EST. 2002

BMW GS történelem – 3. rész

A harmadik évezedben már nem változott sokat a bajor túrázó profilja, bár a technikai fejl?dés továbbra sem állt meg. 1200 köbcentire hízott a boxerkirály, a kis GS pedig 800-asra. Ez az id?szak inkább a nagy kalandokról szól: Ewan McGregor és Charley Boorman két világszenzációt jelent? túrára is elvitte az 1200-as GS-t, de más, kevésbé népszer? próbálkozások is volt. Az utolsó cikk ezeknek a sikereknek a kulisszái mögé kalauzolja az olvasót.

Négyszelepes GS a rajtvonalon: R 900 RR

1999 végén, a 2000. évi Dakart el?készítend?, John Deacon brit és Jimmy Lewis amerikai pilóta rajthoz állt egy-egy BMW R 1150 GS-sel az UAE Desert Challenge-en. A BMW a sivatagi rali érdekében 1085-r?l a pörg?sségnek kedvez? 900 köbcentiméterre csökkentette a motor henger?rtartalmát. Az eredmény nem maradt el: rögtön az új évezred elején szenzációs négyes gy?zelmet aratott a legendás afrikai megmérettetésen. Lewis és boxermotoros versenygépe, az R 900 RR harmadikként ért célba három F 650 RR között.

Minden világutazó kedvence: R 1150 GS Adventure

A 2002-es modellévben az R 1150 GS hosszú távú túrázásra mintaszer?en felkészített változatával, az Adventure-rel b?vült a kínálat. Az alapváltozaténál hosszabb rugóútjaival, adaptív lengéscsillapítóival, eloxált felnijeivel, nagy plexijével, egyrészes ülésével és masszívabb kartervéd?jével remek kiindulási alapul szolgált ahhoz, hogy extrém túraendurót faragjanak bel?le. A BMW számos kiegészít?t kínált hozzá: a típusra szabott 30 literes tank és különösen robosztus alumínium kofferek mellett olyan közkedvelt, általános elemeket is, mint a markolatf?tés vagy a továbbfejlesztett ABS II.


BMW GS történelem

A részletekre is gondoltak a fejleszt?k: nagyobbra méretezték az oldalkitámasztó talpát, hogy laza szerkezet? talajon is biztonsággal meg tudjon támaszkodni a motor. Néhány héttel az Adventure megjelenése után kett?s gyújtásra állította át a BMW a hengerenként négyszelepes motorokat annak érdekében, hogy teljesítsék az Euro 3 el?írásait, és finomabban m?ködjenek kis fordulaton.

Long Way Round

Évekig a hengerenként négyszelepes motorral felvértezett GS volt a német motorvásárlók els? számú favoritja, de aztán más európai gyártók, f?leg az angolok és az olaszok is elkezdtek hasonló jelleg? járm?veket gyártani. Az Adventure modellváltozatokat is beleszámítva, összesen 71.137 darab kelt el az R 1150 GS-b?l.


BMW GS történelem

Az angol színész, Ewan McGregor és Charley Boorman lett a két leghíresebb Adventure-pilóta. Kísér?k nélkül körbemotorozták a Földet, és kalandjaikról „Long Way Round” címen több részb?l álló filmes beszámolót készítettek a BBC-nek. A sorozat egyes epizódjait nagy sikerrel sugározták a világ több országában. Hatásukra egyre többen kaptak kedvet hozzá, hogy nagy távolságokat küzdjenek le GS-sel, mert nyilvánvalóvá vált, hogy a legzordabb körülmények között is fölényesen képes helyt állni a BMW túraendurója. F?leg angol nyelvterületen ugrott meg nagyon a népszer?sége.

Az újabb kiadás: R 1200 GS

2004 nyarán debütált a klasszikus enduró legújabb generációja, az R 1200 GS. Nem az R 1150 GS korszer?sített változata, hanem teljesen új fejlesztés volt. Amellett, hogy megtartotta el?dei el?nyös tulajdonságait, sokkalta dinamikusabb volt náluk. Az ismételten kib?vült henger?rtartalomnál (1170 cm3), maximális forgatónyomatéknál (115 Nm, 5.500/min) és teljesítménynél (98 LE, 7.000/min) sokkal fontosabb volt ezúttal, hogy 8 %-kal csökkent a típus fogyasztása, ám még ennél is lényegesebb, hogy csaknem 30 kilogrammot sikerült lefaragnia a BMW-nek a GS-r?l az el?z? generáció képvisel?jéhez képest.


