Valami nem stimmelt a japán motokrossz bajnokság nyitó futamán, Sugóban. A szakavatatlan szemeknek is azonnal felt?nt, hogy az idei bajnokság krosszgépeit minden gyári csapat a legnagyobb el?vigyázatosságban, ponyvákkal letakarva rejtették el a kíváncsi szemek elöl. Mivel a japán bajnokságban nincsenek megkötések a motorokra vonatkozóan – mint Amerikában, vagy a világbajnokságon – ezért aztán a gyárak bátran kísérletezhetnek a legforradalmibb újításokkal is.
Yamaha
Az jöv? év újítása, az elektronikus üzemanyag-befecskendez? rendszer, ami mindegyik gyár 2007-re tervezett modelljén megjelenik. A hangvillások emellett egy hosszabb leng?villával, valamint új els? villával „kedveskedtek” Akira Naritának, aki a japán bajnokság els? számú esélyese, több év amerikai rutinnal a háta mögött. A motor teljesítményét FMF kipufogó-rendszerrel „csavarták feljebb”, ám ezt a dobot kizárólag az YZ 450F-re fejlesztették, kereskedelmi forgalomban nem kapható ez a szett.
A címvéd?t is a hangvillások kötelékében találjuk. Takeshi Koikeda az egyetlen krosszos, aki kétütem? géppel áll rajthoz valamennyi futamon. Koikeda 2T-jén csupán a futóm? változott, ami egyértelm?en arra utal, hogy a japán gyártók motorikusan már nem fejlesztik az egykoron szebb id?ket is megélt kétütem? „fenevadakat”.
Suzuki
A legtöbb fejlesztést a Suzuki vitte véghez, hiszen két forradalmian új motorral vágtak neki az idei évnek. Miután a Suzuki és a Kawasaki együttm?ködésének vége lett (aminek eredménye a 2004-ben bemutatott RM-250Z és a KXF 250 volt), mindkét gyár a maga útját járja. A hamamatusuiak tavaly kihozták els? négyütem? 450-es krosszgépüket, amit rögtön gy?zelemre is vezetett Ricky Carmichael az amerikai motokrossz bajnokságban, idén pedig az amerikai szuperkrossz bajokságot nyerte meg az RM-Z450-essel. A sárga prototípus teljesen megváltozott erre az évre (illetve jöv?re), hiszen az új alumínium hídvázba egy kompaktabb és er?sebb befecskendez?s blokkot építettek a mérnökök. További újítás, hogy a 450-es szelepes blokkot önindítóval lehet életre kelteni, valamint Showa helyett Kayaba villa csillapítja a kétkerek?t.
A kis négyütem?r?l csak annyit árult el a motorosa, hogy sokkal könnyebben lehet kezelni, mint a Kawazuki hibridet. Bár a motorblokk nem esett át nagyobb fejlesztésen, a 2007-es prototípus megkapta a Suzuki által kifejlesztett alumínium hídvázat, ami stabilabb fekvést kölcsönöz a motornak.
Honda
A legtitokzatosabb motor a CRF 450-es, hiszen err?l a gépr?l még annyit sem tudhattunk meg, mint a többir?l. Yoshihide Fukodome, az aranyszárnyasok motorosa annyit árult el, err?l a járm?r?l, hogy csupán az elektronikus befecskendez?-rendszerben tér el a gyári krosszgépekt?l. Van valaki, aki ezt beveszi?!
Kawasaki
A zöldek energiáit teljesen felemésztette a tavalyi év, amikor bemutatásra került az új 250-es és 450-es négyütem? masina. Nem is vallott szégyent a gyár velük, hiszen James Stewart szuperkrossz világbajnok lett a nagy vassal, Grant Langston pedig a nyugati parti Lites szériában bizonyult legy?zhetetlennek a KX 250F-fel. Jöv?re csupán egy magnézium karburátort, valamint egy áttervezett alumínium hídvázat kapnak a zöld földmunkagépek.
A gyártók egyel?re semmi konkrétat nem árulnak el az új fejlesztésekr?l, de amint nyilvánosságra hozzák az adatokat, azonnal beszámolunk róla.
Nagy Norbert
Legutóbbi hozzászólások