EST. 2002

Tizennyolc bukósisakból négy nem megy át a törésteszten


A motoros szezon legelején máris áll a bál Itáliában a bukók körül: a minap nem kevesebb, mint hétezer olyan sisakot foglalt le az olasz vám- és pénzügy?rség, amelyek cimkéjük szerint E24 szabvány szerint homologizált termékek voltak, a valóságban azonban silány gyártási min?ség?, következésképpen igen veszélyes darabok. Az észak-olasz gyártó cég az ír hatóságoktól kérelmezte és kapta meg az ‘E24 050006’ min?sítést (ezt megtehették, uniós tagállam vállalata bármely uniós államban elindíthatja a procedúrát a jelenlegi szabályozás szerint). A lefoglalt tétel az eredeti mennyiségnek csak egy része, valamennyi sisakot már kereskedelmi forgalomban értékesítettek gyanútlan motorosoknak.

A hatóságok azonmód felhívtak mindenkit, akinél a fenti kódszámmal cimkézett sisak van, hogy adja le a vám?rség kirendeltségeinél, amennyiben valakinél a kérdéses tételb?l találnak, a terméket elkobozhatják.

A vámos akció után néhány nappal érdekes hírt közölt, a témához szervesen kapcsolódva a Motociclismo magazin: a(z olasz) fogyasztóvédelmi felügyelet vizsgálata megállapította, hogy a piacon forgalmazott tizenhat (találomra kiválasztott) bukósisakból négy nem felel meg annak a min?ségi szabványnak, amivel papíron rendelkezik. A vád alá helyezett termékek konkrétan az Olaszországban homologizált Bieffe Syntek (E3-052426), az MDS Edge (E11-050057, Egyesült Királyság), a Suomy Trek (E3-0558441, Olaszország) és a Vemar VSREV (E1-053000039, Németország). A teszt alá vetett mintapéldányok az alábbi márkák termékei közül kerültek ki: Agv, Airoh, Arai, Bieffe, Caberg, Grex, Lazer, Marushin, Mds, Nolan, Shark, Shoei, Suomy, Vemar és Xlite.

A fogyasztóvédelem szaklaboratóriumban vizsgálta az ütésbírást és más alapparamétereket, amelyek a homologizáció feltételei. A koncepció az volt, hogy balesetkor a bukósisak különböz? zónái szenvednek fizikai behatást: ezeket a f?bb pontokat (szám szerint ötöt) terhelték, minden vizsgált sisakon ugyanott – ez a teszt része a homologizációs eljárásnak is. A behatást egy olyan felülettel szimulálták, ami az aszfaltot illetve egy járdaszegélyt hivatott formázni. Az eredmény: tizennyolcból négy modell ‘elégtelen védelmet nyújt ütközés esetén’. Ennyi. Laborkörülmények között vizsgálták ezenkívül a felhasznált anyagok ellenállóképességét, a plexi szilárdságát illetve a szíjak, kapocsrendszerek biztonságosságát.

Jó hír, hogy egyes gyártók termékei messze túlszárnyalták a normát, persze ez aligha vigasztalja a nem megfelel? sisakban komoly (de amúgy elkerülhet?) sérülést beszed? motorosokat és hozzátartozóikat. Az olasz fogyasztóvédelem jegyzékben fogalmazza meg tapasztalatait a Közlekedési Minisztériumnak, illetve a gazdasági tárcának, ezzel párhuzamosan széleskör? ‘termékvisszahívó kampányt’ kezdeményeznek.

ugrás fel