EST. 2002

Superbike: az örökség

Szöveg: Petró Lajos


A Superbike elnevezés abban a „diszkókorszakban” született, amikor szinte mindenhova odakerült a szuper szó. De a superbike motorok ett?l a kezdet kezdetén még egyáltalán nem voltak „szuperek”.

Maga a kategória a kényszer szülötte. Az USA bajnokság fels?bb osztályában a versenyz?k többségét helyi motorkerékpár dealerek támogatták. Amikor a 1974-ben megjelent a pályákon a Yamaha TZ750 versenymotor, annak volt csak szerencséje aki mögött Yamaha dealer állt. A TZ ugyanis pusztítóan gyors volt, és gyári szinten is letaglózta a konkurenciát – a privát versenyz?knek pedig nem maradt más, minthogy (szó szerint) könyörögjenek a Honda és Kawasaki keresked?knek, hogy vegyenek már egy Yamaha TZ-t.

1988, Donington Park

Ekkor született az ötlet, hogy inkább azzal kellene versenyezni, ami a keresked?nél ott van az üzletben. A nagy két- és négyhengeresek ugyan egyáltalán nem voltak alkalmasak versenyzésre, a kategória mégiscsak megszületett. Az ezres négyütem?ek jó er?sek voltak – ramaty futóm?vel. Ez azonban a látványos versenyek általános receptje, és a superbike pillanatok alatt népszer? lett.

Freddie Spencer

Egyszer?en nagy látvány volt, ahogy a túlmotorizált gépek keresztbe állnak a kanyarban, és csóválják magukat az egyenesekben. Így még arra is tökéletesen alkalmasak voltak, hogy a dirt-track sztárokat lehessen rájuk ültetni. És a sikerek láttán kezdtek beszállni a gyárak. Megindult a fúrás-faragás. Hihetetlen, de ma már köztudott tény, hogy még a gyári motorok is teljesen illegálisak voltak. Csak azért nem óvták egymást a csapatok, mert egy alapos vizsgálttal mindenki komolyan lejáratta volna magát.

Ebb?l a közegb?l jöttek, és lettek világbajnokok Eddie Lawson, Freddie Spencer, Wayne Rainey…. És kezdetekt?l ott volt az amerikai Steve McLaughlin (a képen középütt) is, aki 1976-ban egy R-es sorozatú BMW-vel nyert Daytona 200-at(!). ? azonban egy kicsit más céllal érkezett Európába a nyolcvanas évek elején, mint a kés?bbi 500cm-es világbajnokok.

A számlát eredetileg Bill France, a Daytona Speedway pálya tulajdonosa fizette. France McLaughlint küldte az öreg kontinensre, hogy egyezzen meg néhány jobb versenyz?vel, akik utazási költségtérítést, és rajtpénzt kaptak, ha átmentek az Államokba, még színvonalasabbá tenni a versenyt. A sármos és gyors esz? McLaughlin azonban mindezt a saját hasznára fordította, maga mögé állított egy új-zélandi beruházót, megszerezte az FIM jogokat, és 1988-ban megindította az els? Superbike világbajnokságot. Amelynek mindjárt a második futamát a Hungaroringen rendezték, 60 ezer néz? el?tt!

A Honda készített egy motort is az új világbajnoksága, az els? modern szemlélettel készült superbike-ot, az RC30-at. Ezt utcára megvenni nem sok értelme volt, viszont Fred Merkel (a fenti felvételen) megnyerte vele a világbajnokságot az els? két évben. De talán többet még ennél is többet mond, hogy Harmati Árpád az 1989-es pergusai világbajnoki versenyen, egy gyakorlatilag csontszéria RC30-cal (alant), mindkét futamon a 11. helyet szerezte meg!

Tény, hogy az RC30, az azt követ? pálya/utcai gépek, vagyis a Superbike világbajnokság, önmagában megváltoztatta az utcai motorok fejl?dését. A sorozat a sportosság irányába fordította a fejlesztéseket. Valószín?leg ma egészen mások lennének a gyárak nagy sportgépei, ha nincsen Superbike VB. Különösen érvényes ez a Ducatira. Amióta 1990-ben Raymond Roche besöpörte az els? bajnoki címet, a márka teljesen revitalizálta magát: nyert összesen 12 világbajnoki címet és megtöbbszörözte eladásait.

Az els? néhány labilis év után a superbike rendezési joga végül a Flamini Grouphoz került, és a sorozat id?vel hihetetlen magasságokba emelkedett: a 90-es évek végén és 2000-es évek elején (Fogarty, Edwards, Bayliss…) tagadhatatlanul a GP versenyeknél is népszer?bb volt.

Kawasaki, AMA Superbike, 1979

Mégis, a legszebb az egészben, hogy a superbike mindvégig megmaradt elementáris motorversenyzésnek, amolyan „talpraesett huligán” m?fajnak. A túlmotorizáltság, a m?szaki el?írások áthágása, a durva er?csúsztatások, a szabályok egyéni érdekeknek megfelel? variálása, a megemelt hátsókerékkel való fékezés, a homológizációs darabszámok manipulálása, utcai motorok szét-tuningolása, bajnokság kiírása minden anyagi fedezet nélkül, veszélyes pályákon életre-halálra versenyzés, az egységes gumiszállító szabály er?szakos bevezetése mind a Superbike-story „természetes” részei.

És a sztori most hétvégén folytatódik. A történetbe ezúttal ismét a Ducati tett bele egy csavart. Kezdetben a négyhengeresek 750 cm3-esek, a kéthengeresek 1000 cm2-esek voltak. Komoly véráldozatok árán néhány éve a négyhengeresek is egyliteresek lettek – de kevésbé tuningolhatók. Most pedig kezd?dik minden elölr?l: komoly lobbizás után a kéthengeresek (értsd Ducati) ismét egy kis henger?rtartalom el?nyhöz jutnak, és 1200 cm3-es lettek – igaz kevésbé lehet tuningolni ?ket, mint a korábbi 1000cm3-eseket. Hogy ez megint totális Ducati fölényt hoz, vagy ismét kiegyenlít?dik a konkurensek teljesítménye, az a következ? pár napban d?l el.

Superbike világbajnokok

2007 James Toseland, brit
2006 Troy Bayliss, ausztrál
2005 Troy Corser, ausztrál
2004 James Toseland, brit
2003 Neil Hodgson, brit
2002 Colin Edwards, amerikai
2001 Troy Bayliss, ausztrál
2000 Colin Edwards, amerikai
1999 Carl Fogarty, brit
1998 Carl Fogarty, brit
1997 John Kocinski, amerikai
1996 Troy Corser, ausztrál
1995 Carl Fogarty, brit
1994 Carl Fogarty, brit
1993 Scott Russell, amerikai
1992 Doug Polen, amerikai
1991 Doug Polen, amerikai
1990 Raymond Roche, francia
1989 Fred Merkel, amerikai
1988 Fred Merkel, amerikai

ugrás fel