A BMW egy éve vásárolta meg a Husqvarnát, s ma már látható, hogy komoly szándékkal tette ezt. A fejl?dést jelzi az is, hogy a Motomixet egy „csak endurók” modellbemutatóra hívták meg, pedig a márka korábban sohasem rendezett külön sajtótesztet enduró- és krosszgépei számára, egy kalap alatt lenyomták az egészet. A világpremieren Ádám tette próbára a Husky 2009-es modelljeit.
Szöveg: Tóth Ádám (MOTOMIX) – Fotó: Husqvarna
A több tucat világbajnoki címmel büszkélked? márka a gyártás helyszínén, Olaszországban mutatta be a jöv? szezonra szánt enduróit. A tesztre Milánó mellett, Varese városában került sor, ahova laza tízórás autóút után érkeztünk meg. Este egy hétfogásos vacsorával degeszre ettük magunkat, és a hosszú, kimerít? út után teli pocakkal tértünk nyugovóra egy négycsillagos szállodában. Reggel fél nyolckor volt az ébreszt?, s a reggeli után a versenyypálya felé vettük az irányt. De még miel?tt motorra pattannánk, vessünk néhány pillantást az új fejlesztésekre.
A Husqvarna 2009-es négyütem? endurói jó néhány változtatáson estek át. A modellek megjelenését új grafikák illetve festés, feketére eloxált kerekek, új digitális m?szerfal, az els? fényszórót véd? új rács, és a blokk két oldalán elhelyezett m?anyag véd?elemek határozzák meg. M?szaki újdonságokból sincs hiány, teljesen friss fejlesztés például a korábbinál 1 kg-mal könnyebb váz, a kipufogórendszer és az alumíniumból készített oldaltámasz. A korszellemet követve a Husky is hullámos féktárcsákkal szerelte fel motorjait.
Tóth Ádám újra bajnok
|
|
A magyar Husqvarna-Racing csapat pilótája Tóth Ádám a szlovák bajnokság utolsó versenyén mindkét futamot fölényesen megnyerte. Ezzel megnyerve a szlovák supermoto prestige kategóriát. Ádám a Husqvarnaval már az edzésen is leggyorsabbnak bizonyult, ezzel megszerezte az els? rajthelyet. Egy szuper rajtolás után ezt meg is tudta tartani és mindkét futamot stabilan nyerte. Ádám már eddig is vezette a pontállást az egész éves nagyszer? és kitartó motorozásával, és így egy biztos pozícióból a Szlovák bajnoki címet elhódította. Annak ellenére, hogy ez volt az els? éve a 450es Husqvarnaval, gyorsan összeszoktak és méltóan írta be nevét a Husqvarna supermoto sikertörténelmébe. |
A paletta négy különböz? lökettérfogatú egyhengeresb?l áll (250, 310, 450, 510), s a legfontosabb fejlesztéseket mindegyik er?forrás megkapta. Új a vezérm?lánc-feszít? és a nyomáskiegyenlít? szelep a kenési rendszerben, változtak – és immár jobban szigetelnek – a tömítések, az acél kipufogószelepek pedig nagyobb tartóssággal kecsegtetnek. Az új olajsz?r? hatékonyabb a korábbinál, a módosított váltórudazat pedig az ígéretek szerint precízebb kapcsolhatóságot biztosít.
A fotózás 9-t?l 12-ig tartott, s én el?ször a 450-es motorral kezdtem körözni. Azért erre esett a választásom, mert hozzám ez áll a legközelebb, és is ekkora lökettérfogatú géppel versenyzem. El?ször egy endurószakaszon mehettünk, ha egyáltalán lehet így nevezni, hiszen egy csupasz réten volt kijelölve a nyomvonal, csupán kanyarokkal és némi egyenessel. A motorral, amit kaptam, már mentek az el?z? csoport tagjai – ezt csak azért említem meg, mert az els? kerék úgy rázott, hogy a kormány folyamatosan szitált a kezemben. El?ször azt hittem, hogy defektem van. Ezen az endurós részen semmilyen komolyabb következtetést nem tudtam levonni a TE 450 viselkedéséb?l, hacsak azt nem, hogy a motor nagyon jól fordul a sz?k kanyarokban. Szerencsére a következ? menetre már a krosszpályán került sor.
