EST. 2002

AMA SX, Anaheim: Hullottak az esélyesek

Szöveg: -nn- Fotó: Brendan Lutes, Guy-B

Imádom az idénynyitókat. A várakozás izgalma kevés dologhoz hasonlítható. Új grafikák a motorokon, új felszerelés a versenyzőkön. A találgatás, hogy vajon mi fog változni a pályán? Egészen különleges! Az idei amerikai szuperkrossz bajnokság nyitánya nem csak ezért volt felejthetetlen, a srácok keményen megdolgoztak a pénzükért.

Arra bizonyára kevesen tették volna a pénzüket, hogy egy kategória-újonc nyeri az anahemi állomást, és hogy a három nagy közül (Villopotónak megelőlegeztem) csak Reed lesz ott a dobogón, annak is a legalsó fokán. Villopoto ötödik lett, Stewart pedig be sem fejezte a versenyt. Őrületes szombat este volt!

Ferry és Villopoto gépe

Stewart és Reed már a felkészülés alatt megtalálta a másikat. A sajtón keresztül üzengettek egymásnak. Nem kímélték egymást, szofisztikátlan küldték el a másikat a sunyiba. Nem is baj ez. Kell a sportnak egy kis kakaskodás: elvégre a szuperkrossz sosem volt a jólfésült srácok sportja. Majd a pályán úgy is lejön, hogy ki mekkora legény!

Az edzéseken egyértelműen Stewart volt a number one. Elképzelhetetlenül gyors volt, bő egy másodpercet adott az üldözőbolynak, melyet Villopoto vezetett! Stewart állítása szerint megtalálta a „belső békéjét” – komolyan ezt mondta! –, újra ráérzett a motorozás valódi ízére bla-bla… úgyhogy fusson ki merre lát.

Stewart felkészült a változásra

A kicsiknél Dungey és Lawrence villogott a verseny előtti tréningeken, de aztán mikor kellett volna, ők sem hozták magukat. (Itt jegyezném meg, hogy az előzetes cikkben leírt kategória egyesítés valójában meg sem történt. Elk*rtam. Beismerem. Nem egyszerre indítják a két géposztályt, csupán engedélyezték, hogy a 450-esek között indulhassanak 250-es négyütemű motorokkal is – nagy különbség! Szóval sorry, megkövezhettek.) Továbbra is a jól bevált szisztéma szerint zajlanak a futamok: 15 kör a kicsiknek, 20 kör a nagyoknak a Main Event. Külön-külön.

A pálya elég durvára sikeredett. Gyors és technikás: szedte is az áldozatokat az edzések alatt. Broc Trickle állkapcsát törte el három helyen, a gyári Yamahás Broc Hepler a kulcscsontját sértette meg. Nyakvédője a becsapódás erejének következtében egyszerűen kettéhasadt a vállán! Még jó, hogy nemrég épült fel egy korábbi sérüléséből a srác. Újabb négy hétig eheti a mami főztjét otthon.

Nate Adamsnek rövidre sikerült a hétvégéje

A freestyle-os Nate Adams is megemlegeti a szuperkrosszos kiruccanást. Travis Pastrana nemezise benevezett az anaheimi versenyre, csak kvalifikálni nem tudta magát rá, mert eldobta a motorját, az orvosok meg egy csinos gipszet pattintottak fel a bal csuklójára. Pedig kíváncsi lettem volna rá, mit tud alkotni éles versenyen Nate barátunk. Majd legközelebb!

450: Grant a nevető harmadik

Ha eddig nem kedvelték egymást Reedék, akkor ezután a verseny után végképp nem fogják. A címvédő tőle szokatlan elánnal vetette bele magát 2009-be. Bizonyára az volt az újévi fogadalma, hogy bármi áron, de levadássza Stewart fejét. Az anaheimi verseny első hét köre maga volt az orgazmus: kemény adok-kapok, kifékezések, átugrások, minden, ami széppé teheti ezt a sportot. Stewart volt a gyorsabb, de Reed nem hagyta magát levakarni. Megismétl?dött a két évvel ezel?tti nyitány: Reed buktatja Stewartot, ezúttal azonban ő is a földön végezte.

Reed és Stewart a földön

Hogy teljes legyen a kivégzés, Windham még beleszáll Stewart motorjába. A 2007-es bajnoknak itt véget is ér az év első versenye. A Yamaha már nem volt hajlandó többé beindulni. A hangvillások azonban tovább tördelhették a kezüket: a kis intermezzo után a Gibbs Yamahás Josh Grant veszi át a vezetést.

A 450-es kategória újonca megállíthatatlanul száguld élete és csapata első királykategóriás győzelme felé, de három körrel a vége előtt a motor hátsó kereke bekapja az egyik pálya menti hirdetést. Grant kivéd egy nagy zakót, majd füstölő motorral, hátsó fék nélkül megnyeri a versenyt. A hondás Short majdnem befogta, de nem volt elég ideje, így második lesz, míg a hétvége negatív hőse (Reed) bronzzal vigasztalódik.

