A használható városi robogók területén egyre nagyobb a kínálat, a Yamahánál is tudunk válogatni a modellek közül. Ezek a 125-ös robogók ötvözik a kis 50-esek fürgeségét és a nagyrobogók kényelmét és praktikusságát. A kisrobogók fölött mondjuk ki, eljárt az id?. A tendencia azt mutatja, hogy ha még a lökettérfogat meg is maradt 50 köb, de a méretük többnyire n?tt. Ehhez még vegyük számításba, hogy már a robogóknál is kiszorítja a kétütem?t a 4T. Ezzel kevesebb a gond, alacsonyabb a fogyasztás, de drágább megvenni. Gondoljunk csak egy Yamaha Jogra vagy akár egy Honda Dióra: ma már nem igen rúgnának labdába.
Szöveg: Varga Gerg?. Képek: Polis
Városi praktikum: nagy kerekek, rugalmas 125-ös blokk, jó pakolhatóság
Ha küls?t nézzük, alapvet?en azt látni, hogy egy nagyon hasonló formavilág köré rendez?dnek ezek a robogók. Nem azt mondom, hogy ugyanolyanok, de a legf?bb stílusjegyek azért megtalálhatók minden márkánál. Ebbe a képbe a Xenter 125-is jól beleillik.
A robogó farrésze kimondottan csinos, a magas plexi és a színre „fújt” doboz széria tartozék
A Yamaha modern formavilágát a karcsú farrész és kicsit testesebb els? idomok és egy kicsit bamba fényszórók alkotják. A magas plexi és a 39 literes topcase széria felszereltség. Szükség is van rá. A plexi ugyanis a szelet eltereli és es?ben is eléggé megvéd az elázástól, ha haladunk. A dobozra pedig azért van szükség, mert a motorblokk és a hátsó futóm? kiszorította sisaktartó helyét. Csupán egy-két apróság az, ami befér az ülés alá. A hátsó doboz azonban kárpótol ezekért, könnyen nyitható-zárható, egy mozdulattal magunkkal tudjuk vinni, és egy zárt sisak is könnyen elfér benne. Továbbá van egy nagyon frankó tároló a m?szerfal alatt, ahova a legfontosabb apróságok beférnek pl.: kulcs, apró …stb. És van egy táska-akasztó is az els? panelen.
A hátsó ledes világítás és a teljesen digitális LCD-m?szerfal nagyon modern és min?ségi hatást kelt. A színvilágát tekintve is mindenki megtalálhatja az önmagához leginkább ill?t. Fehér, fekete és babakék közül választhatunk.
LCD m?szerfal és ledes hátsó lámpa. Nekem ezek a részletek tetszettek a legjobban
Ha felpattanunk a gépre, egyenes testtartásba ülünk, gyakorlatilag minden kézre áll, nincs is ezen mit részletezni. Kényelmesen ülünk, azonban nekem a térdem elérte néha-néha az els? idomot. A fékkarok, kezel?szervek, kapcsolók kézre állnak, a m?szerfal informál a legfontosabb dolgokról és kifejezetten vidáman néz ki. A hátsó ülésre sem lehet panasz. A doboznak neki is tudunk d?lni, van kapaszkodó mindkét oldalon, a lábtartó kell?en széles, csupán annyi észrevételünk volt, hogy kicsit széles terpeszben kellett ülni.
Az üléspozíció kényelmes, azonban a térdnek kevés hely van
A Xenterben egy 125 ccm-es négyütem?, SOHC, 9,2 kW-os (12,5 LE) motorblokk dolgozik, üzemanyag-befecskendezéssel. A blokkal nincs gond, könnyedén viszi ezt a testet. Amit leginkább értékeltem, hogy alulról, szinte nyomatékból, nagyon jól el tud indulni. A városi közlekedéshez teljesen jó, ha valaki extrém sportrobogós gyorsulásra vágyik, akkor persze nem itt kell keresgélnie. A járm? kb. 110km/órás végsebességre képes, de mondjunk inkább 100-ra, mert fölé nem nagyon akar menni – ezt viszont viszonylag könnyen el tudja érni. Én sokáig azt hittem, hogy az óra csak két számjegyet mutat, mert megállt 99-nél … de egyszer csak áttörtem a határt.