BMW GS történelem

200 kilogramm száraz tömegével mércét állított a BMW R 1200 GS a nagy túraendurók táborában. Szinte minden alkatrészt ki lett könnyítve rajta, a leng?villa, a váz, a felnik és a kábelköteg (hála a CAN-busz-technológiának) egyaránt hozzájárult a súlycsökkenéshez. Még maga az er?sebb motor is három kilogrammal könnyebb lett, holott a márka hajtóm?veit?l megszokott, legendásan finom járást biztosítandó, a forgattyús tengellyel ellentétesen forgó kiegyensúlyozó tengellyel egészítették ki a BMW konstrukt?rei.

Innovatív volt az R 1200 GS elektronikája is: a kevesebb kábel és a CAN-busz-technológia, a tankban lév? üzemanyag mennyiségér?l, az olajh?mérsékletr?l, a pontos id?r?l és sok egyéb másról tájékoztató digitális kijelz?, valamint a jellegmez?s gyújtással párosított, teljesen szekvenciális befecskendezés jóvoltából gyorsabb és takarékosabb lett, mint el?dei. Praktikus útravalónak bizonyult az akár gyertyánként eltér? gyújtásid?pontot biztosító kopogás-szabályozás. Lehet?vé tette, hogy kisebb oktánszámú benzinnel is károsodás nélkül tudjon m?ködni a motor, ami f?leg a jól kiépített tölt?hálózatoktól távoli vidékeken jelentett nagy el?nyt.


BMW GS történelem

Szintén új volt az el?ször teljes egészében ferde fogazású, ezért igen csendesen m?köd? váltó, amely ráadásul hosszabb szervizintervallummal büszkélkedhetett. A pozitív összképet a korábbinál könnyebb, új hátsó hajtóm? (életre szóló olajfeltöltéssel) és acélszövettel burkolt fékvezetékek tették teljessé. Az 1200 köbcentis GS vázának elüls? része már nem alumíniumöntvényb?l, hanem hegesztett acélból készült, ami még jobb tartósságot eredményezett terepen.

Mivel magát az egész endurót karcsúbbra szabta a BMW, nemcsak menet közben, hanem álló helyzetben is érezni lehetett rajta a foganatosított diéta hatását. Könnyebb öntött felnik vették át a drótküll?sök helyét – utóbbiakat onnantól fogva külön lehetett rendelni a GS-hez. Aki kikapcsolható ABS-szel kérte a motort, részleges kiterjesztés? kombinált féket kapott mellé, ahol is a fékkar behúzásakor a hátsó fék is m?ködésbe lépett. Egyebekben féker?fokozó volt hivatott javítani a fékrendszer hatásfokát.


BMW GS történelem

B? egy évvel kés?bb az R 1150 GS Adventure-t leváltó R 1200 GS Adventure-en is meghonosodtak az említett változtatások. Ezúttal sem maradt el a siker: 2005. óta töretlenül a BMW R 1200 GS a legkelend?bb motorkerékpár Németországban. Világszerte is egyre nagyobb népszer?ségnek örvend, már az els? három év alatt több mint 100.000 darab készült két modellváltozatából.

HP2 Enduro: izomboxer terepre

2005-ben mutatta be a BMW a mindenfajta kompromisszumot mell?z? HP2 Enduró terepsort-motort egyedülállóan nagy, 920 mm ülésmagassággal. Egyértelm?en jelezte a név – a HP a „High Performance” rövidítése –, hogy mindent a sportosságnak rendel alá ez a típus. Sokak számára maga volt a megtestesült álom. Azel?tt egyik boxermotorral hajtott BMW sem volt olyan könny?, atletikus felépítés? és terepre való, mint a HP2 Enduro. Markus Theobald projektvezet? nevéhez f?z?dik eme egyszer?, mégis felettébb igényes típus megszületése. Évekkel korábban megfogant már egy radikális terepmodell gondolata, de csak a viszonylag könny? R 1200 GS-sel nyíltak meg a megvalósítás lehet?ségei.

Az R 900 RR révén már voltak tapasztalataik a fejleszt?knek a térhálós vázzal. A motor és a hajtásrendszer az R 1200 GS-b?l volt ismert el?ttük. A leveg?vel töltött hátsó rugóstag és az adaptív csillapítású teleszkópvilla lehet?vé tette, hogy a HP2 a versenyeken szokásos tempóval száguldjon végig a legrosszabb min?ség? offroad-pályán is. Ilyen körülmények között sokkal fölényesebben mozgott, mint bármelyik korábban gyártott GS. A 21 colos els? kerék és a kis tömeg által szavatolt remek irányíthatósága is egyedülálló volt, azonban se olcsónak, se univerzálisnak nem volt mondható a gyári ritkaság. A BMW Motorrad eredeti szándékai szerint mindössze két évig, 2005-ben és 2006-ban készült.

