EST. 2002

Használtmotor teszt: KTM Sx450-f 2008

Általában úgy vagyok vele, nem tudom miért, hogy ha megjelenik valamib?l egy új típus, akkor az nem tetszik. ?szintén bevallom, volt néhány dolog, amibe bele tudtam volna kötni a 2007-t?l új küls?t kapott KTM-ekbe, de ahogy teltek-múltak a napok, egyre inkább megbarátkoztam velük. Többször volt alkalmam kipróbálni, kett?- illetve négyütem? modelleket is: lassan el sem tudom dönteni, hogy a 450 Sx-f vagy a 300 EXC-e tetszik-e jobban…

KTM Sx450-f

A 2007-ben piacra dobott modellek sok-sok változáson mentek át. Els?két megemlíteném, az új geometriájú, merevebb és könnyebb vázat. Nagyobb h?t?rendszerrel szerelik a motorokat, az esztergált villahidat mart alumíniumra cserélték, valamint teljesen új, öntött leng?villa feszít hátul. A menettulajdonságok „simábbá” tétele érdekében egy újfajta, megváltoztatott szögállású PDS hátsó felfüggesztést kaptak a motorok. Az ovális alumínium hangtompítót titánból készült, trapéz alakúra cserélték, ám az egész kipufogó rendszert teljesen áttervezték az új blokkhoz – utóbbiban a régivel ellentétben két vezérm?tengely sürgeti a szelepek tevékenységét, a DOHC motorban.

KTM Sx450-f

A váltóját kissé módosították, de ez is megmaradt a korábbi modelleknél már bevált 4 fokozatú darab. A tengelykapcsoló irányítását továbbra is hidraulikus módon tudjuk végezni, csak a Magurát Brembóra cserélték. Lekerült róla a berúgókar, és ehelyett önindítót kapott. Ez els?re szokatlan látvány, de a legjobbakkal is el?fordul, hogy elesnek, és ekkor sok id?t megspórolhatnak az elektromos indítással. Gyakorlatilag annyiban hasonlít a 2006-oshoz, hogy megmaradt rajta a már évek óta jól bevált, Takasago EXCELL felni.

KTM Sx450-f

Pár nappal ezel?tt egy 2008-as, használt 450-essel volt szerencsém motorozni. Kicsit tartottam t?le, hogyan fogok majd tudni menni vele. Én mindig is jobban kedveltem a 125-ös kétütem?, vagy a 250-es négyütem? gépeket (ennek ellenére 2évet versenyeztem 250 két ütemmel). Erd?kertesre tudtunk kimenni megtartani a tesztet, a volt katonai l?térre.

KTM Sx450-f

Helyenként olyan érzésem volt, mintha eltévedtem volna és Afrikában lennék a Dakaron – annyira mély volt a homok … Ám, amikor körbe értem a nyomon amit találtam, és ott volt a kocsim meg a fotósom, megnyugodtam, hogy nem! Aki olvasta a korábbi cikkemet a kétütem?ekr?l, az talán emlékszik, hogy ott írtam benne „sár tetején való közlekedésr?l”, ami általában a kétütem?ek erénye, viszont ez a 450-es nagyon jó futóm?vének, illetve er?s forgós motorjának köszönhet?en szintén képes volt ilyenre alattam, csak itt nem sár volt, hanem hasonlóan mély homok.

teszt: KTM Sx450-f

A motorozásokat mindig egy kis technikázással kezdem, ebben mindig benne van az úgynevezett álló-kerekesforduló, és nem hiányozhatnak bel?le a sz?k, mély mandinerek sem! Könnyen tudtam vele minden alap gyakorlatot végrehajtani, ez viszonylag rövid tengelytávjának köszönhet?.

teszt: KTM Sx450-f

Nagyon kellemesen viselkedett a hosszabb mandinerekben is, ahol teli gázzal próbál az ember fordulni. Viszont, ami régen jellegzetessége volt a KTM-eknek, hogy hirtelen, agresszíven adja le erejét, azt mára a mérnököknek sikerült teljesen megsz?ntetni. Kezes bárányként viselkedik, ha egyb?l odarakom az összes gázt, akkor sem tör ki a hátulja a kanyarokban! Így azt kell, hogy mondjam: kisebb ellentmondásba ütközünk, mert egy mondaton belül nem nagyon fér meg egymás mellett a „barátságos” és a „brutálisan er?s”. Viszont ez esetben mégis.

teszt: KTM Sx450-f

A super-crosson egyik kedvenc elemem az amerikai-rampli, amit minden motorral ki szoktam próbálni. Ilyenkor azt figyelem, mennyire bírok az adott géppel gyorsan menni rajta, illetve mennyire rázza ki „az aprót a zsebemb?l”. A 450-es széria futóm?ve tökéletesen dolgozott alattam, amikor átvágattam a mosódeszkán harmadik ”telivel”, és hiába ugrottam ki lapra, a levev?n túl, a WP USD els? teleszkópoknak köszönhet?en nem ütött fel az eleje.

