A Honda CRF 450-esének már teszteltem 2 verzióját a crosst és az endurót, most ez az átalakított Supemoto került a kezeim közé. Az ELIT Racingnél Molnár Tomi volt olyan kedves, hogy felajánlottaaz öccse által használt Európa Bajnokságon versenyz? motort, egy tesztre.
Mostanában kezdett el tetszeni a Supermotozás ezért kaptam az alkalmon és kimentünk a Hungaroringre, ahol éppen a BR Organisation által tartott nyílt nap volt.
Pálya
Kinéztük az alsó parkolót erre a célra, felállítottunk egy pályát, amiben lassú és gyors részek is voltak, hogy mindent ki tudjunk próbálni. Ennek a motornak a végsebessége 196 km/h, amit Peti, Tomi öccse egy versenyen ért el, jó hosszú áttétellel. Ezt most itt nem er?ltettük, de azért itt is fel lehetett váltani 4. fokozatig.
Küls?
A kinézet majdnem eredeti CRF-es csak supermoto kerékhez való kisebb els? sárvéd?t és kézvéd?t lehet rajta felfedezni. Ja meg persze a supermoto kerekeket. Ami ezután jön az mind m?szaki csemege.
Motor/váltó
A CRF-re rengeteg extra alkatrész lett felszerelve, hogy eredményesen lehessen vele versenyezni, de motor maradt 450 köbcentis. A hengerfejben történt Japon Tech átalakítás, a vezérm? tengelyek és szelep módosítások után 61 lóer?t mértek keréken.
Ehhez hozzájárul a kittes karburátor, amiben elektromos befecskendez? is van, a K&N légsz?r? és az Akrapovic kipufogórendszer.
És hogy legyen még valami kis csemege, egy olyan elektronika van rajta, amibe 10 megírt gyújtástérképet lehet rögzíteni, és ebb?l a 10-b?l kett?t a kormányonlév? kapcsolóval lehet váltogatni menet közben. Ha van egy gyors és egy technikás része a pályának, akkor ez nagyon jól tud jönni.
A váltó zseniális! Nagyon finoman lehet kapcsolgatni le-fel, ha egyenesben áll a motor, de ha le van fektetve balra a motor és rá kéne váltani, akkor biztos, hogy nem fog sikerülni. El?bb ér le a csizma orra az aszfaltra, mint a váltókar alá. Ezt jó lenne, ha meg lehetne valahogy fordítani úgy, mint a gyorsasági motorokon. Vagy már a kanyar el?tt rá kell váltani, mert nyomaték az úgyis rengeteg van a blokkban. De szerintem kiélezett tempóban jobban ki lehetne használni a lóer?ket egy ilyen szituációban, ha fordítva lenne a váltó.
Váz/futóm?
A váz eredeti Honda alkatrész, viszont a futóm? elég speciális Öhlins elemekre épül. S?t még a kormánygátló is ennek a cégnek a terméke, amit ráadásul úgy is be lehet állítani, hogy csak egy bizonyos szögben dolgozzon, és ha ezen tovább fordul, akkor simán engedi fordulni a kormányt.
Ez akkor jó ha valami éles szituban kis tempónál hirtelen el kell fordítani a kormányt. Ha meg nagy tempóval megyünk és rázza az elejét, akkor meg úgysem fordítjuk el teljesen a kormányt. Nagyon jó találmány!
Visszatérve a futóm?re az els? gátló 48 mm-es fordított egység, ami a Peti súlyára volt beállítva, tehát nekem egy kicsit puha volt.
Szintúgy a hátsó központ rugóstag, de szerencsére ez nem egy versenyszituáció volt, így nem emiatt veszítettem értékes másodperceket. Tomi nálam 3 másodperccel gyorsabb köröket tudott produkálni ezen a rögtönzött pályán.
Az els? kerék 16,5 colos, míg a hátsó 17-es, hogy még jobban orra legyen állítva a motor. Ez azért kell, hogy a könny? elejét jobban terheljük. És természetesen a kerekeken, a Világbajnokságon használt Dunlop Slick gumik feszültek. Az eleje sohasem csúszott meg, a hátulját viszont kigyorsításon el-elforgatja az er?s motor. S?t a kanyar bejáratoknál történ? becsúsztatás is eléggé igénybe veszi a hátsó gumit, de azért hobbi szinten elég sokáig lehet használni ezeket, versenyen meg úgyis cserélni kell gyakran.
A becsúsztatás már nekem is megy, de még azért gyakorolni kell, hogy mélyebbre fektetett motornál is meg merjem csinálni úgy, mint Tomi. Az egy kicsit vígasztal a két kép láttán, hogy én jobban elkaptam a pillanatot, mint ?. Mármint a fotózási pillanatot.
Fék
Mart, radiális munkahenger harap a 320 mm-es acéltárcsába, amit fölül is radiális f?fékhenger tart nyomás alatt. Rendkívül precízen adagolható és nagyon jó fékhatást lehet ezekkel a Lucas fékbetétekkel elérni.
A hátsó tárcsa a TRW gyár hullámos terméke, ami a gyári fékkörrel jól m?ködik. Próbáltam a kanyar bejáratoknál lefektetett motorral becsúsztatni a hátulját, ehhez mindössze csak annyi kellett, hogy egy picit hozzáértem a csizmával a fékpedálhoz, és teljesen kontrolálhatóan, szépen elkezdett úszni a motor hátulja.
Összegzés
Ez egy profin versenyzésre felkészített Honda, amiben nem kevés munkaóra van, de ilyen egy igazi versenymotor. A három CRF változat közül ez tetszett a legjobban, azt hiszem, hogy bármikor izgalomba tudna hozni, ha lenne egy ilyenem otthon a garázsban.
A spéci alkatrészek megvásárolhatóak az Elit Racing Üll?i út 206 alatt található üzletében.
Részletes m?szaki adatok a Superbike magazin augusztusi számában
Legutóbbi hozzászólások