Gibbs Racing

A Nascaros berkekben egyáltalán nem ismeretlen Joe Gibbs tavaly gondolta úgy, hogy a szuperkrosszban is meg akarja vetni a lábát. Gyorsan összehozott egy csapatot: a Yamaha adta a technikát, Jeff Emig később pedig James Stewart főmérnöke, Jeremy Albrecht a szürkeállományt, a Toyota pedig a projecthez szükséges manit. Egy szépséghibája volt az üzletnek. A két versenyző: Josh Shummey és Josh Hansen. Nem igazán tudták a Gibbs névhez méltó eredményeket hozni, így idén Cody Cooper és Josh Grant hatja motorjaikat.

Grant klasszis szuperkrosszos volt a Lites kategóriában az elmúlt években, Cooper pedig privát motorral is oda-odaszúrt a nagyoknak tavaly az amerikai motokrossz bajnokságon. Hogy Grant anaheimi teljesítménye mennyire volt mázli, az úgyis kiderül az idény folyamán. Mindenesetre megérdemelte a csapat ezt az aprócska sikert. Reméljük, meg tudnak villanni még idén, mert akkor nagyon jóévnek nézünk elébe!

Villopoto egész ügyesen kezdett a cápáktól hemzsegő mezőnyben. A szabadedzéseket a második helyen fejezte be, a kvalifikációs versenyét megnyerte, pedig Reed is ott volt abban a körben, a döntőben aztán egy kisebb bukás hátravetette a mezőnyben, de így is behozta a Kawasakit csapattársa, Tim Ferry mögött az ötödik helyen.

A legfrissebb francia emigráns, Ben Coisy a figyelemre méltó nyolcadik helyen zárta élete első királykategóriás versenyét egy privát Hondán. Azt hiszem, a francia csillag előtt is meg kell emelni a bukósisakot.

Végeredmény – 1. forduló, Anaheim

1. Josh Grant, Riverside, Calif., Yamaha
2. Andrew Short, Smithville, Texas, Honda
3. Chad Reed, Tampa, Fla., Suzuki
4. Tim Ferry, Largo, Fla., Kawasaki
5. Ryan Villopoto, Poulsbo, Wash., Kawasaki
6. Ivan Tedesco, Tallahassee, Fla., Honda
7. Heath Voss, Mico, Texas, Honda
8. Ben Coisy, Murrieta, Calif., Honda
9. Nick Wey, Dewitt, Mich., Yamaha
10. Paul Carpenter, Ithaca, N.Y. Kawasaki

250: Mitch Payton örök

A versenyzők jönnek-mennek, egy valami azonban nem változik a kis kategóriában: a Pro Circuit Kawasaki sikere. Az évek során a legnagyobb nevek nevelkedtek ki a tolószékes csapatfőnök, Mich Payton kezei közül. Ezt már annyi cikkben felsoroltam, hogy most nem teszem. Bevallom őszintén, idén nem sok jót jósoltam volna a csapatnak látván a versenyzők névsorát: Ryan Morais, és Jake Weimer nem tartozott soha a közvetlen élbolyhoz. Morais a Yamahától, Weimer a Hondától jött át Payton csapatába megváltani ha nem is a világot, de Amerikát mindenképpen. Nem kellett sok a srácoknak, ez már az első versenyen sikerült nekik.

Weimer folytathatja a Kawasaki hagyományait

Míg a szakértők hajlamosak voltak leragadni Ryan Dungey, Jason Lawrence, vagy Trey Canard neve mellett, addig Morais és Weimer szépen csendben kettős győzelmet aratott a legendák árnyékában. Weimer három év alatt eddig egy árva győzelemre volt képes, Anaheimben jött az ismétlés. Magabiztosan nyerte a döntőt Doug Henry #19-esével a motorján. A versenyen bakizó bajnokaspiráns duó, Dungey és Lawrence a harmadik illetve az ötödik helyen finiseltek.

Végeredmény – 1. forduló, Anaheim

1. Jake Weimer, Rupert, Idaho, Kawasaki
2. Ryan Morais, Murrieta, Calif., Kawasaki
3. Ryan Dungey, Belle Plaine, Minn., Suzuki
4. Chris Blose, Phoenix, Ariz., Honda
5. Jason Lawrence, Carlsbad, Calif., Yamaha
6. Ryan Sipes, Vine Grove, Ken., KTM
7. Justin Brayton, Murrieta, Calif., KTM
8. Jeff Alessi, Victorville, Calif., Honda
9. Ben Evans, Boise, Idaho, Honda
10. Chris Gosselaar, Spring Valley Lake, Calif., Kawasaki

***

Nem is kívánhattunk volna jobb kezdést 2009-re. Talán a gazdasági válságról picit elvonja figyelmünket a pályán látható adok-kapok, kell most a jó reklám a motorsportnak! Akkor nosza, torrentre fel, innen már tölthető is a SPEED élő közvetítése a versenyről. Hat nap múlva meg itt van már a phoenixi verseny.

ugrás fel