Long Way Down… és egyéb GS-kalandok

2007-ben ismét útra kelt a két népszer? angol, McGRegor és Boorman. „Long Way Down” címmel dokumentumfilmet, DVD-filmet és könyvet készítettek kalandjaikról, amelyeket a Skóciából Nyugat-Európán és a fekete kontinensen át Dél-Afrikáig tartó három hónapos út során éltek át. Nem volt véletlen, hogy ismét BMW-motorok hátán tették meg a 25.000 kilométeres távot. Ezúttal a BMW R 1200 GS Adventure-re esett a választásuk.


BMW GS történelem

A németek közül minden kétséget kizáróan Michael Martin a legismertebb motoros „világutazó”. Felt?nést kelt? expedíciói alkalmával – 1999. és 2004. között például sorra végigjárta a Föld sivatagjait – rendre a BMW nagy henger?rtartalmú GS-modelljeit teszi próbára – immár 1992. óta. Rendkívül változatos, de sok esetben a fizikai teljesít?képesség határait súroló kalandjait 15 könyvben és több mint ezer diael?adásban foglalta össze.

Helge Pedersen is változatlanul a nagy GS-t részesíti el?nyben. 2008-ban a GlobeRiders Worldtour keretében egyebek mellett teljesítette a 16.000 kilométeres Peking-München távot.

Míg McGregor, Boorman, Pedersen és Martin a GS legújabb kiadásával kelt útra, akadtak olyan világutazók is, akik h?ek maradtak szép kort megért „kétszelepes” GS-eikhez. Felix Bergmeister osztrák triatlonista például egy BMW R 80 GS Basic hátán kerülte meg a Földet.


BMW GS történelem

Egy angol hölgy, Tiffany Coates sem tud megválni 18 éves BMW R 100 GS-ét?l: az a 280.000 kilométer, amit eddig maga mögött hagyott a különböz? kontinenseken, egyértelm?en mutatja, mennyire megbízható és tartós járm? a nagy BMW-enduró. Szintén úton van jelenleg a skót Mike McCabe, aki Hong Kongban dolgozott tizenegy évig, és most hazafelé tart hazájába, Skóciába egy R 1200 GS Adventure-rel.

Az F-modellek sikerei

Nemcsak a boxermotoros GS-eknél, hanem az F 650 GS funduró és testvére, az F 650 GS „Dakar” esetében is igény mutatkozott er?sebb motorokra, így utóbbiak egyhengerese 2008-ban 800 köbcentis kéthengeres er?forrásnak adta át a helyét. A soros elrendezés? szerkezet a 2006-ban bemutatott F 800 S-b?l és F 800 ST-b?l származik.

Ugyanez a masina hajtja a 800-as utcai változatok térhálós vázával készül? F 800 GS endurót is. Ez a típus mind henger?rtartalom, mind tömeg szempontjából az ?s-boxerek hagyományát viszi tovább. 21 colos els? kerekével, jelent?s szabad magasságával és 200 millimétert meghaladó rugóútjaival bármilyen terepen derekasan megállja a helyét, aszfaltozott úton pedig akár 200 km/h sebességre is fel tud gyorsulni 85 lóer?s élénk motorja segítségével.


BMW GS történelem

Soros kéthengeres motorjával, folyadékh?tésével és lánchajtásával ugyanakkor egészen más koncepciót képvisel, mint a boxermotoros modellek. A vásárlók örömmel fogadták a tényt, hogy mást is gyárt a BMW, mint klasszikus „boxereket”. A GS-ek optimális megoldást kínálnak a legkülönfélébb igények kielégítésére. A 800 köbcentis kéthengeres motor amellett, hogy kompakt építés?, egyúttal példásan takarékos, pörg?s és strapabíró is.

Némileg kilóg a sorból a 2008. óta gyártott új F 650 GS, amely szintén 798 cm3-es motorral rendelkezik. Motorja egy fokkal szelídebb, mint az F 800 GS-é, ezért jobban kiszolgálja a kevésbé tapasztalt és a kényelemorientált pilóták igényeit. 71 LE teljesítményével természetesen ennek sem kell szégyenkeznie, és mivel mindössze 790 mm az ülésmagassága, valamint 19 col átmér?j? az els? kereke, rendkívül fordulékony is, így már az els? métereken elnyeri az ember bizalmát. El?dje, az egyhengeres F 650 GS még ma is készül Berlinben brazíliai és egyéb exportra, immár G 650 GS néven.

