A naked bike-ok egyik királyát, a Z1000-es Kawát hoztam el, de ne várjatok csupasz, idomok nélküli gépet, ez ugyanis a túraöltözetben lév? SX Tourer változat! Persze az alap az ugyanaz, egy-két apróbb változtatás azonban mégis megkülönbözteti a „sima” Z1000-t?l.
Szöveg: Varga Gerg?; Képek: Polis
Els? ránézésre nem gondolnánk, hogy a Z1000-es Kawát látjuk
De mi is a különbség? Pár mondatban összefoglalva – ami egyb?l szemet szúr, hogy kapott szép kis idomzatot és hozzá tartozó állítható plexit. Ezek a funkcionális és az esztétikai élményt egyaránt növelik (már akinek tetszik persze). A tank térfogata a hosszabb túrák megtételét lehet?vé téve 19 literre n?tt. Kényelmesebb ülések és utaskapaszkodó. Két oldalsó, 35 literes doboz, megváltoztatott m?szerfal és a rúdkormány helyett a villahíd fölött lév? csutkakormányok (további infók itt). A kérdés az, hogy ez vajon elég-e arra, hogy túramotorrá váljon vagy csak egy egyszer?bb marketingfogás, hogy a dobozokat is a Kawától rendeld?
De akkor nézzük is meg, mit tud a valóságban. Az utóbbi tesztmotorok után számomra felüdülés volt, hogy végre egy elektronikamentes géppel mehettem. Persze nem ellenzem a biztonságosabb és kényelmesebb közlekedést segít? elektronikákat, de az az igazi, ha mi irányítunk. És ez azt is jelenti, hogy a vas kezelhet? mindenféle plusz elektromos motyó nélkül is. Ez pedig elismerés a részemr?l.
A Kawa külsejét nem akarom hosszasan elemezni, mindenki eldönti, tetszik-e neki vagy sem. Ha els?re ránézünk, nem mondanánk meg hogy egy Naked lett felöltöztetve, inkább egy túrás sportmotor jut eszünkbe. A formavilága nekem tetszett, különösen az els? és hátsó lámpatestek és a 4-2-2-es kipufogó, ami együttesen nagyon határozott, agresszív küls?t ad az SX-nek.
Határozott megjelenés, markáns vonalak, némi agresszió …
A motorra felpattanva egy kényelmes üléspozíció fogad minket, a térdek viszonylag hajlítva vannak, fels?testünk pedig nagyjából egyenes. A látszat ellenére jóval kisebb érzést kelt a motor használat közben, mint álló helyzetben. Az üléspozíció harmonizál a felhasználási területtel, azaz a sportos használat és a hosszabb távú túrázás is könnyen megy vele. Az üléseket komfortosabbra szabták el?l-hátul egyaránt, nekem kimondottan kényelmes volt. A le- és felszállással azonban meggy?lt a bajom, köszönhet?en az oldaldobozoknak, ugyanis akármennyire figyeltem folyamatosan bele-bele rúgtam. Hozzá kell tenni elég karcosak voltak a dobozok, úgyhogy nem én vagyok az egyetlen, akinek útban volt. Persze valamit valamiért.
Az SX-re fejlesztett két 35l-es „egykulcsos” dobozban sok cucc elfér, és a motorral megegyez? színben rendelhet?
A villahíd fölötti kormánycsutkák sport-túrás jelleget adnak az irányításnak. A kezel?szervek viszonylag egyszer?ek kézre állnak, a karokkal sem volt gond, azonban a visszapillantót nem sikerült jól beállítanom. Vagy nem láttam semmit, vagy csak a vállamat, egyszóval nem sikerült megoldanom, hogy a mögöttes forgalmat lássam különösebb forgolódás nélkül.
Mennyivel másképp fest csutkakormánnyal és idomokkal, ez nem is a Z1000-es
A m?szerfal designja szerintem jó lett, az alapjait a ZX 6R-nél kell keresni. Megszokott információkkal szolgál (sebesség-, fordulatszámmér?, üzemanyagszint-jelz?, kilométer-számláló, óra, két napi számláló és a figyelmeztet? lámpák). Mivel nincs benne semmilyen extra elektronika amit állítanunk kellene, ennyivel egyszer?bb lett a kép itt is. Mindez a megszokott kombinációban, azaz analóg fordulatszámmér? és digitális, többfunkciós LCD kijelz?.
A m?szerfal kell?en informatív, a nagy analóg fordulatszámmér? dominál. Az alapjait a ZX6-nál kell keresni.
A Kawában egy soros négyhengeres, 1.043 köbcentis blokk dolgozik. Ennek a teljesítménye közel 140 LE, amihez 110 Nm nyomaték társul. A teljesítményleadás teljesen lineáris, nincsenek sem lyukak, sem kiugró értékek.
