Az els?re félelmetesnek t?n? nagytest? monstrum már álló helyzetben is er?t, tekintélyt sugároz. A nagy tömeg (250kg) ellenére azonban nagyon könnyen irányítható. Csupán az els? métereken kell vigyázni, mert ha d?lni kezd, tuti nem fogod meg. Az ülésmagasság inkább a magasabb pilótáknak kedvez, úgyhogy alacsonyabbaknak erre külön érdemes figyelni az elején.
Én az alapváltozatot teszteltem mely 90LE/4750 fordulat/percen és 150 Nm-es nyomatékot ad le 3750 fordulat/perc alatt. Már ezeröt ford/perct?l húz egészen ötezerig, és ha ügyesen kapcsolgatod az ötsebességes váltót pillanatok alatt kétszázon vagy. Ha neked ez nem elég, három gyári tuning-kit közül választhatsz. Az MT feeling igazi sajátossága a rezgés és a kipufogó lüktet? dohogása, melyet érezni fogsz az els? pillanattól kezdve. Jól jön ez a városban is, mert az autósorok cipzárként nyílnak meg el?tted.
MT-01 tuningkitek
|
|
Stage 1: Akropovic slip-on titánium kipufogó dob Stage 2: Komplett Akropovic kipufogó rendszer, módosított vezérl?elektronika, egyszemélyes vezet?ülés Stage 3: Akropovic rendszer, a magasabb kompresszió érdekében más dugattyúk, vezérm?tengely, keményebb szeleprugók, sportlégsz?r? és módosított vezérl?elektronika.
|
Els? ezer kilométer
A legnehezebb id?szak egy új járm? életében a bejáratás. Itt bizony meg kell állnunk, hogy keményen húzatgassuk a gépet, ez a kés?bbi élettartam szempontjából nagyon fontos. Egy nyomatéksport gépnél ez különösebb gondot nem okoz, hiszen alacsony fordulaton is nagyon tol a gép. Úgyhogy ez a bejáratósdi id?szak hamar elszaladt. Ezer kilométernél a Yamahában lecserélték az olajat és már hasíthattam is tovább.
Ahol a nyomaték terem
A sportos vázban foglal helyet egy choppertól örökölt blokk. Az OHV, V-kettes, befecskendezéses, 1670cm3-es, blokkot az MT-01 a Road Star Warrior-tól kapta, de ez csupán a donor volt, szinte teljesen átalakították. A blokk légh?téses, hengerenként négyszelepes. A furaton nem változtattak az maradt 97×113 mm-es, a s?rítési arány: 8,36:1. A kilencven lóer?, és a 150 Nm-es nyomaték több mint elegend? egy tempós, élvezetes motorozáshoz.
A gázreakció nagyon finom, ahhoz, hogy a hátsó kerék elforogjon durva mozdulatok kellenek. Azért ha akarod könnyen elérheted a kb. 220 km/h-ás végsebességet. A szélvédelem hiánya egészen 160 km/h-ig nem zavaró. Lehet akármilyen emelked?, még utassal sem érzi meg az MT-01. Az utasülés nem egy fotel, de hosszabb túrát is be lehet vállalni két személlyel. Átlagfogyasztása tempótól függ?en 6-7 liter, városban nekem 6,5liter evett.
Ergonómikus mammut
A motor egy XXL-es naked bike-nak látszik. Amit csak er?sít a 1525mm-es tengelytáv. A motor váza centrifugális présöntéses technológiával készült, ezért hegesztési nyomokat nem láthatsz rajta. Ez kisebb súlyt, nagyobb vázmerevséget stb. eredményez. A m?szerfal igen egyszer?, egy nagy órából áll. Kidolgozása, formaterve els? osztályú akár a motor egészé. Ez a nagy óra tartalmazza az összes információt, amire szükségünk lehet. Kiemelt helyen a fordulatszámmér?t láthatjuk, alul digitálisan olvashatjuk le aktuális sebességünket, megtett kilométereket stb. A m?szer este, fátyolos fehér megvilágítást kap.
