EST. 2002

AMA SX: A f?szerepl?k

Szöveg: -nn- Fotó: csapatok, archív

A változások nem csak a szabálykönyvet érintették, versenyz? fronton is történtek meglep? fordulatok a holtszezon folyamán. A bajnokság két meghatározó tagja is csapatot váltott, míg a Lites kategória üdvöskéje fellépett a nagy géposztályba. A gazdasági válságra fittyet hányva új szponzorok jelentkeztek be, többek között a Jägermeister gondolta úgy, hogy látni szeretné logóit a motorokon. A szuperkrossz szekere nem áll meg: 2009-ben talán még nagyobbat fog szólni, mint az elmúlt években.

450

A régi id?ket idézve az amerikai szövetség visszatért a géposztályok köbcentiben való megnevezéséhez. Hállelúja! Az eddig bugyutának ható Supercross (ez volt a 450-es) és a Supercross Lites (250-es négyütem?) a feledés homályába vész, helyette 2009-ben nevén nevezhetjük a gyereket.

Stewart immár kékben

Ami az esélyeket illeti, idén is két motorost kell kiemelni a bajnokság rajtja el?tt. Mindketten bajnokai a géposztálynak, és mindketten idén váltanak el?ször márkát 2002 óta íródó amerikai profi karrierjük során. Chad Reed, az aktuális bajnok Yamaháról Suzukira váltott, James Stewart pedig Kawasakiról Yamahára ült át.

Stewart szenzációs volt már a debütálásakor is új élettársával. Megnyerte a US Opent , a Bercy Szuperkrosszt. Bebizonyította tehát, hogy a motokrosszban els?sorban a versenyz? tudása számít. A sorozat 2007-es bajnokában ég a bizonyítási vágy, hogy odapörköljön a prémiumait ki nem fizet? egykori munkaadójának, és feledtesse rajongóival a rövidre sikerült 2008-as szezonját. Az új élethez új szponzorok is járnak. A Stewartot eddig támogató Fox helyébe a Bell sisakgyár, az Answer ruházati cég, és az Alpinestars, mint csizmaszállító lép. (A Stewartról készült fotót a holtszezonban csinálták, 2008 dec. 31-ig Fox ruhában kellett mennie. Ezen a linken már az új felszerelésben prádézik.)

Reed is hamar beilleszkedett a csapatba

Chad Reed kitart személyes támogatói mellett. Így ?t a sárga motorokon is a Thor és az Alpinestars szponzorálja. Reed legalább annyira meggy?z? volt a teszteken és a felhozó versenyeken, mint legnagyobb riválisa. A US Open gy?zelemr?l egy hajszállal maradt le, az ausztrál szuperkrossz bajnokságon viszont megállíthatatlan volt. Állítása szerint még soha életében nem ült olyan kiegyensúlyozott motoron, mint az injektoros RM-Z 450. A háttérb?l pedig a sportág legeredményesebb motorosa látja el tanácsokkal. A Suzuki szerz?déshez ugyanis Ricky Carmichael is járt, mint supervisor.

A Kawasaki az utóbbi évek egyik legtehetségesebb motorosával száll harcba a nagyágyúk ellen. Ryan Villopoto három év Lites szolgálat után már a királykategóriában bizonyíthat. A szezon el?tt teszteredményekr?l szinte alig lehet tudni valamit. Villopoto annyit volt hajlandó elárulni, hogy kezdi megszokni a brutális er?t, és ez az év mindenképpen a tanulásra és a fejl?désre fog elmenni. Róla b?vebben kicsit kés?bb.

Villopoto a titkos favorit

A Honda továbbra is négy motorosban bízik. Ivan Tedesco, Davi Millsaps, Ben Townley és Andrew Short hajthatja a vadiúj CRF-eket . Bár valószín?leg idén is csak epizódszerep jut a vörösöknek, az ilyen kaliber? ‘töltelékemberek’ kellenek a sorozatnak. Figyeljünk azért az aranyszárnyasok szatellit csapatának húzóemberére (Geico Powerspors Honda), Kevin Windhamre is, aki több évadot nyomott már le profiként, mint a gyári egysége krosszosai együttvéve.

