EST. 2002

Teszt: Tóth-Husqvarna SMR 450

Tóth Ádám sikeres évet tudhat maga mögött. Sok év Suzukizás, majd egy KTM-es kitér? után a Husqvarnánál talált új otthonra: megnyerte az idei szlovák supermoto bajnokságot. Jöv?re magasabbra helyezi a lécet, de err?l majd b?vebben a vele készített interjúban. Ádám ezzel a motorral Nyíregyházán is legy?zhetetlen volt, most az ? tollából olvashatjátok el a Husky-titkot.

A Husqvarna teljesen megújította négyütem? motorjait a 2008-as évre. A mérnökök új geometriájú acél bölcs?vázat és könnyebb segédvázat készítettek az idei géphez, aminek eredményeként azok alacsonyabbak, keskenyebbek és könnyebbek a korábbi típusoknál.

Husqvarna SMR 450

Az ülésmagasság 10 mm-rel csökkent, a h?t? 40 mm-rel lett keskenyebb, a súlycsökkenés pedig 4 kg-mal lett alacsonyabb. A módosításoknak köszönhet?en megváltozott a gépek tengelytávja, villaszöge és a súlyelosztása is. Az új váz 15 mm-rel el?rébb helyezett lábtartókkal, a kényelmesebb üléssel és a keskenyebb tankkal együtt a korábbinál komfortosabb üléspozíciót eredményez.

A hátsó futóm? szintén teljesen friss konstrukció új leng?karral, himbarendszerrel és megváltoztatott karakterisztikájú Sachs rugóstaggal. A motorban is megújultak egyes alkatrészek, így új a szelepemel? rendszer, a láncfeszít?, és a kuplungkosár ezekt?l a megbízhatóság javulást várják.

teszt Husqvarna SMR 450

Az új berúgó rendszert mindegyik motor megkapta, de az enduro motorokhoz alapáron jár az önindító is. A jelent?sen újjászületett blokkon új, baloldalon elvezetett kipufogó található, ami a krossz modellen titán, (ezen is) a gyári supermotón pedig dupla titán található. A kecsesebb megjelenésr?l átformált idomok, valamint a blokk új fényezése gondoskodik. A forgattyús ház feketében, a henger szürkében, a szelepfedél pedig vörös színben tündököl.

Ez a motor gyárilag krossz masina volt, ebb?l lett átépítve supermotóvá. El?ször is érkezett bele két feketére eloxált Berh kerék, er?sített küll?kel, a kerékagy nem változott. Az els? futóm? is más, mint a széria egy 50 mm-es Marzocchi, ami teljesen megegyezik az RR-ben találhatóéval.

teszt Husqvarna SMR 450

Egyértelm?, hogy az els? fék sem standard, itt a fels? munkahenger Magura, az alsó pedig, Brembo négy dugattyús. A két munkahenger között fém fékcsövet használunk. A Sachs hátsó futóm? sem gyári, ezt is az RR-b?l kölcsönöztük csak úgy, mint a hátsó leng?villát, ami jócskán rövidebb a szériától.

A paripán ki van cserélve  még a m?anyag  tank sapka, és a szintén m?anyag olaj beönt? csavar, piros szín? alumíniumra. A motoron található még két darab kézvéd?, ami elengedhetetlen kelléke a supermotózásnak, és a motor blokk alján egy alumínium túlfolyó tartály.

Husqvarna SMR 450

A motort még a mai napig nem ismerem 100 %- ig, és még vannak olyan alkatrészek, amik az elkövetkez? id?ben ki lesznek cserélve rajta: az egyik a villa befogó, a másik pedig a hátsó leng?villa, de ezt még tesztelni kell melyik a jobb.

A motoron az üléspozíció jó, és nagyon jól van megtervezve a tank, mert rajt helyzetben szinte teljesen fel lehet ülni a nyeregb?l a tankra. A kezel? szervek könnyedén m?ködtethet?ek, de itt kiemelném az els? féket, amihez szinte elég csak éppen, hogy hozzá érni, és máris hatalmas a lassulás. A hátsó fék teljesen gyári széria krossz, ami tökéletesen megfelel a supermoto elvárásaimnak.

Az els? futóm? nagyon jó, az els? pillanatban az ember puhának érezné, de a motor nyergében már közel sem ez tapasztalható. Mert mikor egy keményebb féktáv után beengeded a kanyarba, az els? keréknek maximális tapadást biztosít. A hátsó futóm? beállításával több id?t kellett foglalkozni, mert nehezen találtuk meg az optimális összhangot a motorral, de mostanra ez is sikerült.