Az üléspozíció magas, az ülés-lábtartó-kormány háromszög még az égimeszel?knek is kényelmes testtartást ad. Több hosszabb MT-túrán voltunk, ahol érkezéskor szerintem mindenki kanyargott volna még egy párszáz kilométert a hegyek között. Ez többek között annak is köszönhet?, hogy az ülés párnázása, formája nagyon eltalált. Csupán a kb. 180 km-es hatótávolság miatti gyakori tankolgatás árnyékolja be az esetleges hosszú távú túrázgatásainkat. De ezt a motort nem hosszú távú túragépnek találták ki, amit a 15 liter kapacitású tankja is csak meger?sít. Nagyon elemében van az MT a kanyargós szerpentineken, melyek közül idén Ausztriában sikerült néhányat jól felgumiznunk.
A pálya ördöge
Legtöbbet városban használtam az MT-t mindennapos munkába járásra. A sorok között is jól lehet vele mozogni, a keskeny építése miatt. A gép sokoldalúságára jellemz?, hogy a városi és túrázgatós használat mellett a versenypályán is jól boldogul. Az áthangolt Warrior blokkot körülvev? szupersport elemek mint pl. a fordított villa, radiális fékek, leng?kar amik egyébiránt a Yamaha R1-t?l származnak, nagyban segítenek ebben.
A radiális fékekr?l a pályázás el?tt is csak szuperlatívuszokban tudtam beszélni, ám az igazi fékhatást, a futóm? határait pályán lehet kihasználni igazán. A Hungaroringen köröztem a legtöbbet, nagy élmény ezt a nagytömeg? gépet döntögetni, és kigyorsításkor érezni a nagy nyomatékot. A fürgébb versenygépek a hosszabb egyenesekben nyúltak el leginkább. Kanyarba bemenetkor nagyon finoman lehet alapgázra tenni, csupán a bekormányzásnál kell nagyobb kormányer?. A fékek nekem néha elmelegedtek és így csökkent a fékhatás, gondolom ebben közrejátszik a nagy tömeg is. Ezt a problémát fém fékcsövek felszerelésével orvosolni lehet. Az MT a hosszabb fordulókban hajlamos hullámzó mozgásra, ez nekem a hátsó rugóstag keményebbre hangolásával megsz?nt. A futóm?r?l még annyit, hogy elöl 43mm-es állítható fordított villái vannak és a hátsó rugós tag is állítható, a kerékméretek pedig elöl 120/70-17, és hátul 190/50-17-es. Az MT-01 nagyon jól dönthet?, biztosan tartja az ívet, a Metzeler ME Z4-es gumik jól tapadnak.
A lábtartó hamar leér, s?t vigyázni kell az oldalsztender bütykével is. Lábtartóból lehet választani sport verziókat, melyek biztosan nem érnek le. Csak érdekesség képpen: legutóbb Harmati Árpiéknak versenyen 2,13-as sikerült menni a Hungaroringen egy széria MT-01-el. (Csupán egy Akropovic dobbal volt felszerelve.) A nagyon élvezetes pályamotorozás mellett azért a pályacsúcsok megdöntését felejtsd el. De ennél a gépnél nem is ez a lényeg.
Összegzés
A több mint 10.000 km-alatt kiderült számomra az MT-01-es egy nagyon sokoldalúan használható motor. Ha még nem próbáltad mindenképpen érdemes, csak azután ítéld meg a gépet. Egy lelazult rendszámtáblatartón kívül egyéb gond nem volt. Csupán a kötelez? szervizek alkalmával látott szerel?ket.
Szöveg: Gerse Gábor – CKM magazin(www.ckm.hu)
Képek: Árvai Károly
Technikai adatok
|
|
MOTOR VÁZ Méretek: A modell alapára: 3 300 000 Ft+regisztrációs adó
|
Legutóbbi hozzászólások