EST. 2002

Teszt, Gilera Typhoon mod. „Bence”: Pénznyel? örömök

Szöveg: doki

Akire az életben ráragadt valami minimális szint? ésszer?ség, az ne fogjon robogó tuningolásba. Kezdjük ott, hogy kegyetlen fárasztó a gyárinak kitalált alkatrészeket kusztomizálni, és ennek soha nincs vége. Ha jön a jobb henger, ahhoz kell er?sebb f?tengely, ehhez már karburátor is dukál, de az er?átviv? rendszer még mindig gyenge. Ha már az is megvan, akkor a kinézet még mindig csak a snassz eredeti, de a fényezés árát szívünk szerint megint egy er?sebb hengerbe ölnénk, és elindul a lavina. A bukszánk csak ürül, és csak ürül, már réges-régen átléptünk azon a szinten, amib?l egy er?sebb, nagyköbcentis vasat vehettünk volna, törjük fel az otthoni malacperselyeket, el?ször csak a sajátunk, majd jön a tesóé, anyué, és amikor már apu – és ezzel a család – vésztartalékait kezdjük el megdézsmálni, akkor jövünk rá, hogy függ?k lettünk. Betegesen jön a kényszer egy kis fejlesztésre, az élet reális síkja ugyanolyan ütemben távolodik, mint a szintetikus kábítószert használóknál. A motoros amúgy sem normális, a fanatikusoknak meg elment az eszük – jó messzire.

 
 

Teszt Gilera Typhoon

Gilera Typhoon

Bár a narancssárga Gilera még nincs szenszej szinten, de a kerületi gimi vastagabb suhancait félgázon is elkeni. Egy Typhoon volt valaha, erre már csak az idomok kontúrja enged sejtetni. Tipikus eset volt Bencéé, a klasszikus dominó-elv, amivel bele lehet valakit rángatni a tuningolásba. Vett egy robogót, a barátja is vett egy robogót. A haver motorja besült, az utángyártott piacról ésszer?bb volt a 70 köbös változat, és megindította a lejt?n a Gilera-tulajt is – hiszen milyen pokoli érzés lehet, ha egy Yamaha Jog hamarabb van ötvenen. Jött a Malossi MHR replika henger, majd hozzá a karbi, és szépen sorban az összes motorikus alkatrész – Malossi MHR replika f?tengely csapágyazással, er?sebb variátorszíj és er?sebb kontrasztrugók.

 
 

Gilera Typhoon

Küls?re felismerhet?k a Typhoon jegyek, de már méterekr?l ordít, hogy ez nem az eredeti kormány. CNC-vel mart alumínium stucniba van befogva egy szintén alumínium fekete rúd – eredetileg biciklikre szánták ezt a kombinációt. Az els? fékkar nagyobb motorról való, mint ahogy az egész fékrendszer: így a bowdenes részt kihagyva, már közvetlenül a kartól hidraulikus a m?ködése. A hátsó fékpofákat egy pitbike-ról lecsent kuplungkar mozgatja. Mivel a hátsó rugóstag általában a vicc kategóriát súrolja egy ilyen motoron, ezen a Bitubo, kifejezetten robogókba gyártott darabja feszül.

 
 

Sokkal könnyebb ez a robogó, mint egy normál ötvenes, csak rá kell ülni. A sallang-irtás megtette a hatását, a sok fölöslegbe felszerelt elektronikai és díszít? elem elhagyásával nagyban javul a kezelhet?ség. A végáttétel még a gyári, elviekben a motor 15 lóer? körüli teljesítményre képes. Az er?sebb kontrasztrugók miatt ez úgy néz ki, hogy 80%-os gázállás körül tudunk elindulni. Emiatt a gázkart többé-kevésbé vagy teljesen elcsukott, vagy teljesen nyitott helyzetben használjuk, igazi kétállású kapcsoló.

 
 

A Giannelli rendszerb?l süvít az ordenáré ricsaj, mint egy bekokszolt turmixgép, olyan hangkíséretben hagyjuk el a kocsisorokat. A kis Gilera könnyedén pattan fel egykerékre a piros lámpák után, és egészen 95 km/h-ig húzza az igát. Mivel a tulajdonos tudja, hogy a stressz szöv?dményei halált okozhatnak, jobbnak látta nem összeszámolni az összeget, amit a fejlesztésekbe ölt. Így viszont az ?rület megy tovább. Bence egy ideje 180 köbcentis Runner blokkra vadászik, elképzelései szerint azt épp be lehet építeni a Typhoon-ba – amivel a szenszej szintet is elérheti majd a koncepció. Jelenlegi motorépítési álmai csúcsa pedig egy dragster-robogó. Hajrá!

 
 

Teszt Gilera Typhoon

Teszt Gilera Typhoon

ugrás fel