Szöveg: promoto – Fotó: promoto
Nem hiszem, hogy sokan hallottak már az AJP motorgyárról, bár az AJP fék- és kuplungkarokról biztosan. A napokban kaptunk egy meghívást a portugál székhely? AJP Motor-hoz, mivel ígéretükhöz híven megjelent a PR3 modellcsalád.
Egy kis történelem
Az AJP motor komoly múltra tekinthet vissza Portugáliában, ahol els? sikereiket az 50 köbcentimeteresek közt érték el. Portugáliában, mint sok más nyugati országban, nagy hagyománya van az 50-es géposztálynak, rengeteg versenyen, mint például enduróban is külön kategóriában indulhat a népes mez?ny. Az akkori motorokat a portugál Caselt?l kölcsönözték, de a vázat, futóm?vet es minden egyebet az AJP fejlesztette. Maga az AJP név egy mozaikszó a három tulajdonos családneveinek kezd?bet?jéb?l. 2001 után egy váltás következett be, és a motorokat lecserélték ketütemr?l negyütemre Kínából.
Három modellcsaládban lesz kapható az AJP: PR3, PR4 es PR5-os fantázianevekkel. A modelleken belül megtálalhatóak endurók es supermotók illetve 125-250 köbcentiméteres motorok. A PR4 mar régóta kapható a Promotónál, a magyar import?rnél, teljesen versenyképes áron, ám most a gyártól a PR3 bemutatójára kaptunk meghívást.
A helyszín
Portugália nyugati részén, Porto mellett helyezkedik el az AJP gyár. Meg kell mondanom, hogy gyönyör? helyek vannak off-road motorozásra. A helyiek elmondásai alapján meg nincs náluk off-road stop, bárhol lehet endurózni. Mondjuk azt kétlem, hogy ilyen gyönyör? helyek láttán bárki is kibírná. Az viszont biztos, hogy szinte barmikor megállhatunk egy borospincénél, vagy éppen egy sz?l?s mellé csemegézni. Rengeteg a sz?l?s rész, ahol pedig nem, ott kissé homokos es köves a talaj, rengeteg fával és sok, kb. 500 méter magas dombsággal.
Hát, hasonló környezet várta a sajtó képvisel?it is a PR3 tesztre. Hegycsúcs, körben kis dombokkal, szinte mindenhol megm?velt területek, sz?l?sök, de a mi részünkön egy sziklákkal és kis bokrosokkal t?zdelt erdei rész volt, kijárt utakkal, melyeken jól látszott a sok motoros nyom. Valószín?leg egy kedvelt endurós szakasz.
A technika
A PR3-ra visszatérve, a motor els? ránézésre egy teljesen letisztult, elegáns forma. A kerekeken azonnal jelzik, hogy nem egy igazi hard-enduróval van dolgunk, s?t, azt is, hogy szinte 140 cm-t?l fel tud ülni rá bárki. Designban nagyban hasonlít az eddigi PR4-es családra, amiben semmi rossz nincs. Ami viszont egyb?l kit?nik az a PR3 váza! Az alu váz kit?n?en illik a motorhoz, könnyedséget és jó geometriát sugároz. A hátsó nyúlvány külön rögzített a középs? masszív szerkezetre. Tankja már-maár tradicionálisan az AJP-nél, középen helyezkedik el, karok szinten az AJP-t?l valók, de a futóm?ben mintha lenne valami más.
A két változatot igazából ez teszi nagyon mássá. Ugyanis rendelhet? a kis PR3-om Marzocchi els? és Sachs hátsó telókkal, melyek mind nyomó-, mind húzófokozatban jól állíthatók, és nagyban hozzájárulnak a motor jó menettulajdonságaihoz. A hátsó leng?villa szép CNC munkát mutat, csakúgy mint a befogók és a tank is ugyan úgy jól átlátható, mindig tudjuk mennyi benzinünk van, bár a km-óra melle is tettek egy tartalék jelz? m?szert. Egyedüli fájdalmam akkor ért, amikor a m?szerre pillantottam. Hát, ha szépen akarom leírni, akkor nem éppen a 2007-es évet tükrözi a felvonultatott technika.