A GS-titok

A bemutatása után három évvel, 2007-ben elvégzett modellfrissítés keretében számos részlet módosításra került a BMW R 1200 GS-en. A HP2 Sport utcai sportmotorból átvett váltó rövidebb áttételezésének köszönhet?en javultak a menetteljesítményei. Azóta az R 1200 R és RT dugattyúival és vezérm?tengelyeivel készül, a korábbinál nagyobb, 105 LE teljesítménnyel (7.500/min.). Elöl vastagabb párnázatot kapott az ülése, így tovább javult eleve igen jó ül?kényelme.

Rugalmasabban állítható, és kényelmesebben használható újabban könny?fémb?l gyártott, kúpos kormánya. Az újfajta kormány-rögzít?bilincseknek köszönhet?en jobban hozzáigazítható a GS a pilóta testi adottságaihoz, valamint az utcai és a terephasználat körülményeihez. Kívülr?l a tankot takaró markáns könny?fém idomokról és a nagy m?ködési biztonságú LED-es hátsó lámpáról ismerszik meg az er?teljesen m?szaki ihletés?, modern túraenduró. Szintén a BMW korszer? m?szaki megoldások iránti elhivatottságát jelzi egy másik újítás, a 2008. óta kapható enduró-ESA futóm?.


BMW GS történelem

Az ESA (Electronic Suspenison Adjustment) lehet?vé teszi, hogy a pilóta menet közben a markolatról szabályozza a lengéscsillapítók húzófokozatát és a rugók el?feszítésének mértékét. Ezzel a felhasználóbarát megoldással bármikor rugalmasan hozzáigazíthatja a rugózó elemeket a mindenkori útviszonyokhoz és súlyterheléshez a maga és utasa személyes preferenciáinak figyelembe vételével. A BMW sportmotorjairól átvett és tökéletesített enduró-ESA így tökéletes összhangban van a GS azon küldetésével, hogy messzemen?en alkalmazkodjon a legkülönfélébb igényekhez.

Harmincadik születésnapja alkalmából még sportosabb karakterre tett szert az örökzöld boxermotor azáltal, hogy 2010-ben megkapta a villámgyors HP2 Sport 2-2 felül fekv? vezérm?tengelyt tartalmazó hengerfejeit. A radiális szelepelrendezés eredményeként jobban bírja a nagy fordulatot, hatékonyabb a hengereinek feltöltése, és el?nyösebb az égéstereinek formája. Ha csak a névleges teljesítmény értéke növekedett volna, nem lenne olyan sokoldalú a legújabb boxermotor, mint amilyen. Maga a teljesítménye csak szerény mértékben emelkedett, szám szerint 110 lóer?re (7.750/min).


BMW GS történelem

Sokkal fontosabb, hogy immár sokadszor n?tt a maximális forgatónyomaték. A nagyobb s?rítési viszony jóvoltából mintaszer?en hasznosítja a GS az üzemanyagot, és ultramodern égéstereinek, valamint kopogásszabályozásának köszönhet?en az sem jelent gondot számára, ha gyengébb min?ség? benzinnel kell beérnie a világ távoli pontjain. A radiális szelepelrendezéshez igazodva kúposak a vezérm?tengelyek bütykei. A hatékonyabb gázcsere érdekében gyarapodott a szelepek és a fojtószelepek átmér?je. Végül, de nem utolsósorban nagyobb teljesítmény? légsz?r? teszi teljessé az összképet. A németországi biztosítási kategóriáknak megfelel?en 98 lóer?s változata is létezik a 2010-es GS-nek az ottani piacon.

***

A „GS” és modellváltozata, az Adventure évek óta a legkedveltebb BMW-motorkerékpár, bizonyos országokban pedig egyenesen a legkelend?bb kétkerek?. Úgy látszik, már 1980-ben helyes irányba indultak el az R 80 G/S szül?atyjai, amikor a szakosodási trenddel dacolva masszív felépítés?, túrázásra is alkalmas, sokoldalú motor mellett döntöttek. Az els? G/S bemutatása óta eltelt három évtized alatt rendkívül tekintélyes piaci részesedésre tettek szert a BMW túraendurói.

„Life can only be lived forwards, not backwards…” írta Mike Carter újságíró, aki feladta karrierjét a londoni Cityben, hogy megtanuljon motorozni egy R 1200 GS-en, aztán egy 1200 köbcentis GS Adventure-rel beutazza a világot. Az ? felismerése hordozza magában azt az üzenetet is, ami a záloga annak, hogy az maradhasson a GS, ami az elmúlt három évtized során mindig is volt: a túraendurók mércéje.

ugrás fel