Itt egy másik 450-est választottam, amelyiknek nem rázott az els? kereke, úgyhogy sokkal jobban élveztem a csapatást. Az üléspozíció tetszett, igaz, ehhez hozzá is vagyok szokva, mert a supermotómon is teljesen ilyen. A tankig felnyúló ülés sokat segít, hogy a kanyarokban megtaláld a helyes testhelyzetet, s ezzel növeli kanyarodás élményét is.
A kormány és a kezel?szervek is jól voltak beállítva, ezeken nem kellett semmit módosítani. Változtattunk viszont a hátsó futóm?vön, mert az nagyon puha volt. Ehhez külön szakember állt rendelkezésünkre; rövid megbeszélés során közöltem vele a tapasztalataimat, hogy gyorsan jön vissza a hátulja. Egy pillanat alatt állított rajta, és a motor máris kezelhet?bb lett. Az els? futóm? teljesen megfelelt az elvárásaimnak, azon nem kellett semmit tekergetni. Az új fejlesztés? fékek tökéletesek, bár a Brembótól nem is vártam mást. A négyütem? blokk teljesítmény-leadása nagyon finom, sehol nem ránt, folyamatosan érkezik az er?, s ez nagyon pozitív hír az enduróversenyz?k számára.
Csak haladóknak
|
|
Váz, futóm? Az új modellek bölcs?váza króm-molibdén ötvözet? acélcsövekb?l áll. Ehhez hátul alumínium segédváz csatlakozik. Az els? futóm? 50 mm bels?cs?-átmér?j?, Marzocchi gyártmányú fordított teleszkópokból áll. A húzó- és nyomófokozat állítható, a rugóút 300 mm. A hátsó leng?karhoz Sachs központi rugóstag csatlakozik, amelyet kimondottan a Husqvarnának gyártottak. A húzó- és nyomócsillapítás mellett az el?feszítést is módosíthatod rajta, a rugóút itt 296 mm. Motor, üzemanyag-ellátás, váltó, er?átvitel A 449 illetve 501 cm3 lökettérfogatú, egyhengeres, négyütem?, vízh?téses blokkok négyszelepesek, a vezérlésr?l mindkett?ben két felül fekv? vezérm?tengely gondoskodik. Az er?forrás rezgéseit nem csillapítja kiegyenlít?-tengely. A furat mindkét blokknál 97 mm, a löket a kisebb esetében 60,76 mm, a nagyobbnál 67,8 mm. Az üzemanyag-ellátásról 42 mm-es Keihin FCR-MX karburátor, az er?átvitelr?l hatfokozatú váltó gondoskodik. Fékrendszer, kerekek A feketére eloxált kerekeket az Excel szállítja, elöl 1,60 x 21 col, hátul pedig 2,15 x 18 col méretben. A fékek Brembo típusúak. Elöl kétdugattyús féknyereg és 260 mm-es hullámos tárcsa dolgozik, hátul egydugattyús nyereg kapaszkodik a 240 mm-es hullámos tárcsába. Az az alsó és fels? munkahengerek között fém fékcsövek szállítják az olajat. |
A délel?tti programnak ezzel vége is lett, egy óra ebédszünet következett, ami jól is jött a nagy melegben. A délutáni motorozást az 510-essel kezdtem, és jól választottam, ez a vas még az el?z?nél is jobban tetszett. A gép minden porcikájában megegyezik a 450-essel, csak a köbcenti nagyobb, ezért itt részletesen nem térek ki a fékekre, a kezel?szervekre és a futóm?re sem. Élményben viszont mást nyújt, mert a nagyobb teljesítmény kényelmesebb motorozást garantál. A futóm?vet ezen a típuson is feszesebbre kellett állítani, a gyári értékekkel nekem puha volt, a féktávokon mindig lecsúsztam az ideális ívr?l; az állítás után sokkal pontosabban tudtam menni vele.
