EST. 2002

A jó barát Yamaha YZ 250 F

A jó barát Yamaha YZ 250 F

A terepmotorozást kedvel? olvasóink már az el?z? számainkban is olvashatták,
hogy a motocross világbajnokság er?viszonyai az új szabálymódosításoknak köszönhet?en
átalakultak. Ezek a szabályok igazodnak a környezetvédelmi normákhoz, illetve
nagyobb teret biztosítanak a gyártóknak.
A csúcs kategóriához hasonlóan, ahol a 250-es kétütem?, a 450-es négyütem? motorok
versenyezhetnek egymással a kiskategóriában a 125-ös kétütem? motorok harcolhatnak
a 250-es négyütem?ekkel.
A mértékadó amerikai bajnokságban (MX) már tavaly is hasonló rendszerben zajlottak
a versenyek a tengeren túli versenyszéria eredményei alapján bizton állíthatjuk,
hogy a világbajnokságon is meghatározóak lehetnek a négyütem? 250-es paripák,
melyek közül a Yamaha YZ 250 F típusú motorját nevezhetjük úttör?nek. Akik a
versenyeredmények alapján választanak maguknak motort azoknak felsorolunk néhány
meggy?z? érdekességet a Yamaha kiskategóriás négyütem? csúcs modelljével kapcsolatban.
Az általunk már oly sokszor mértékadónak számító amerikai bajnokságban Chad
Reed supercross 215 keleti parti bajnoka lett (7 versenyb?l 6 gy?zelem).A terepbajnokságban
(National 125) pedig bronzérmes lett.

2002 októberében a magas rangú utolsó japán bajnoki fordulón egy ezüst majd
egy arany érmet szerzett, így ott is övé lett az összetett gy?zelem. Természetesen
Reed YZ 250 F motorral versenyzett egész évben. Ezen versenyeredmények illetve
a legnagyobb európai összehasonlító teszt (spanyol) igazolta várakozásainkat,
mert a nagyszabású teszten profi és amat?r pilóták egybe hangzó véleménye az
volt, hogy a kiskategória gy?ztes motorját Yamaha YZ 250 F-nek hívják.
Nem maradt más hátra, mint az, hogy a kategória magyar bajnoka és tesztpilótánk
Tóth Ádám menetpróbája után megoszthassuk Önökkel az ? véleményét is, illetve,
hogy ismertessük a motoron történt fontosabb változtatásokat.

A 250-es négyütem? yamaha tavalyi modellje is kit?n? alap motor volt így nem
volt szükség óriási változtatásokra de azért a gyár kitett magáért. A fejlesztéskor
a legnagyobb hangsúlyt a futóm? illetve a váz kapta. A f?váz új acélötvözetb?l
készült ezáltal keményebb ,könnyebb, és nagyobb ellenállású lett. A kialakítása
is változott, hiszen keskenyebb lett. A motor súlypontját tökéletesítették,
és az üléspozíciót is megváltoztatták. A széria motor új rugóstagokat, új hátsó
leng?villát, új fékeket és új kormányt is kapott. Az er?forrás módosított hengerfejet,
új kenésrendszert, könnyebb hajtókarokat és könnyebb f?tengelyt kapott, kiegészítve
egy modifikált gyújtással illetve karburátorral. Így az eredmény összességében
egy könnyebben kezelhet?, vezethet? motor lett, melynek teljesítménye eléri
a 42 lóer?t (10500/min) és forgatónyomatéka 28 Nm (8500/min).

Tóth Ádám : Ez a motor egy telitalálat, nagyon jól és könnyen kezelhet?, meglep?
számomra, hogy nem érezhet? a 125-ös kétütem? motorokkal szembeni súlytöbblet
és a rendkívül barátságos futóm?. Nagyon megkönnyíti a pilóták dolgát, hogy
ilyen széles fordulatszám tartományban lehet a gépet használni. Ez az a típus
ami szerintem hobby pilótáknak és csúcsversenyz?knek is egyértelm?en remek választás
lehet.

 

Tipus
négyütem?, folyadékh?téses, DOHC , 5 szelepes
Henger?rtartalom
249 cm3
Furat X löket
77 X 53,6 mm
Kompresszió
12,5: 1
Hosszúság
2.165 mm
Szélesség
827 mm
Magasság
1.303 mm
Ülésmagasság
998 mm
Tengelytáv
1.475 mm
Minimális hasmagasság
382 mm
Száraz tömeg
96,5 kg
Gumiabroncs elöl
80/100-21 51R
Gumiabroncs hátul
100/90-19
Fék elöl
Szimpla tárcsafék 250 mm
Fék hátul
Szimpla tárcsafék 240 mm
Els?kerék felfüggesztés
Teleszkópvilla
Hátsókerék felfüggesztés
Központi teleszkóp
Rugóút elöl
300 mm
Rugóút hátul
315 mm

 

Bitti

ugrás fel