A sornégyes 1000-es, 138le-s blokk ezúttal felöltöztetve riogat!
A blokkban van tartalék b?ven, úgyhogy viszonylag könnyen és kiegyensúlyozottan kihozható bel?le ez a teljesítmény, ami a használathoz b?ven elég. A gázreakciók is nagyon közvetlenek és finomak, jól adagolható. A hatfokozatú váltó alsó fokozatai viszonylag sz?kre vannak szabva, de ez tökéletesen m?ködik a városban és a sz?k kanyarokban egyaránt. A fels? fokozatoknak pedig van tartalékuk az autópályás, gyorsabb etapokra.
Sportos Bridgestone abroncs mindvégig partner volt a kanyarokban, a láncfeszesség excenterrel állítható
A véghajtás természetesen lánccal lett megoldva, a láncfeszességet azonban excenterrel lehet állítani. A bovdenes kuplung m?ködött könnyen, az érzete nálam jobb, mint a hidraulikusnak.
A Cool Air rendszernek köszönhet?en mindig hideg leveg? érkezik a légcsatornán keresztül a légsz?r?házba, de ez nem összekeverend? a Ram Air rendszerrel, itt nem növekszik a légnyomás.
Design és funkció is egyben a Kawa Cool Air rendszere
Városi használatra alkalmas, a kocsik között könnyen el tudunk lavírozni, nem nehéz vele lassan menni (a dobozokra azért ügyeljünk). A váltó és a kuplung könnyen használható. A nagyjából egyenes testtartásnak köszönhet?en elég jól átlátni a forgalmat, a vállnak, nyaknak nem megterhel?. A kormány elég széles, de nem túlságosan. Ahogy már említettem egyedül a tükrökkel volt némi gondom. Két személlyel sem jött zavarba, bár Polis és egy komplett fotós szett nem éppen mondható ideális rakománynak… 🙂
De hagyjuk is el a várost és kezdjünk el kanyarogni. Az autópályás lehajtós-felhajtós kanyarokon át a sz?k Kakucsringig is próbára tettem. Egyértelm?en a változás az, amit ezzel a géppel élvezetesen lehet csinálni. Legyen az gyorsulás, lassulás, kanyarba be, vagy onnan ki. A túlzott monotonitás nem tesz jót. A féktávokat elég jól vesz, bár éreztem némi bizonytalanságot az elejével kapcsolatban. Nyílván nem a sportmotorokkal akarom összehasonlítani, de a fékek és a az els? futóm? talajjal való direkt érzése nekem nem volt 100%. A kanyarokban jól boldogul, viszonylag mélyre lehet dönteni, bár sportmotoros szemmel könnyen leér a lábtartó. Igazán nem a futóm? és a gumik adják a sz?k keresztmetszetet, hanem a lábtartótüske leér, pedig lenne még tartalék. Persze ha valaki néha pályázik vele, akkor ezt áthidalhatja egy magasabb lábtartóval. Azt hogy a dobozok és a kipufogó leér-e, azt nem forszíroztam … bár látok rá esélyt.
A motor irányíthatóságát nagyban befolyásolja az abroncsok állapota. A tesztmotorban közel 6000km volt, gondolom ez még az eredeti gumi lehetett. A hátsó gumi profilja 190/50-es volt, amihez még hozzáadódott a közepén megkopott állaga. Egyszóval a kanyarvadászat szempontjából szerintem jóval szerencsésebb lenne egy 190/55-ös papucs, én szívesen kipróbálnám vele … Bár lehet, hogy úgy az els? keréken nagyobb terhelés lenne, és kicsit idegesebben viselkedne, de a kanyarvadászat szerintem jobb lehetne. A futóm? állítással pedig az apróbb vezetésbeli különbségeket könnyen meg lehet oldani. Természetesen a futóm? állíthatósága alapkövetelmény már ezen a szinten. Elöl egy fokozatmentesen állítható húzó-, nyomócsillapítással és rugó-el?feszítéssel rendelkez?, 41mm-es, fordított villa található. A hátsó csillapításról egy vízszintesen elhelyezett monoshock rendszer gondoskodik. A lengéscsillapító egység a leng?kar felett lett elhelyezve, a csillapítást és az el?feszítést itt is állíthatjuk. Tehát a magányos kanyarvadászaton át, az utassal, dobozokkal túrázósig könnyen beállíthatjuk.
Az alacsony, de annál hatékonyabb plexi könnyen és gyorsan állítható, nekem a legalsó állásban volt a legkomfortosabb.