A délután sor lehet?ségünk nyílt egy igazi endurópályán motorozni egy hazai versenyz? segítségével. Mivel már jól összebarátkoztam az 510-essel, ezzel vágtam neki ennek az etapnak is. Jól döntöttem, mert a pályát jó néhány meredek, köves feljáró nehezítette, és ezeken jól jött a nagy teljesítmény. A sz?k, egynyomos, fákkal t?zdelt erdei csapáson egy cseppet sem okozott gondot, hogy a legnagyobb gépet választottam. Szinte ugyanúgy viselkedett, mint egy kétütem? százhuszonötös masina: bármilyen váratlan szituációba kerültem, könnyedén megoldotta.
Miután kivégeztük az endurópályát, maradt még egy kis er?m, és úgy gondoltam, kipróbálom az egyik újdonságot, a kétütem? 300-as motort. Látszik, hogy a husqvarnások komolyan veszik ezt a kihalófélben lév?, de sokak által kedvelt kategóriát. Kétütem?iken eddig mindig az el?z? évi négyütem?ek vázát alkalmazták, de 2009-t?l a kétütem?ek is megkapják a legújabb fejlesztés? vázat. Na, ez jó választásnak t?nt, mert ilyet már rég éreztem. Már szinte nem is emlékszem, mikor mentem utoljára kétütem? géppel, és az élmény igen egyedülálló volt. A 300-as er?ben simán felvette a versenyt az 510-es masinával, érzésre pedig egyszer?bb, könnyedebb volt vele a motorozás. Amikor kigyorsításkor rátekertem a gázt, az er? olyan hirtelen és agresszívan tört el? bel?le, akár egy vulkánkitörés – nagyon élveztem ezt az agresszivitást.
A futóm? ebben is ugyanaz, mint a többi motorban, mégis másként viselkedik. Egy féktáv-kanyar-kigyorsítás hármasban a négyütem?ekhez képest idegesnek tapasztaltam, de ezt az els? néhány kör után meg lehet szokni, és ezután az együttlét már sokkal barátságosabb. Egy nem túl jól kivitelezett elrugaszkodást követ?en a 300-as masinát könnyebben tudjuk megzabolázni, mint négyütem? társait. A közösen eltöltött percek nagyon meggy?z?ek voltak, remek kis motor. A Husqvarna egy igazán versenyképes masinát alkotott, amely komoly konkurenciája lehet a többi gyártónak.
M?szaki adatok
|
|
Blokk : négyütem?, egyhengeres, vízh?téses, DOHC, henger?rtartalom: 449 cmł / 501 cmł, furat x löket: 97 x 60,76 mm / 97 x 67,8 mm, váltórendszer: 5 / 6 fokozatú Futóm?: Acél bölcs?váz, el?l 50 mm-es teleszkópok, 300 mm rugóút, hátul leng?kar, központi rugóstag, 296 mm rugóút. Fékek els? / hátsó: 260 mm-es tárcsa / 240 mm-es tárcsa. Gumiabroncs mérete els? / hátsó: 80/100–21 / 110/90-19 (TE 450); 90/90-21 / 140/80-18 (TE 510) Méretek: tengelytáv: 1495 mm, szabadmagasság: 300 mm, ülésmagasság: 968 / 963 mm, száraztömeg: 104,5 / 112 kg; üzemanyagtank kapacitása: 7,2 l. Ár : 2 019 000 Ft / 2 099 000 Ft Forgalmazza : Andl Kft |
Legutóbbi hozzászólások