • Suzuki VanVan200
  • Suzuki VanVan200
  • Suzuki VanVan200
  • Suzuki VanVan200
  • Suzuki VanVan200
  • Suzuki VanVan200
  • Suzuki VanVan200

 

Persze lehetne jobb a fék mert elérhető a piacon, lehetne erősebb a futómű és nagyobb a blokk de minek? Nincs értelme. A szabadsághoz semmi nem kell csak valami ami hű társunk lesz az ismeretlenben és megbízhatósága mellett vezetési élményt is képes nyújtani. Bármilyen hihetetlen a VanVan ereje pont ebben van. Minden egyes kanyar, előzés és megtett km igazi élmény vele. A 128 kg menetkész tömeg mutatja, hogy az irányíthatóság valóban pazar. Annyira jól találták el a futómű szögét, hogy bármilyen kanyarban stabil de mégis agilis egy városi közlekedésben. A teszt időszak alatt volt, hogy üresjáratban elmentem vele motorozni kicsit, kanyarogtam egy szerpentinen vagy csak kirándultam vele egy erdei úton és kerestem egy szép tisztást ahol megpihenhetek.

 Suzuki VanVan 200 teszt

Mozgékony és stabil egyszerre, jó párosítás az alacsony üléspozíció és a ballonos kerék

A Van Van adotságai miatt tökélestes igás ló és tanuló motor. Annyira egyszerű, hogy szinte nincs ami meghíbásodjon rajta és olyan kezes, hogy aki nem tud motorozni de megszeretne tanulni az egy percig se gondolkodjon probáljon ki egyet. A széles gumi szinte magától megáll az aszfalton és a fékhatást is többszörösére emeli akár még laza talajon is.

 Suzuki VanVan 200 teszt

Az alkatrészek minősége teljesen megfelel egy ilyen jellegű motornál elvártaknak és külön plussz pont jár  azért, hogy a tervezők sok helyen alkalmaztak könnyü anyagot aminek köszönhetően a motor tömege nem ment teli tankkal sem 130kg felé.

Terep:

Azt gondolnánk, hogy alacsony a terepakadályokon már felakadunk a kis Van-nal de meglepően jól teljesít akár sziklásnak mondható terepen is. Teszteltük a Börzsönyben, homokos, mocsaras vidéken és szinte mindenhol könnyen tudunk közlekedni. Ez nem azt jelenti, hogy el lehet vele csavarni egy ugratónál de folyamatos  és biztos tempóval tudunk haladni. Nyugodtan túrázhatunk vele akár betonutakat elkerülve is. A magas kipufogó szintén elöny ahogy az SOHC erőforrás olajhütéssel is jól teljesít erőltet motorozásnál. A sárhányó íve tökéletes kidolgozta a sarat a lágyabb terepeken míg az ülés magasság segít a jó irányithatóságban. Kétszer kellett kiszedni a motort terepen és egy átlag ember könnyen kitudja mozgatni egy mélyebb árokból is a 128 kg -os VanVan-t.

 Suzuki VanVan 200 teszt

Könnyü vagy nehéz tereppel egyaránt boldogúl ésszerű határok között

Város:

Városban kimondottan előny a ballonos gumi. Bárhol fel és lemegyünk, nincs az járdapadka ami gondot jelente és a rossz minőségű utak sem hozzák zavarba a motort. Előny az agilitás és a hatalmas indexek amik nagyban segítik, hogy jól lássanak minket. Hátrány azonban a rövid sebbesség váltó. A sor elejéről nagy tempóval nem tudunk elgyorsítani mert folyamatosan váltani kell. Ez nem gond ha a sor nyugodtan indul el de ha az eleje a megengedetnél nagyobbat gyorsul akkor útban lehetünk.