Ami a legnagyobb odafigyelést igényli a motor nyergében, az a hátsó leng?villa. A motorban ugyan is az RR változat rövidebb hátsó leng?villája található. Ennek a megszokása talán a legnagyobb kihívás számomra, mert ilyennel még nem mentem. Ez azért furcsa mert a motorkanyarodási sebessége, és a d?lési szöge eltér az eddig megszokottól.

Lánczi Sanyi szerint
 

Az els? dolog, ami felt?nt az a nagyon egyenes és magas ülés volt, kényelmes és jó el?re helyezkedést biztosít, ha kanyarodni készülünk. Nagyon fordulékony a motor, nem kellett sz?k kanyarokban a lábtartóig borítani a motort e nélkül is abszolváltam a kurflit. Az els? fék hatásossága nekem nem volt túl meggy?z?, kicsit úgy éreztem nem akar harapósan fogni, annak ellenére, hogy a fékkar meg nagyon kemény behúzáskor.

A futóm?vét én egy kicsikét puhának éreztem, igaz Ádám és köztem van majdnem húsz kilogramm különbség de, ezt a második próba el?tt beállítgattuk az én súlyomra és már sokkal jobb volt. A motorjának nagyon jó hangja van, peng azzal a titán rendszerrel rendesen. Alsó fordulatszám tartományban lomhának éreztem a motort de, ez azért is lehetett, mert hárommal kisebb lánckerék volt hátul. A közép és fels? tartományban élt rendesen a Husky, itt éreztem igazán a versenymotor erejét, ami egy 450-es motorhoz képest kiváló volt.

Szerintem üt?s aszfaltszaggató motort alkotott a Husqvarna, mind küls?leg és bels?leg egyaránt, igaz egy kicsit más vezetési stílust igényel, mint a többi márka, de ezt sok gyakorlással elsajátíthatjuk és  akkor jöhetnek az ellenfelek.

Ezzel a rövidebb leng?villával a sz?k kanyarokban könnyebben vezethet? a motor, és az egyenes futása sem romlott. Az egyetlen hátrány rajt gyakorlatoknál éreztem, mert így könnyebben ágaskodik a motor eleje. De ha a pozitív oldalát vizsgáljuk, akkor ezzel a rövidebb villával a kanyarokban nem kell nagyon mélyre dönteni a motort, hogy a kanyarsebességünk megmaradjon.

A blokk teljesítmény leadása a kategóriába a jobbak közé tartozik, az er? már alacsony fordulaton érezhet?, és magas fordulaton is megmarad. Érzésem szerint ez a motor egy remek szórakozási eszköz, mindenkinek ajánlom.

***

Váz futóm?:

A váz króm-molibdén, amely acélból készült, melyhez csatlakozik egy alumínium segédváz. Az els? futóm? egy 50 mm-es Marzocchi, állítható húzó ill. nyomó fokozattal, a hátsó futóm? Sachs supermoto egyedi gyártású kimondottan Husqvarnához.

Motor, üzemanyag-ellátás, váltó, er?átvitel:

A motor 449 ccm vízh?téses, kiegyenlít? tengely nélküli egyhengeres, a hengerfejben négy szelep és dupla vezérm?tengely dolgozik. Az üzemanyag ellátásról 41 mm-es Keihin  karburátor, az er?átvitelr?l egy ötsebességes váltó gondoskodik.

Fékrendszer, kerekek:

A feketére eloxált kerekeket az Berh szállítja, el?l 3,5 X 17 collos, hátul pedig szintén 17 csak 5 X 17 collos méretben. A fékek Brembo illetve, Magura típusúak, el?l négydugattyús 320 mm-es tárcsával, hátul egydugattyús 240 mm-es tárcsával. A motoron az alsó és fels? munkahengerek között fém fékcsövek szállítják az olajat.

Technikai adatok
 

Motortípus:
Négyütem?, egyhengeres, vízh?téses, DOHC

Henger?rtartalom:
449 cmł

Teljesítmény:
58 LE

Furat x löket:
97 x 60,76 mm

Váltórendszer:
5 fokozatú

Váz:
Acél bölcs?váz

Futóm? – els?:
Marzocchi 50 mm-es fordított teleszkópok

Futóm? – hátsó:
Leng?kar, Sachs központi rugóstag

Fékek els? / hátsó:
320 mm-es tárcsa / 260 mm-es tárcsa

Gumiabroncs mérete els? – hátsó:
120/70-17 / 165/55-17 (Dunlop)

Ülésmagasság:
kb. 940 mm

Száraztömeg:
kb. 117 kg

Üzemanyagtank kapacitása:
7,2 l

Ár:
Érdekl?désre

Forgalmazza:
Andl Kft.
www.husqvarna-racing.hu

ugrás fel