teszt: KTM Sx450-f

Mivel használt motorról beszélgetünk, fontos megemlítenem, hogy semmiféle er?hiányban nem szenvedett a „vas”. Pedig közeleg a nagyszerviz, ahol dugattyút is kell cserélni, valamint szelepeket, vezérm? láncot, stb… (bár ez minden típusnál így van). A fékeken a lassan 40 üzemórás versenyszer? igénybevétel ellenére nem mérhet? kopás.

teszt: KTM Sx450-f

Az általam próbált modellben benne van a gyártól ajándékba küldött HINSON kuplung kosár, ami kb. fele súlyú, mint a gyári, így még forgósabb, ennek ellenére kezelhet?bb a motor.

teszt: KTM Sx450-f

A 2008-as szezonban több helyen is lehetett látni ezt a típust az élmez?nyben. Nem is kell messze mennünk, elég, ha csak kicsiny országunkban maradunk. Itt is benne volt a moto-cross illetve enduro-cross élsport elejében. De tekinthetünk kicsit messzebbre, mondjuk a világbajnokságra. Ahol Jonathan Barragan és Max Nagl versenyzett a géppel MX1-ben. A motorjuk eléggé közel áll a közönség által elérhet? modellhez, mivel szintén megtalálható rajta a Brembo fékrendszer, a WP lengéscsillapítók, és ?k is az Akrapovic kipufogórendszert használják, amit a gyártól akcióban lehetett megvásárolni 2008-ban, egy ajándékcsomagban.

Jó tanácsok
 

-Miel?tt ilyen típust vásárolsz, érdemes megnézni a PDS csapágyat a hátsó teló-leng?villa csatlakozásánál!
-Érdemes évente egyszer lecserélni a kuplung és a fékfolyadékot
-A gyári el?írásnak megfelel?en legyen szervizelve, így hosszú élettartamra számíthatunk
-A teleszkópokban is minimum évente egyszer cserélni érdemes olajat cserélni

Hogyha ezeket az alkatrészeket egy hasonló kategóriás konkurens motorhoz akarnánk beszerezni, akkor az sok százezer forint többletköltséget eredményezne! Ezáltal teljesen helytállónak ítélem a KTM szlogenjét, vagyis ez a gép tényleg READY TO RACE!

A tesztet támogatta:

És a legfontosabb: „Otthon ne szögejjé!” Vagyis, ha valamilyen komolyabb probléma jelentkezik, akkor azt ne akarjuk otthon a sufniban megszerelni, mert az ilyen új motorok javítása komoly szakértelmet igényel. Így el?fordulhat, hogy nagyobb kárt okozunk azzal, ha magunk akarjuk megoldani a hibát. Ez az összes motorra vonatkozik!

teszt: KTM Sx450-f

Jó motorozást!

M?szaki adatok
 

teszt: KTM Sx450-f

Motor

Motortípus: Egyhengeres, 4-ütem?
Henger?rtartalom: 449.3 ccm
Furat x Löket (mm): 97 / 60.8
Kompressziós arány: 12,5 : 1
Névleges teljesítmény: kb. 59 LE
Indítás: Önindító
Váltó: 4 sebességes
Karburátor: Keihin MX FCR 41 Keihin MX FCR 41
Vezérlés: 4V / DOHC
Els?dleges arány: 29 : 74
Végs? áttételi: 5/8 x 1/4′
H?tés: Folyadékh?tés
Tengelykapcsoló: többtárcsás kuplung, hidraulikus m?ködtetés?
Gyújtás: Kokusan digital CDI
Váz

Váz: Króm Molibdén
Kormány: Alumínium
Els? felfüggesztés: WP-USD 52 MA
Hátsó felfüggesztés: WP-PDS lengéscsillapító
Rugóút els? / hátsó: 300 / 335 mm
Els? fék: Tárcsafék 260 mm
Hátsó fék: Tárcsafék 220 mm
Els? / hátsó felni: 1,6 x 21 ‘/ 2,15 x 19’
Els? / hátsó gumiabroncs: 80/100-21 ‘/ 110/90-19’
Átviteli arány: 14:50
Hangtompító: Titán
Els? villaszög: 63.5 fok
Kerékcsapágy: 112 mm 112 mm
Tengelytáv: 148110 mm
Hasmagasság: 380mm
Ülés magasság: 925mm
Üzemanyag-kapacitás: kb. 7 liter
Súly: kb. 100 kg

ugrás fel