EST. 2002

Airbag kontra nyaktörés

Végre valami, ami sokat javíthat a motoros balesetek mortalitásának csökkentésében. A szerkezetet ugyanúgy messiásként várják a kétkerek?ek világában, ahogy az autósok tették azt sok-sok évvel ezel?tt. Persze az alapelvek itt sem különböznek; az airbag csak egy plusz esély a sérülések elkerülésére- illetve az életben maradásra, de nem biztosíték. A népszer? Dainese cég immár 10 éve tartó kutatómunkája végéhez ér, és lassan szériában is megkaphatjuk a GP pilóták által jelenleg is tesztelt véd?felszerelést.

Az élelmesebbek a tavaly év végi valencia-i GP edzésein már láthatták is élesben m?ködni az Airbaget. Olyan meglep? és meghökkent? volt látni a pilóta nyaka köré ugró buborékot, hogy a közvetít? csatorna munkatársai csodálatukat nem leplezve vagy ötször visszajátszották a jelenetet, kilassítva és normálban egyaránt. A szerkezet a b?rruha púpjába van beépítve, a gázpatron elektronikus jel hatására fújja fel a lufit. A Dainese-féle találmány f?leg a kulcscsont és nyaksérülések ellen véd, mivel megakadályozza a fej drasztikusabb kitéréseit.

Érbegelni a motoros világban nem számít akkora eget renget? újdonságnak, azonban a korábbi próbálkozások csak akkor aktiválódtak, ha a pilóta „elhagyta” a motorkerékpárt. Azonban sok helyzetben a rájder saját járgányára morzsolódik fel – így a légzsák is érintetlen maradt. Az olasz cég b?rruhába épített okossága azonban elektronikusan vezérelt. Kis m?szerek adott irányú gyorsulásokat illetve giroszkópikus hatásokat mérnek, és bizonyos határértéket túllépve már robban is a patron, ami 40 millisecundum alatt feszesre fújja a zsákot. A Dainese szponzorált versenyz?k már három éve kis mér?eszközöket hordoznak a ruhájukban, így miden egyes sóderágyvizit fizikai hatásait rögzítették. Ezekb?l mára olyan adatbázis épült fel, melyb?l biztonsággal bel?het?, mikor kell m?ködésbe lépnie a rendszernek. Bár a reménysugár halovány, de bízzunk benne, hogy nem lesz horror az ára.

ugrás fel