A márka komoly múltra tekint vissza, az els? Vespa (darázs) névre keresztelt robogó 1946-ban gördült ki a Piaggio csoport gyárából. Hatalmas sikert aratva meghódította a világot, 1956-ra, csupán tíz év leforgása alatt elérték az egymilliós darabszámot! Na de ne felejtsük el, hogy 2012-t írunk és komoly technikai színvonalat várunk el minden mai járgánytól. Köztudottan az olasz min?ség bár kimagasló, de nem kis kockázatot rejt magában…
Szöveg: Varga Gerg?. Képek: Polis.
A Vespa LX 125 egy divatos városi robogó különcöknek. A Vespa ügyelt rá, hogy valami pluszt is adjon, és ez nem más, mint az az életérzés, amit ezen a robogón érzünk, ha használni kezdjük. Erre pedig egy komoly imázst lehet építeni és a márkát hosszú távon sikerre vinni.
Összetéveszthetetlen küls?: hasított b?r ülés, nagyon sok króm, t?zpiros szín és kerek, retró formavilág
A küls?, bár folyamatosan változott, a Vespa meg?rizte az eredeti stílusjegyeit. Kezdjük a világos hasított b?rüléssel, ez szerintem elég üt?sre sikerült! Gyakorlatilag minden elem ami kilóg az idomból vagy teljesen króm, vagy krómozott szegélyt kapott. Az els?-hátsó lámpa egyaránt, az utas kapaszkodó, a visszapillantó tükrök, és még a kipufogót véd? lemez is. Az els? futóm? egyoldalú leng?karral lett megoldva, ennek köszönhet?en a szépen kidolgozott ötküll?s els? kerék jól látszik. A lábtartó trepni hosszanti gumicsíkozást kapott, ami egyúttal trendi is és segíti a lábunkat, hogy ne csússzon le.
Elöl egyoldalú leng?kar, ötküll?s kerék és még mindig sok króm ….
De nézzünk a díszletek mögé, a küls? alatt modern technika rejlik ám. Egy 125 köbcentis, légh?téses, négyütem?, egyhengeres 10 lóer?s, 11 Nm-es blokk hajtja. A célnak megfelel?, bár az alsó fordulatszám tartományban lehetne élénkebb. Persze a városban az autósokat könnyen tudjuk vele alázni. Ez a 10 LE kb. 100 km/órás végsebességre elegend?, de hosszú távon a 80-90 km/h-s tempót lehet vele tartani. A fogyasztás valahol 4 liter körül mozgott, hozzá kell tenni, viszonylag sokat volt nálam koppon a gázkar. Amin viszont meglep?dtem az az volt, hogy ezt a tempót tudja tartani két személlyel is. Persze megérzi az utast, de elég könnyen elboldogult vele.
A fékek kielégít?ek, bár egy sportrobogóéhoz nem hasonlíthatók. El?l egy 200 mm-es tárcsafék, hátul 110 mm-es dobfék dolgozik. ABS, kombinált fék és hasonlók extrák nem voltak. Elöl 11”-os, hátul 10”-os kerekeken gurul, ami azért nem nyeli el a budapesti kátyúk nagy részét. A hátsó lengéscsillapítónál az el?feszítést tudjuk állítani. A futóm? jól dolgozik, csak a már említett pesti utakon elfogy a tartaléka. A kanyarokba elég feszes, talán ez a robogó legsportosabb eleme.
Az ördög a részletekben bújik meg …
A mostani robogók elengedhetetlen feltétele a praktikusság, ugyanis nagyon sokan napi használatra veszik nem csupán az élvezet miatt. Az ülés alatti rekeszbe viszonylag sok dolog elfér, bár én nagy hiányosságként éltem meg, hogy csupán egy nyitott sisaknak van hely. A lábunk el?tt a kulcs alatti idomba is elrejtettek tároló rekeszt, ide is elég sok apróság elfér. A sisaktartót egy könnyed mozdulattal ki tudjuk egyébként szedni, így könnyen hozzáférhetünk a blokkhoz, illetve a gyertyához ha szerelni támadna kedvünk. Továbbá van egy táskatartó fül az idom ülés alatt részén is, ez közepes méret? táskát, szatyrot elbír.
Elöl a keszty?tartóba a legfontosabb dolgaink elférnek (kulcs, telefon, pénztárca …), az ülés alá azonban csak egy nyitott sisak fér be
A motoros angyal promóciónak köszönhet?en jó párszor volt nálam már a robogó. A városi használaton túl, legutoljára egy Budapest – Polgárdi – Siófok – Budapest útvonalat is végignyomtam vele…
Városban jól muzsikál, a Vespának a futóm? a legsportosabb eleme …
De kezdjük a városi használattal. A sebessége és a gyorsasága fürgévé teszi városi használathoz. Bár ahogy már említettem az alsó fordulatszám tartományban kicsikét gyenge, vagyis nehezen lendül be. De ha már megindultunk, akkor könnyen eléri a 80-90 km/órás tempót. A kocsik közt elférünk, engem az zavart egyedül, hogy a négy ütem miatt kicsit nagyobb volt a motorfék, amihez egy kicsit hervadt alsó tartomány párosul. Ez együttesen visszafogja a man?verez? képességet. A tükrökben éppen hogy el tudunk igazodni, túlzottan nem kényeztet minket. Igazából az a baj, hogy nehezen állítható be. Két személlyel is használható, de ilyenkor jobban kijön a viszonylag magas építése és az imbolygása. Az utas is eléggé kényelmes helyen van, utas lábtartóval és kapaszkodóval ellátva.
Van hely hátul is, és van króm kapaszkodó is!
