Általában úgy vagyok vele, nem tudom miért, hogy ha megjelenik valamib?l egy új típus, akkor az nem tetszik. ?szintén bevallom, volt néhány dolog, amibe bele tudtam volna kötni a 2007-t?l új küls?t kapott KTM-ekbe, de ahogy teltek-múltak a napok, egyre inkább megbarátkoztam velük. Többször volt alkalmam kipróbálni, kett?- illetve négyütem? modelleket is: lassan el sem tudom dönteni, hogy a 450 Sx-f vagy a 300 EXC-e tetszik-e jobban…
A 2007-ben piacra dobott modellek sok-sok változáson mentek át. Els?két megemlíteném, az új geometriájú, merevebb és könnyebb vázat. Nagyobb h?t?rendszerrel szerelik a motorokat, az esztergált villahidat mart alumíniumra cserélték, valamint teljesen új, öntött leng?villa feszít hátul. A menettulajdonságok „simábbá” tétele érdekében egy újfajta, megváltoztatott szögállású PDS hátsó felfüggesztést kaptak a motorok. Az ovális alumínium hangtompítót titánból készült, trapéz alakúra cserélték, ám az egész kipufogó rendszert teljesen áttervezték az új blokkhoz – utóbbiban a régivel ellentétben két vezérm?tengely sürgeti a szelepek tevékenységét, a DOHC motorban.
A váltóját kissé módosították, de ez is megmaradt a korábbi modelleknél már bevált 4 fokozatú darab. A tengelykapcsoló irányítását továbbra is hidraulikus módon tudjuk végezni, csak a Magurát Brembóra cserélték. Lekerült róla a berúgókar, és ehelyett önindítót kapott. Ez els?re szokatlan látvány, de a legjobbakkal is el?fordul, hogy elesnek, és ekkor sok id?t megspórolhatnak az elektromos indítással. Gyakorlatilag annyiban hasonlít a 2006-oshoz, hogy megmaradt rajta a már évek óta jól bevált, Takasago EXCELL felni.
Pár nappal ezel?tt egy 2008-as, használt 450-essel volt szerencsém motorozni. Kicsit tartottam t?le, hogyan fogok majd tudni menni vele. Én mindig is jobban kedveltem a 125-ös kétütem?, vagy a 250-es négyütem? gépeket (ennek ellenére 2évet versenyeztem 250 két ütemmel). Erd?kertesre tudtunk kimenni megtartani a tesztet, a volt katonai l?térre.
Helyenként olyan érzésem volt, mintha eltévedtem volna és Afrikában lennék a Dakaron – annyira mély volt a homok … Ám, amikor körbe értem a nyomon amit találtam, és ott volt a kocsim meg a fotósom, megnyugodtam, hogy nem! Aki olvasta a korábbi cikkemet a kétütem?ekr?l, az talán emlékszik, hogy ott írtam benne „sár tetején való közlekedésr?l”, ami általában a kétütem?ek erénye, viszont ez a 450-es nagyon jó futóm?vének, illetve er?s forgós motorjának köszönhet?en szintén képes volt ilyenre alattam, csak itt nem sár volt, hanem hasonlóan mély homok.
A motorozásokat mindig egy kis technikázással kezdem, ebben mindig benne van az úgynevezett álló-kerekesforduló, és nem hiányozhatnak bel?le a sz?k, mély mandinerek sem! Könnyen tudtam vele minden alap gyakorlatot végrehajtani, ez viszonylag rövid tengelytávjának köszönhet?.
Nagyon kellemesen viselkedett a hosszabb mandinerekben is, ahol teli gázzal próbál az ember fordulni. Viszont, ami régen jellegzetessége volt a KTM-eknek, hogy hirtelen, agresszíven adja le erejét, azt mára a mérnököknek sikerült teljesen megsz?ntetni. Kezes bárányként viselkedik, ha egyb?l odarakom az összes gázt, akkor sem tör ki a hátulja a kanyarokban! Így azt kell, hogy mondjam: kisebb ellentmondásba ütközünk, mert egy mondaton belül nem nagyon fér meg egymás mellett a „barátságos” és a „brutálisan er?s”. Viszont ez esetben mégis.
A super-crosson egyik kedvenc elemem az amerikai-rampli, amit minden motorral ki szoktam próbálni. Ilyenkor azt figyelem, mennyire bírok az adott géppel gyorsan menni rajta, illetve mennyire rázza ki „az aprót a zsebemb?l”. A 450-es széria futóm?ve tökéletesen dolgozott alattam, amikor átvágattam a mosódeszkán harmadik ”telivel”, és hiába ugrottam ki lapra, a levev?n túl, a WP USD els? teleszkópoknak köszönhet?en nem ütött fel az eleje.
Mivel használt motorról beszélgetünk, fontos megemlítenem, hogy semmiféle er?hiányban nem szenvedett a „vas”. Pedig közeleg a nagyszerviz, ahol dugattyút is kell cserélni, valamint szelepeket, vezérm? láncot, stb… (bár ez minden típusnál így van). A fékeken a lassan 40 üzemórás versenyszer? igénybevétel ellenére nem mérhet? kopás.
Az általam próbált modellben benne van a gyártól ajándékba küldött HINSON kuplung kosár, ami kb. fele súlyú, mint a gyári, így még forgósabb, ennek ellenére kezelhet?bb a motor.
A 2008-as szezonban több helyen is lehetett látni ezt a típust az élmez?nyben. Nem is kell messze mennünk, elég, ha csak kicsiny országunkban maradunk. Itt is benne volt a moto-cross illetve enduro-cross élsport elejében. De tekinthetünk kicsit messzebbre, mondjuk a világbajnokságra. Ahol Jonathan Barragan és Max Nagl versenyzett a géppel MX1-ben. A motorjuk eléggé közel áll a közönség által elérhet? modellhez, mivel szintén megtalálható rajta a Brembo fékrendszer, a WP lengéscsillapítók, és ?k is az Akrapovic kipufogórendszert használják, amit a gyártól akcióban lehetett megvásárolni 2008-ban, egy ajándékcsomagban.
Jó tanácsok
|
|
-Miel?tt ilyen típust vásárolsz, érdemes megnézni a PDS csapágyat a hátsó teló-leng?villa csatlakozásánál! |
Hogyha ezeket az alkatrészeket egy hasonló kategóriás konkurens motorhoz akarnánk beszerezni, akkor az sok százezer forint többletköltséget eredményezne! Ezáltal teljesen helytállónak ítélem a KTM szlogenjét, vagyis ez a gép tényleg READY TO RACE!
A tesztet támogatta:
|
És a legfontosabb: „Otthon ne szögejjé!” Vagyis, ha valamilyen komolyabb probléma jelentkezik, akkor azt ne akarjuk otthon a sufniban megszerelni, mert az ilyen új motorok javítása komoly szakértelmet igényel. Így el?fordulhat, hogy nagyobb kárt okozunk azzal, ha magunk akarjuk megoldani a hibát. Ez az összes motorra vonatkozik!
Jó motorozást!
M?szaki adatok
|
|
Motor Motortípus: Egyhengeres, 4-ütem? Váz: Króm Molibdén |
Legutóbbi hozzászólások