Néhány beállított kép után, én máris túl akartam lenni a teszten, miel?tt még a pályát a meghívott mintegy 50 sajtós és tesztel? kijárná. Fel is pattantam. Önindító megtekerte, kis gáz, és máris szépen duruzsolt a 200 köbcentis motor. A karokat beállítottam, és hajrá. Rövidek a fokozatok, és egyhengers motorhoz híven, alul van a nyomaték, felesleges kihúzatni. Belekuplungoltam az els? kanyarokba, ami segített a gépen. Soft-enduróhoz mérten nem egy er?gép, ami viszont nagyon vonzó lehet kezd?nek vagy fiataloknak. Súlypontja remek, a kis ugratókat szépen vitte át, és még a nagy feljárókkal sem voltak gondok.
A képek tanúsága szerint azért meg lehetett mutatni a PR3-nak, hogy milyen kicsit keményebben menni, de nem is kellett kétszer mondani neki. Simán bírta a nagyobb fordulatokat, a bele-belekuplungolásokat, a nagyobb fékezéseket, hirtelen meger?södött az AJP. Ami már az els? kanyarban kiderült, hogy a fékek elég kemények, az kés?bb is megmarad, s?t, néha egy kis rálépéssel a hátsó kétdugattyús fék le is fullasztotta a motort. Nehéz megszokni a motor méretéhez és tempójához túlméretezett fékeket. Ami nagyon meglepett, hogy mikor fotós kollégámat kellett vinni egy másik helyszínre, a PR3 szó nélkül teljesítette a feladatot. Nem mondom, hogy könnyezett a szemünk, hiszen erd?ben voltunk, de mindenhol fel tudtunk menni. És legálabb a fotósnak sem kellett attól tartania, hogy egy hirtelen gáznál hanyatt esünk.
A Michelin enduró gumik persze nagy mértékben segédkeztek a homokos talajon. A két futóm?, azaz az alap és az extrás Marzocchi, 45-ös becsúszó szárral két külön világot képviselnek terepen. Vagy inkább úgy is mondhatnám, hogy az alap verzió szinte semmit, míg a Marzocchi teleszkópok mindent úgy csinálnak, ahogy azt kell. Kis túlzás van a dologban, de az tény, hogy aki komolyabb terepeken is élvezetesen szeretne motorozni, az csak az extrás változatot válassza. Az AJP motorokról, így a PR3-ról is elmondható már szinte ránézésre, de a teszt alapján pláne a régi mondat: ‘örök élet, plussz két nap!’ Szinte teljesen gondozás mentes motorról van szó, elég csak tankolnunk bele, és 6000 km-enként olajat cserélni, mind a 1,5 litert, és boldogan motorozhatunk fel-alá mindenhol.
Erezhet? a motor fojtottsága, amit?l biztos megszabadítható, am, hogy az EURO3-nak megfeleljenek, vissza kellett venni a teljesítményb?l és a kipufogó hangjából is (ami így is méretét meghazudtoló mélységgel szól!). A magyar import?rnél az új PR3-as modellek enduros változatban is kaphatóak 30.000.-Ftos felárral. Az alapárak : 749.000.– és a Pro változat 899.000.-Ft.
Kompakt, jól eltálalt designnal megáldott gép a PR3 mindazoknak, akik egy gondozás-mentes motorra vágynak, és nem céljuk az id?rekordok megdöntése adott pályán, inkább a felh?tlen motorozás szervizelések nélkül. Akik megengedhetik, mindenkeppen gondolkozzanak el az árkülönbségen az alap es a Marzocchi teleszkópos változat között, megéri a pénzét!
Legutóbbi hozzászólások