A Yamahánál els?sorban a fiatalokban bíznak. A gyári alakulatban Josh Hill és Broc Hepler bizonyíthat, és persze Grant Langstonnak is fenntartják a helyet, ami mindenképpen dicsérend?. Langston szeme mögött rákos daganatot találtak, ami hosszú id?re – talán örökre – a partvonal mögé szám?zi a kétszeres Lites SX bajnokot. A Joe Gibbs féle szatellit egységnél kap lehet?séget Josh Grant és a tavalyi év felfedezettje, az ausztrál Cody Cooper.

250

Érdekes Lites évad el?tt állunk! A géposztály királya –Villopoto- már nagyoknál, komoly adok-kapok indulhat a falkavezér szerepért. Ryan Dungey (Suzuki), Jason Lawrence (Yamaha), Trey Canard (Honda), Blake Wharton (Honda), Jake Wimer (Kawasaki), Chris Pourcel (Kawasaki), Austin Stroupe (Kawasaki), Nico Izzi (Suzuki) és még messze nincs vége a sornak. Hosszú évek után nincs egy kiemelked?en nagy tehetség a mez?nyben, ezért nem kis csatákra számíthatunk 2009-ben. Lehetetlen megjósolni ki lesz majd a bajnok! Amennyire sok érv szerepel egy krosszos mellett, legalább annyi érv szól ellene is.

Weimer eredményei bíztatóak voltak a felkészülés alatt

A nyugati címvéd?t, Jason Lawrence-t vagánysága buktathatja el, Dungey tavaly sokszor hibázott dönt? pillanatban, Pourcel hiába nagy tehetség, követve az európai motorosok hagyományát folyton lesérül. Weimer eddig nem sokat villantott négy éves karrierje alatt, most Mitch Payton Kawasakija lehet az aduja. Nico Izzi nehezen rázódott bele a profi légkörbe, Austin Stroupe-nak inkább a motokrossz az er?ssége, Blake Wharton nagyon friss arc, a keleti bajnoknak, Trey Canardnak most nyugaton, egy sokkal s?r?bb mez?nyben kell bizonyítania.

A szuperkrossz bajnokságra nevezett csapatok és versenyz?ik neve itt .

Újoncok a pácban

Ha valamiben nem szenved hiányt az amerikai krossz, akkor az az utánpótlás. Idén is bemutatkozik pár új tehetség, akik közül talán Blake Wharton, PJ Larsen és Hunter Hewitt  nevét érdemes megemlíteni. A nagyoknál Josh Grant és Ryan Villopoto kezdi meg els? évét.

Ilyenkor persze nem várják azt a csapatf?nökök, hogy azonnal bajnokok legyenek a friss igazolások, a kicsiknél néha azonban el?fordul ez a bravúr. Elég csak 2008-ig visszamennünk: Trey Canard bajnok lett els? szezonjában. Townley 2007-ben, Reed 2002-ben volt legy?zhetetlen zöldfül?ként. A nagyoknál eddig csak Jeremy McGrath volt képes hasonlóra, 1993-ban.

Jeremy McGrath: újoncból szupersztár (1993)

2003-ban Chad Reednek majdnem sikerült, a rapszodikus idénykezdése bosszulta meg magát az idény végére. 2005-ben James Stewarttól várta mindenki a lehetetlent. A nagy nyomástól már a második versenyen elszállt Bubba.

2009-ben Ryan Villopotón a világ szeme! Karrierje eddig szinte centire megegyezik Ricky Carmichaelével. Egy szuperkrossz cím, és zsinórban három motokrossz korona a mérlege (Még a márka is megegyezik). Ricky debütálása borzalmasra sikerült a királykategóriában, reméljük Villopoto ebben nem követi az el?d útját. És bár a szakemberek is óvatosan fogalmaznak vele kapcsolatban, lehet, hogy ? lesz Stewart és Reed mellett a nevet? harmadik.

