EST. 2002

Teszt: Yamaha XV950R

Szöveg: Erdélyi Zsolt
Fotó: Polónyi István, Berkes Dávid

A bobber stílust nem a Yamaha találta ki. Az XV950R-rel nem titkolt célja a Harley-Davidson Sportsterét kellemetlen helyzetbe hozni, és minél több vásárlót meggy?zni arról, hogy a japánok is tudnak újat és érdekeset mutatni a m?faj rajongóinak. Ehhez megtették a legfontosabb lépést és megbíztak valakit – illetve egy komplett épít?m?helyt – a tervezéssel, aki tényleg tudja, mir?l szól egy bobber és egyáltalán a motorépítés.

A Yamaha évekkel ezel?tt számos showbike-ot épített neves m?helyekkel közösen, amit a közönség nagyon jól fogadott, és bár ezek az alkotások az eredeti modellek eladásait nem dobták meg fergetegesen, arra mindenképpen jók voltak, hogy a japánok ki merjék adni a kezükb?l a motor stílusának kialakítását.

Az XV950R – bár konkrét nyomott nem találtunk rá – szerintünk simán lehetne a Deus Ex Machinával való együttm?ködésük gyümölcse. Magamról úgy gondolom, kritikus vagyok a motorok megjelenését illet?en, de itt és most fejet hajtok. Nem csak sikerült teljesen áthozni a bobber jelleget, de a használhatóságnak is jót tettek a módosítások.

A fordulékonyság jegyében elöl 100/90-19M, míg hátul 150/80B16M abroncsokat kapott, és ennek valóban szinte minden helyzetben élvezhetjük az el?nyeit. Könnyen és mozgékonyan f?zhetjük át magunkat a város forgatagán, ugyanakkor egyenesfutása is tökéletesen megfelel?. A motort könny? irányítani, amihez nagy mértékben hozzájárul a 12 literes csepp alakú tank.

Teszt, Yamaha XV950R, Bobber

Yamaha XV950R

Az egyetlen negatívum a lábunknak kialakított hely. Egyfel?l nekem jobban tetszett, hogy hátrébb húzták a lábtartót, és nem ragaszkodtak a bobberekre jellemz? nyújtott pozícióhoz, így viszont a lábunk id?nként összeakad a légsz?r?ház burkolatával.

Teszt, Yamaha XV950R, Bobber

 Jó design, b?séges információ, de el?fordul, hogy szó szerint elvakít a szépségével

Az er?forrás átgondolása jól sikerült. Valóban csökkent a fogyasztás, és a 12 literes tankkapacitást sem éreztem sz?knek a pár nap alatt, amíg motoroztam az XV-vel, a fogyasztást könnyedén öt liter alatt lehet tartani. A 942 köbcentis er?forrás 52 lóer?t képes leadni majdnem 80 Nm nyomaték mellett. De ami sokkal izgalmasabb, hogy szinte indulástól megfelel? nyomaték áll rendelkezésünkre a könnyed, de mégis tempós motorozáshoz. A váltó fokozatait nagyon jól eltalálták, ahogy a kuplung m?ködése is hangtalan, szinte magával ragadóan kiforrott az egész technikai csomag. B?séges er?vel rendelkezik a hétköznapi használathoz. A Yamahánál jól látták, hogy nem elég az er?forrást frissíteni, a perifériás eszközöknek is fejl?dniük kell. Egy bobber nem chopper, és bár a motor tömege 251 kg, sokkal mozgékonyabb és sportosabb motorozásra is képesek vagyunk vele, mint egy átlagos chopperrel.

Teszt, Yamaha XV950R, Bobber

 Az R modellnél tartályos a hátsó gátló, megéri a többletköltséget

Az els? felfüggesztés 41 milliméteres teleszkopszárakon nyugszik 135 mm rúgóúttal párosítva. A hátsó felfüggesztés küls? tartályos és állítható csillapítással szerelt. A futóm? b?séges tartalékokkal rendelkezik akár temposabb motorozáshoz is, de az éles bukkanókon felüt az els? szár. A hátsó gátló rúgóutja igen rövid, de az R modell tartályos gátlója így is megbirkózik a feladattal, még akkor is, ha utast viszünk magunkkal.

GALID797

Két változat érhet? el ebb?l a modellb?l a piacon, az XV950 és az XV950R. A legfontosabb különbségek a hátsó gátlóban, a fényezésben illetve az ülés borításában fedezhet?k fel, mindkét verzió külöböz? színekben kapható. Az R modellnél Camo Green és Matt Grey, míg az alap verziónál Midnight Black és Competition White színek közül választhatunk.