Ha a városból kiérünk, persze megáll a tudomány, bár az elvártakhoz képest nálam felülteljesített. Egy 100 km-es etap végére azért bezsibbadt a hátam rendesen, de azt is hozzá kell tenni, hogy egy átlagos kisrobogóval nem vállaltam volna ilyen túrát, az biztos. Ezen a hosszú túrán is szórakoztató partner volt, persze az autópálya szakaszokat azért jobb kerülni és a kis kerék miatt az utat nagyon kell figyelni. A 8,5 literes üzemanyag tartály is feltételezi, hogy viszonylag közel találunk benzinkutat.
Szórakoztató, bolondos, stílusosan elegáns egyszóval: Vespa
De hogy kiknek is ajánlom? Ezt a Vespát nem fogják megvenni sem a sportrobogósok, sem nagyrobogósok és pusztán célszer?ségb?l robogót vásárlók sem. Viszont vannak, akik valami mást szeretnének, valami trendit, stílusosat és az ezzel járó feelinget. Na, én nekik ajánlom ezt a gépet, és nem utolsó sorban azoknak, akik mindezt ki is tudják fizetni. Ugyanis az LX 125 közel 1 milliós vételára nem nevezhet? csekélynek.
És akkor most jöjjön egy kis extra… A Vespa Lx 125 mellé egy kis utánajárással rendelhetsz oldalkocsit is. Így akár már hárman, vagy ketten plusz a kutya is tudtok utazni.
Igeeeen, ez egy oldalkocsis Vespa ….
Ha eddig nem keltettél elég felt?nést, akkor majd ezután fogsz. Nem nagyon bámultak meg még ennyire, és ennyi integet?, mutogató emberrel is ritkán találkoztam a városban. Valahogy szeretik a Vespákat és pozitívan reagálnak rájuk, f?leg ha van hozzá egy oldalkocsi. Persze totálisan máshogy lehet vele közlekedni, mint egy átlag kétkerek?vel, talán egy quadhoz hasonlít, de arra sem igazán. S?t azt is mondanám, hogy nagy gyakorlat és odafigyelést igényel! Az oldalkocsi egy fix tengellyel van a robogóhoz rögzítve, fékez?- és csillapító egysége nincs. Maga az oldalkocsi kidolgozás hagy némi kívánni valót maga után. Már egyb?l az oldalkocsi kereke sem illik a képbe, a bels? kidolgozás és maga a „kapszula” is kicsit hanyag, nem üti meg az LX min?ségét.
A fix csatlakozási pontokat igényesen megoldották, az oldalkocsi azonban kicsit hanyag lett
Tényleg csak haladó felhasználóknak ajánlom – vagy azoknak akiknek van türelmük belevetni magukat az oldalkocsizás rejtelmeibe. Ha egyedül használjuk, több dologra is nagyon kell ügyelnünk. Az egyik a fékezés, amikor az egész szerkezet balra fordul ki, ugyanis az oldalkocsi lendülete kifordítja. A másik dolog pedig az, ha jobbra kanyarodunk. Ugyanis a fix összeköt? tengely lévén nem tudunk semmit sem dönteni, így az egyenesen álló robogó nagyon könnyen két kerékre áll. Persze ez vicces és szórakoztató, de adott helyzetben rendkívül veszélyes tud lenni. Ezért én úgy használtam, hogy jobbra kanyarodáskor kiültem rendesen és a jobb lábammal a középs? tengelyt terheltem. A motorblokk az oldalkocsi plusz súlyával elbánik, bár így már végképp harmatosan indul. A fékek is elég féker?t biztosítanak, de csak együttes használatukkal tudunk érdemben lassulni.
Különös érzés az oldalkocsiban ülni, utassal egyébként stabilabb a szerkezet
Ha utassal megyünk, akkor ez el?bb említett két kerékre állási hajlam gyakorlatilag nulla, de a fékezésnél így is figyelnünk kell a keresztbe állásra. Utasvélemények Polistól: a ‘sima’ Vespán nincs nagy helye az utasnak, de ami van, az kényelmes, a vibrációk nem zavaróak, a kapaszkodó és a lábtartó jó helyen vannak. Igazi Vespa-érzés van hátul is. Az oldalkocsi sima ül?lapja kissé kemény, nincs rugózása a cuccnak, melyben a láb nyújtva elfér, de behajlíva kényelmetlen. Enyhe halálfélelem el?fordulhat.
Csak óvatosan, nehogy valami meglepetés érjen bennünket
Klikk a képre! Galéria nyílik!
De mi is az sok matrica a gépeken és ki is az a motoros angyal? A motoros angyalokkal a legkülönböz?bb motoros találkozókon és felvonulásokon találkozhatsz. Köztük a minden hónap els? szombatján, a Citadellás felvonuláson. Ha többre vagy kíváncsi, itt megnézheted.
M?SZAKI ADATOK
Motor: egyhengeres, 4 ütem? Piaggio
Henger?rtartalom 124 ccm
Furat x löket 57,0 x 48,6 mm
Max. teljesítmény: 7,6 kW 8250 ford.
Max. nyomaték: 9,6 Nm 7250 ford.
Hossz. 1800 mm
Szélesség: 740 mm
Tengelytáv: 1280 mm
Teljes magasság: 1140 mm
Üzemanyag tartály térfogat ~ 8,5 l (ebb?l 2 l tartalék)
Egy felülfekv? vezérm?tengellyel (SOHC), 2 szelepes
Légh?tés
Els? fék: tárcsafék (Ř 200 mm)
Hátsó fék: Ř110 mm-es dobfék
Els? kerék: Öntött alumínium ötvözet, 2,50 x11 ‘
Hátsó kerék: Öntött alumínium ötvözet, 3,00 x 10 ‘
Saját tömeg: 114 kg
Legutóbbi hozzászólások