A szélvédelme is rendben volt. A plexi könnyen és gyorsan állítható három fokozatban egy kis kar segítségével, amit a m?szerfal mellett találunk. Érdekes, hogy nekem a legalacsonyabb állásnál volt a legjobb a szélvédelem, akkor minimális turbulencia volt, de egyáltalán nem rángatta a sisakomat és nem akart letépni a szél. Menet közben is könnyen állítható.
Széria felszereltség a hullámos, 300mm-es dupla tárcsafék, radiális, négydugattyús féknyereggel. A fels? f?fékhenger szintén radiális. A fékekre nem panaszkodnék, de nálam nem kapják meg a 10 pontot. Hiányzott bel?lük a határozott nyomáspont, és a kifogástalan féker?. Az általunk tesztelt modellen nem volt ABS, de természetesen választhatjuk az ABS-szel szerelt változatot is.
Az SX többet tudna, mint amit a lábtartó enged. A lapos profilú hátsó abroncs itt jól látszik
Bátran merjünk vele kanyarogni
Hátsó ülésen: A fotós szekció, azaz Enik? és Polis is ült hátul. Kett?jük véleménye eléggé egybevágott, pedig Polis azért nagyobb darab …
Az üléseken kényelmesen elférünk elöl is és hátul is. A dobozokban van hely b?ven és könnyen használható, egyedül a le és felszállásnál kell odafigyelnünk.
A hátsó ülés kényelmes, a sof?rhöz képest magasan ülünk, viszont nehéz rá felszállni. El?l nem nagyon lehet kapaszkodni, viszont a hátsó kapaszkodók nagy segítséget jelentenek. Enik? nem is látott ki rendesen mögöttem. A testtartás kényelmes, nagyobb tempónál sem fújt le a szél. A kanyarok élvezetesek, a rezonanciák nem jelentkeznek hátul és a nagyobb úthibákat is viszonylag könny? átvészelni.
Partner a kétszemélyes túrázáshoz. Hátsó ülés és a kapaszkodók kényelmessé teszi az utas számára
A pályahasználatot köszönjük a Kakucsringnek
Összegzésként azoknak ajánlom a Kawasaki Z 1000 SX Tourert, akik nem vetik meg a sportos kanyarvadászatot, az autópályán nem a gördeszkás sávot választják, és nem okoz gondot ha ezért akár a határon túlra is kell menniük. Szerencsés esetben mindehhez partnerre is találnak a hátsó ülésen.
Klikk a képre! Galéria nyílik!
Blokk
Üzemanyagellátás/Karburátor
Üzemanyag-befecskendezés: Ř38 mm x 4 (Keihin) ovális másodlagos fojtószelepekkel
Gyújtás: Digitális
Indítás: Elektromos
Kenés: Kényszerkenés, nedves olajtekn?
Motor típus: Folyadékh?téses, 4-ütem?, soros négyhengeres
Lökettérfogat: 1043 cm3
Furat x Löket: 77.0 x 56.0 mm
Kompresszióarány:11.8:1
Szelepvezérlés: DOHC, 16 szelepes
Véghajtás
Kuplung: Több tárcsás, nedves tengelykapcsoló
Végáttételi arány: 2.733 (41/15)
Áttétel: 6-sebességes
Differenciálm?: Zárt lánc
Váz
Váz típus: Alumínium gerinc váz
Villaszög / Utánfutás: 24.5°/ 102 mm
Rugóút, els?: 120 mm
Rugóút, hátsó: 138 mm
Gumi, els?: 120/70ZR17M/C (58W)
Gumi, hátsó: 190/50ZR17M/C (73W)
Kormányzási szög, bal / jobb: 31° / 31°
Felfüggesztés
Felfüggesztés, els?: Teljesen állítható 41 mm-es fordított villa
Felfüggesztés, hátsó: Vízszintes monoshock rendszer, gázrugós lengéscsillapítóval, állítható csillapítással és rugó el?feszítéssel
Fékek
Fék, els?: Dupla beálló, 300 mm-es hullámos tárcsák, radiális féknyergekkel, 4 dugattyúval
Fék, hátsó: 250 mm-es hullámos tárcsa, egydugattyús féknyereggel
Méretek
Méretek (H x Sz x M): 2105 x 790 x 1170 / 1230 mm
Hasmagasság: 135 mm
Tengelytáv:1445 mm
Ülésmagasság: 822 mm
Üzemanyagmennyiség: 19 literes
Menetkész tömeg: 228 kg / 231 kg (ABS)
Teljesítmény
Maximális teljesítmény : 138 LE (101.5kW) / 9600 fordulaton
Maximális nyomaték: 110 Nm / 7800 fordulaton
Forrás: kawasaki.hu
Legutóbbi hozzászólások