EST. 2002

Aktív futóm?ves a Santander Yamaha

Donington óta használja a motoros technikai know-how futóm?béli csúcsát a yamahás csapat. A sztori a nyári vallelungai tesztre, vagy tán még messzibbre nyúlik vissza, ekkor voltak ugyanis az els? élesnek mondott próbálkozások a futóm? menet közbeni befolyásolhatóságára az SBK-s R1-eken. Éles élesben, azaz igazán élesben, vérre és pontokra men? versenyben azonban csak a brit futamon engedték útjára az elektronikusan aktív hátsó Öhlins rugóstagot. Doningtont nem szeretik a futóm?vesek, és most lépjünk túl azon, hogy az id?járási viszonyok kaotikus irányban és kiszámíthatatlan mértékben változhatnak akár negyedóráról-negyedórára.

A vonalvezetés alapvet?en két részre szakad, az els?, nagy sebesség?, sokat-lapon-utazós kanyargós részre, és a második, nagy-fék-nagy-gáz csikicsukira. Két teljesen más karakterisztika, két teljesen eltér? ideális futóm?beállítás; amiért Corserék itt vetették be el?ször az elektronikus futóm?vet, az eléggé prózai: egy ilyen pálya az aktív futóm? szükségessé tételének prototípusa. Szóval mit is tesz a derék zupperbájk pilóta, ha két különböz? beállítással kéne végigf?zni az íveket? Hát állítja menet közben! Illetve nem is ?, hanem egy kis léptet?motor, melyet egy kis számítógép vezérel, melybe a futóm?mérnök programozza bele a humán empíriát – és az állító csavarok máris életre keltek. A GPS adatokból pontosan tudja a computer a pilóta helyzetét a pályán, a nyomó- illetve húzócsillapítási értékeket pedig ennek megfelel?en kalibrálja. A valódi aktív futóm?t?l persze messze áll a rendszer, ami „valódi id?ben”, az aktuálisan mért értékeknek megfelel?en magától, automatice igazítja magát a körülményekhez. Mivel a jelenlegi rendszer az Öhlins TTX rugóstag gyárilag is küls? állító csavarjaihoz csatlakozik, az bármelyik TTX rendszerhez beszerelhet?.

Maga a fejlesztés technikai háttere nem egy nagy h?ha, mégis be kell t?le rosálni. Be bizony! Ki gondolta volna, hogy 2008 szezon végére idáig fajul az elektronikai harc, és hogy a Forma1-b?l oly jól ismert kanyarról-kanyarra állítom az aktív hajtást kórság itt is felüti a fejét. Mert bizony err?l van itt szó, egzakte. A baj természetesen nem ez, hanem az, hogy – igaz, kellett pár év, hogy rájöjjenek de – végül az F1-b?l is kitiltották a pilóta teljesítményét ilyen drasztikus mértékben támogató kütyüket, mivel a sorozat iránti érdekl?dés fordított arányosságot mutatott az autókba épített kilóbájtok számával. Hogyan tovább FG Sport? Irány a kitaposott út, vagy még van annyi lélekjelenlét, hogy a fejlesztések korai stádiumában, csírájában nyomják el a néz?riasztó elemeket?

ugrás fel