Teszt, Yamaha XV950R, Bobber  

Jól áll neki a matt fekete szín és a 2 az 1-ben kipufogórendszer

A japán gyártó nagy odafigyeléssel készítette el a kett?s bölcs?t formázó vázat, ami nagy stabilitást és könny? kezelhet?séget biztosít (tengelytáv: 1570 mm). Emelett a motor egyik legjobban eltalált része a blokkot körülölel? 2 az 1-ben kipufogórendszer, amihez extraként rendelhetünk mattfekete Akrapovic slip-on kipufogódobot.

Teszt, Yamaha XV950R, Bobber

B?séges féker? és még az esztétika is rendben van 

A 250 kilogrammos súly alacsonynak mondható a kategóriában de a jó fékek még így is szükségesek ekkora tömeg megállításához. A Yamaha nem bízta a véletlenre a fékhatást, és igaz, hogy el?re csupán egy tárcsát szerelt, azonban ennek mérete 298 mm, és természetesen ABS-szel szerelt. De ami még izgalmasabb, hogy a hátsó tárcsa átmér?je is 298 mm. Mindkét tárcsa hullámos perem?, ami inkább a megjelenést fokozza, mint a féker?t, ami egyébként teljesen elegend?, jól adagolható és markáns nyomásponttal rendelkezik. Nekem kimondottan tetszett a hátsó fék ereje és használhatósága.

A motor megjelenése rendkívül egységes. A tizenkétküll?s kerekek, a kerek hátsólámpa vagy éppen a szintén kerek egyedi kilométeróra mind-mind mutatja, hogy jól átgondolt és részletgazdag tervezés eredménye az összhatás, ami szinte mindenkinek tetszett, akivel abban a pár napban találkoztam.

GALID796

Negatívumként felhozható a légsz?r?ház elhelyezkedése, amit valójában képtelenség máshová tenni, illetve a kilométeróra króm kerete ha a nap úgy süt rá, elvakíthatja a vezet?t. A mattfekete felületek kopása sajnos megint csak nehezen elkerülhet? probléma.

Összefoglalva a Yamahának sikerült jól értemeznie és ennek megfelel?en átalakítania egy már jól bevált er?forrást. A küls? megjelenésr?l a Deus gondoskodott, de ami a legfontosabb, hogy az XV950R tökéletesen nyújtja a bobberes érzést. Könnyed, filigrán motor kell? nyomatékkal és mentesen minden felesleges tartozéktól, er?s perifériás eszközökkel, jó fogyasztási mutatókkal, hasznos és magas min?ség? gyári kiegészit?kkel. A 690 mm-es ülésmagasság pedig lehet?vé teszi, hogy bárki kényelmesen használhassa magasságtól függetlenül. 

Er?sen ajánlott motor, ha valaki megbízható, stílusos társat keres ebben a kategóriában.

 

  Yamaha XV950R 2014
Motor  
Motortípus: Légh?téses, 4 szelepes, 4 ütem?, SOHC, V-elrendezés? 2 hengeres
Henger?rtartalom: 942 cmł
Furat x löket: 85,0 mm x 83,0 mm
Kompresszióviszony: 9,0 : 1
Teljesítmény: 38,3 kW (52,1 LE) @ 5 500 rpm
Forgatónyomaték: 79,5 Nm (8,1 kg-m) @ 3 000 rpm
Kenési rendszer: Nedves karter
Kuplung típusa: Olajban futó, Többtárcsás
Karburátor: Üzemanyag-befecskendezés
Gyújtás: TCI
Indítás: Elektromos
Váltó: Állandó áttétel?, 5 sebességes
Kihajtás: Ékszíjas
Alváz  
Váz: Kett?s bölcs?
Els? felfüggesztés: Teleszkópvillák, Ř 41 mm
Els? rugóút: 135 mm
Villaszög: 29ş
Utánfutás: 130 mm
Hátsó felfüggesztés: Leng?karos
Hátsó rugóút: 110 mm
Els? fék: Hidraulikus tárcsafék, Ř 292 mm
Hátsó fék: Hidraulikus tárcsafék, Ř 298 mm
Els? gumi: 100/90-19M/C 57H (Tubeless)
Hátsó gumi: 150/80B16M/C 71H (Tubeless)
Méretek  
Teljes hossz: 2290 mm
Teljes szélesség: 830 mm
Teljes magasság: 1120 mm
Ülésmagasság: 690 mm
Tengelytáv: 1570 mm
Minimális hasmagasság: 130 mm
Menetkész tömeg: 250 kg
Üzemanyagtank kapacitása: 12 l
Olajtank kapacitása: 4,3 l
ugrás fel