A fékek tekintetében sem volt panaszom, határozottan kell használni, de van elég féker?. El?l egy 267 mm-es, egy dugattyús tárcsa dolgozik, hátul egy 150 mm-es dobfék. A Yamaha ezt a kombinált fékrendszerét UBS-nek nevezte el (Egyesített fékrendszer – Unified Braking System). A rendszer lényege, hogy elosztja a féker?t a két kerék között. Gyakorlatban azt jelenti, hogy a hátsó fék használatakor fékez?dik az els? is, de még optimális mértékben. Jól használható, csak a szokásos murvás, csúszós úton való fékezésnél kell figyelnünk a használatakor. Városban, vagy akár ha kicsit agresszíven is használjuk, akkor is jól dolgozik.
A monocross felfüggesztésnek köszönhet?en a motorblokk el?rébb, a légsz?r? hátrébb került. Ennek köszönhet?en az ülés alatt nincs tárolási lehet?ség
A futóm? az igazi érdeme ennek a modellnek. A nagy kerekeknek és a hátsó felfüggesztésnek köszönhet?en inkább nagymotoros érzésünk, stabilitásunk van, mintsem robogós. El?l egy kicsit vékonyka teleszkópvilla található, 100 mm-es rugóúttal. Az érdekesség inkább hátul található. Ahol monocross felfüggesztést kapott a robogó. itt egy vízszintesen behelyezett rugóstag dolgozik, és a blokk is úgy lett elhelyezve, hogy a lehet? legkevesebb mozgási energiát adja át a futóm?nek. Azaz tömegközéppontja úgy lett kialakítva, hogy a futóm? mozgásával együtt mozogjon, vagyis elforduljon. A robogóktól szokatlan stabilitáshoz a 16’-os, ötküll?s kerekek is nagyban hozzájárulnak. Ezen a téren annyi negatívumot tapasztaltam, hogy két személlyel (85 kg-os utassal) és megpakolt dobozzal remegett (szitált) a kormány közepes tempónál.
A fogyasztás tekintetében valahol 3-3,5 l között kell számolni, én azt mondom 3 l környékén el lehet vele szaladgálni. Ami a mostani benzinárak mellett igazán nem elhanyagolható szempont.
Városi használatban és külvárosban nagyon jó, az autópályát ezzel is kerülni fogjuk
Ahogy a Yamaha marketinganyagában áll: „Akadálytalan, gyors haladás a város forgalmas útjain, teljes kényelemben. Erre terveztük a Xenter 125 robogót.” Küldetés teljesítve.
M?szaki adatok:
Vízh?téses, 4 ütem?, SOHC, 4 szelepes
Lökettérfogat: 125 ccm
Furat x löket: 52,0×58,7
S?rítés: 11.1:1
Maximális teljesítmény: 9,2 KW 7500-as fordulaton
Maximális nyomaték: 11,9 NM 7250-es fordulaton
Üzemanyag ellátás: benzin befecskendezés
Gyújtás: T.C.I.
Indítás: Elektromos önindító
Els? futóm?: teleszkópvilla, 100mm-es rugóúttal
Hátsó futóm?: monocross felfüggesztés, 92 mm-es rugóúttal
Fék elöl: 267 mm-es féktárcsa, egydugattyús féknyereggel
Fék hátul: 150 mm-es dobfék
Gumiméret elöl/hátul: 100/80-16 és 120/80-16
Ülésmagasság: 785 mm
Tengelytávolság: 1385 mm
Súly: 142 kg
Üzemanyag kapacitás: 8 l
Ára: 938.000- Ft (reg.adóval, dobozzal és plexivel együtt)
Klikk a képre! Galéria nyílik!
Legutóbbi hozzászólások