EST. 2002

Vége a horizontális zuhanásnak

 

Habár nemrég még mi is arról írtunk, hogy jövőre talán turbófeltöltéssel érkezik, a Suzuki a napokban mégis megerősítette, 2018 végével leveszi a legendás Hayabusát az európai kínálatából. Az 1999-ben bemutatott vándor sólyom nem sokat változott útja során, leszámítva egy komolyabb 2008-as frissítést. A kivonás oka a 2016-ban elfogadott Euro4-es uniós kibocsátási norma aminek a Suzuki szuper túrázója sajnos nem felel meg. Az elmúlt két év türelmi idő volt a gyártóknak, hogy az emissziós lécet meg nem ugró raktáron lévő motorokat kiárulják. Tehát a dolgok fájdalmas állása, hogy 2019-től nem lehet új Hayabusát forgalomba helyezni. Angliában állítólag csak két modell maradt a szalonokban amik ha záros határidőn belül nem mennek el, forgalomba helyezik őket és használt motorként adják tovább, nem úgy mint az USA-ban ahol még egy évig biztosan folytatódik a típus értékesítése.

A Hayabusát 1998 októberében mutatták be azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a leggyorsabb sorozat gyártott motort adják a világnak. A 200 mérföld per órás lélektani határ (322 km/h) a debütálás évében nem jött össze, de független teszteken produkált 194 mph (312 km/h) is bőven elég volt arra, hogy a dobogó legfelső fokára álljon. Ez a motor még 1299 cm3-es sornégyes blokkal és 173 lóerővel jött amitől ma már senki sem szédül el de ez a teljesítmény a 90-es évek végén még 25 lóerővel vert mindenkit a palettán. Na de ott a kaszni, ízlés kérdése ráadásul halottról jót vagy semmit ezért úgy fogalmaznék, hogy a megjelenést feláldozták a sebesség oltárán. A 2008-as modell frissítést a motor váza és vonalai nagyjából túlélték, a blokkot 1340 cm3-re növeltek és 194 lóerőt véstek a marketing anyagokba. A nyeregben ülve jobb lett a gyorsulás élménye de a végsebsebég csak nem kúszott feljebb, jó okkal.

 

Az történt ugyanis hogy a 2000-es évek elején a Japánok egymás között passzolgatták a leggyorsabbnak járó címet. A Suzuki 1999-ben a Hondától kapta mivel a Busa lenyomta a CBR 1100XX-et, azonnali válaszként érkezett a Kawasakitól 2000-ben a ZX-12R s így tovább. Európában a média felkapta az egyre jobban bepörgő végsebesség versenyt és félre verték a harangokat. Mi lesz velünk ha akárki 4-5 millió forintért olyan motort tolhat ki a szalonból ami pöckölés hegyezés nélkül 320al megy?? A hisztéria hullámon az sem segített, hogy a legrémisztőbb pletykák szerint az első tucat Busa tulajdonos rövidesen ott hagyta a fogát. Erre a nyomásra jött a gyártók íratlan megállapodása, leállnak a végsebesség versennyel, helyette értelmesebb fejlesztési célokat tűznek ki, mint a jobb kezelhetőség, fogyasztás vagy gyorsulás.

 

Időközben a Hayabusát teljesítményben és végsebességben is utolérték az 1000-es sportmotorok amik mégis csak agilisabbak és kompaktabbak viszont a Busának továbbra is megmaradt a rajongó tábora mivel egy ikonikus motor, szuperszonikus sport túrázó aminek a nevét sokszor a kívülállók is ismerik. Nem beszélve Ghostrider turbós 500 lovas alvilági változatáról. Tehát nagyobb marketing ereje van a típusnak ahhoz hogy a Suzuki végleg elengedje, sokkal valószínűbb, hogy rövidesen feltámasztják a modellt ahogy teszik ezt idén a Katanával.

Update: Úgy tudjuk, hogy a Suzuki 2020-tól újra tervezett motorral de ismét piacra fog lépni a Hayabusa márkanévvel.

Via:bennetts.co.uk

ugrás fel