 Suzuki VanVan 200 teszt

Városban igazi áldás, keveset fogyaszt, mindenhol elmegy és tönkre tehetetlen

Közút:

Itt is tökéletesen eltudunk boldugulni a kis Van-nal. Igazából 90 km/h sebbességgel képes mindenhol erőlködés nélkül közlekedni. Lendületből tartani tudjuk a 100-110 km/h órát is de kell egy kis idő mire újra felkapaszkodunk ha valamiért le kell lassulnunk. Realisan kb 500 km/nap hatótávolsággal érdemes kalkulálni. Bár a tank kapacitás csak 6,5 liter a brutálisan jó fogyasztás miatt ez egyszer sem tünt kevésnek.

 Suzuki VanVan 200 teszt

Közúton nem siet de mindenhova odaér, cserébe van időnk gyönyörködni a tájban

De nézzük az összehasonlítást hiszen a két motor az erőforráson kivül másban igazán nem különbözik. A 199 ccm erőforrás teljesítménye 16 LE ami 15 Nm nyomatékkal párosul. Az üzemanyag tank itt 6,5 liter amiből annyit motorozhatunk, hogy szerintem még ember nem mérte le a blokk átlagfogyasztását. De maximum 3 liter lehet ha folyamatosan terheljük akkor is. A futómű  a már ismert tekercsrúgó – olajcsillapítás kombó, míg elől egy úszó tárcsa, hátúl egy dob fék lassít minket. A gumiabroncsok a már megszokott és zseniálisan teljesítő 130/80, 180/80 párosítás.

 Suzuki VanVan 200 teszt

Ami azonban más a kis testvértől az a váltó. A 125ccm-es modellben hat sebességes váltó míg a nagyobb testvérben egy 5 sebességes váltót találunk. A 200-as valóban nyomatékos és erősebbnek is érezzük de a kissebb testvér jobban tud dolgozni a hosszabb váltójával ezért szinte egál a két erőforrás közötti különbség számunkra. Az elérhető legnagyobb sebbesség is kb ugyan az, valahol 120 km/h körül mozog.

Ha mégis valaki dönteni szeretne akkor úgy lehetne különbséget tenni, hogy aki többet megy terepen, makadám úton vagy homokban az mindenképpen a 200-as verziót vegye ha megteheti. Aki viszont városban és közúton az talán jobban jár a kisebb modellel és a hat sebességes váltóval. Illetve a 125-ös verzión található csomagtató mig a nagy testvéren csak egy kis táska a szerszámcsomagnak.

 Suzuki VanVan 200 teszt

Sajnos a csomagtartót elbukjuk ha a nagy testvért választjuk

A teszt alatt találtunk olyan motorosokat akik az egyik legkeményebb Alpok túrát évről évre VanVan-al teljesítik a nagy endúrók között. Igazából arra amire kitalálták mindkét blokk teljesen jó. Boldogságot fog okozni minden egyes percben mikor ráülünk és szabadnak érezzük majd magunkat minden megtett kilóméter alatt.

Bár a Van Van-ba tesztelőként nehéz belekötni mert arra amire gyártották még mindig tökéletesen megfelel az ára már kicsit borsos lett. A 2015-ös árból kiindulva mi legalább 200E forinttal lejjebb vártuk az árát. Ez nem azt jelenti, hogy nem ér meg 1,45 M forintot de egy kicsit szerintük az importőr magasra lőtte az árat.

 Suzuki VanVan 200 teszt

A másik probléma a 200-as verzióval a megjelenés. Kicsit unalmasak a szinek. Alapértelmezetten jó ha van a palettán egy szürke meg egy fekete de mellette hol van a fehér-kék nyereggel vagy barnával? De legalább egy zöld vagy egy sárga. Persze egy ekkora tankot nem költség atfényeztetni és már meg is pimpeltük saját kis városi bringánkat.

Összefoglalva mindegy milyen blokkal vesszük a VanVan-t. Ha olyan motor keresünk ami kiszolgál a hétköznapokon vagy megtanít motorozni esetleg szabadon bóklászhatunk vele erdőben, tengerpaton vagy akár az Alpokban akkor mindenképpen probáljátok ki. MI nagy betüvel AJÁNLJUK!!

Végül búcsúzzunk egy mondattal Ozzy Osbourne-tól: “ Aki emlékszik a 70-es évekre az igazából ott sem volt “.

ugrás fel