Számháború

Utoljára 2001-ben láthattuk akcióban az 1-es rajtszámot a királykategóriában. Jeremy McGrath óta egy bajnok sem volt hajlandó motorjára ragasztani a királynak kijáró szimbólumot. Ricky Carmichael babonája ráragadt a többiekre is, sem Reed, sem Stewart nem élt a lehet?séggel, hogy ily’ módon különböztessék meg magukat a mez?ny többi tagjától.

Az amerikai szövetség próbálkozott ugyan a piros rajtszámtábla bevezetésével, de azt Európában és Ausztráliában is a pontvadászat éllovasának privilégiuma, így mérgükben 2009-t?l kötelez?vé tették az 1-es rajtszámot. A piros háttér továbbra is megmarad, visszaidézve a 80-as, 90-es éveket. Akkor kék alapon sárga 1-es jelölte a bajnokot, de a kék színt id?közben „lenyúlta” a n?i sorozat.

Jeremy 2001-ben

A nemrég bevezetett szisztéma alapján az egyjegy? számokat csak korábbi motokrossz bajnokok választhatják. Így Villopoto a 2-est, Brown a 3-ast, Stewart a 7-est, Langston a 8-ast, Tedesco pedig a 9-est sajátította ki magának. Mike LaRocco (5) és Steve Lamson (6) mivel nem volt értékelhet? az elmúlt években – persze, mivel rég visszavonultak már – elvesztették a jogot, hogy megtartsák rajtszámaikat. Így járt McGrath is, az általa viselt 2-esre Villopoto csapot le tavaly. Carmichael 4-esét meg ugye visszavonultatták 2010-ig.

A krosszosoknak továbbra is fenntartották azt a jogot, hogy úgynevezett karrier számot válasszanak maguknak. Ilyen Chad Reed 22-ese, vagy Mike Alessi 800-asa. Míg aktívak a versenyz?k, addig más nem viselheti ezeket a rajtszámokat. Akinek meg nem jutott, vagy nem akart választani magának ilyet, azoknak a motorosoknak a tavaly elért pontjaik alapján egy elég bonyolult szisztéma szerint a szövetség osztott számokat. Josh Grant így 24-esr?l, 33-asra váltott idén. (A 2009-es rajtszámokat itt megtaláljátok)

Új szponzorok

Szponzor fronton továbbra sincs gondja a sorozatnak. Hála az energia italoknak, idén is lesz mib?l gazdálkodni: a f?támogató továbbra is az a Monster Energy, mely John Hopkinst, a Rinaldi Yamahát Európában, és a komplett Kawasaki gyári csapatot az Egyesült Államokban támogatja. A Hondákat a Red Bull, a Suzukit pedig egy harmadik, idehaza még nem látott taurinos lötty, a Rockstar segíti.

Jägermeister és a KTM

Új szponzorként köszönthetjük a Jägermeister, mely cég az MDK KTM 450-es csapatának névadó támogatójaként robban be a technikai sportokba. Az egység Lites motorjaira azonban nem tehették rá a logóikat, mivel ott kiskorú srácok húzzák a gázt, ?k meg nem reklámozhatnak szeszes italt. A 250-es KTM-eken a Muscle Milk matricát láthatjuk 2009-ben.

A Yamaha is bejelentette, hogy új f?szponzora lesz ebben az évben, de a leleplezéssel várnak az év els? versenyéig, amihez már csak egyet kell aludni! Hurrá!

***

Anaheimbe már megérkeztek a csapatok, talán már a hospitality-k felállításán, és a motorok összeszerelésén is túl vannak. Egy kis pályabejárás, és sajtótájékoztató után elindul a 2009-es technikai sport szezon a 36. amerikai szuperkrossz bajnokság edzéseivel. Holnap jönnek a versenyek, nálunk majd hétf?n olvashatjátok el a beszámolót. Ha valami érdekes dolog történik Kaliforniában, akkor természetesen soron kívül bejelentkezünk. Kezd?dhet a show!

ugrás fel