Az elektromos motorok régóta a köztudatban vannak, de komoly eredményeket eddig még nem, vagy csak éppenhogy tudtak felmutatni. Érvek-ellenérvek és egy verseny, aminek megnyerésére egy villanymotor is pályázik – pirruszi gy?zelem lenne-e a siker a Pikes Peaken?
Kezdjük a versennyel. Hogy miért érdekes ez a viadal annyira? Nos, ha valaki szeret hegyen motorozni és szereti a kanyarokat, nagy szintkülönbségeket, akkor számára a csúcsot minden bizonnyal a Pikes Peak jelenti. Ez a verseny az Államok második legrégebbi motoros sporteseménye, csak az Indy 500 története nyúlik korábbra vissza. 156 kanyar, 1.500 méteres szintkülönbség, nincsenek kordonok, 20 km-es a táv, 4.200 méteren van a cél. Szóval jó kis tesztpad…
A verseny minden évben rendkivül kiélezett, idént?l el?ször pedig elt?nnek a homokos szakaszok és csak aszfalton megy a versengés. Tehát minden adott az Amarok kanadai motorgyártónak, hogy harcba szálljon a gy?zelemért. Hatótávolság elérhet?, teljesítmény van elég és végre az út is tiszta.
Már csak egy jó versenyz?t kellett találniuk – úgy t?nik, meg is van Greg Tracy személyében -, aki 10 perc alatti id?re képes a hegyen.
Tracy az egyik leghíresebb hollywoodi stuntman (The Avengers, GI Joe, Wanted, Talladega Nights, Fast and Furious, The Bourne Ultimatum), Baja 1000-gy?ztes, Indy-induló és 340 km/órával is száguldott már Bonneville-ben. Tavaly kevesebb, mint 10 perc alatt mászott föl a hegyre a Multistradával, szóval ha valaki képes lesz beállítani az új rekordot a 147 kilós aluvázas villanybringával, akkor az ?. |
Miért érdekes ez annyira? Nyer az Amarok P1A vagy sem, igazából szinte lényegtelen, hiszen csak pár darab létezik bel?le és a társaiból, azokból az elektromos motorokból, amik komoly és üt?képes technikával rendelkeznek. Meg-megvillannak itt-ott, de áttörés mindeddig nem látszott a bels?égés? motorokkal szemben.
Ahhoz, hogy a világ változtasson az eddig megszokott közlekedési formán, sok dolognak kell összehangolódnia. Abban egyetértés van, hogy el?bb-utóbb változtatnunk kell mert a fosszilis tüzel?anyag-készlet véges a világon. Nem beszélve a környezetszennyezésr?l aminek hatásait már a mindennapokban érezhetjük. Az is biztosnak látszik, hogy a rengeteg alternatív hajtás közül az elektromosságot használó eszközök vannak a legkiforrottab és elterjedtebb formában.
Tehát adott a technika, amit az Amarok is képvisel, és ami képes már a bels?égés? motorokkal felvenni a versenyt, de mégsem terjed széles körben. Ennek komoly és nyomós okai vannak, nézzünk párat közüllük a teljesség igénye nélkül.
A legnagyobb problémának az energiatárolást hozzák fel a szakemberek a mai napig. Az akkumulátorgyártás drága technológiákat igényel már ezen a szinten és a kapacitásuk sem megfelel?. Nem beszélve a megsemmisítési folyamatról (ugye, a környezetbarátság).
Itt mindenképpen a bels?égés? motorjaink vannak elönyben. Megtankoljuk a tartályt és ha kell használjuk, ha nem, akkor sem alakul át vagy vész el vagy csak kis mennyiségben és hosszú távon.
További gond, hogy az elektromos áram el?állítása is energiába kerül. Sokak szerint nincs értelme az er?müvekben elektromos áramot el?állítani azért, hogy utána azt ilyen eszközökben használjuk fel. Ennek látszólag ellent mond az, hogy folyamatos elektromos áram túltermelés jelentkezik a piacokon és rengeteg környezetbarát módja van már annak, hogy áramot termeljünk. Vízi er?m?vek, szélgenerátorok, és még sorolhatnánk.
Mi a magunk részér?l azt gondoljuk, ezek el?bb vagy utóbb megoldásra találó problémák – éppúgy, ahogy hang hiányát is képesek voltak pótolni a fejleszt?k.
Van azonban valami, ami abszolút gátja az ilyen jelleg? fejlesztések elterjedésének. Ez pedig a gazdasági környezet. Természetesen az olajtársaságok is nehezen képesek magukévá tenni az utántöltési technológiát, amit bárki bárhol igénybe vehetne. Erre még szintén lehetne megoldást találni, hisz az otthoninál gyorsabb töltésre képes állomásokra biztosan szükség lenne ezen a piacon.
Mi a komoly gondot az adóberendezkedésben látjuk. Míg az üzemanyagot súlyos adók terhelik, addig az elektromos áramot ezen terhekkel nehezen, vagy egyáltalán nem lehetne terhelni.
Emlékezzünk vissza, pár évtizeddel ezel?tt nagy mennyiségü f?t?olaj volt a piacon, amit háztartások és intézmények is használtak f?tésre. Az árak drágultak és természetes szelekció révén a felhasználók átálltak más alternatív f?tési fajtákra. Ezt azonban az elektromos áramnál nem lehet megtenni. Nem lehet egy országot átállitani otthoni felhasználásnál a petróleumra vagy jó esetben a napenergiára.
Viszont sz?rni sem lehetne, hogy az éppen felhasznált áram egy gépjárm? akkumulátorát tölti vagy a számitógépünket müködteti. Bizonyos mennyiségi korlátos megoldások életbe léphetnének, de ezek hosszú távon nem m?ködtethet?ek egy társadalomban. Tehát az államok hatalmas adóktól és úthozzájárulási díjaktól esnének el a technika gyors elterjedésével.
Egy biztos: bármennyire is nehéz elfogadni, változások lesznek és azok az országok, akik minél el?bb elkezdik használni az új technológiákat, nyertesként élhetik meg az átállás id?szakát.
Valószín?leg a piac lassan és a kicsit?l a nagy felé haladva fog változni. A mi esetünkben a robogóktól indul majd minden és talán egyszer, a távoli jöv?ben már mind Amarok tipusú sportmotorokkal kanyargunk egy hegyi szakaszon. Kényszerb?l vagy önként, talán sokan lennénk képesek lépni, még ha fájó szívvel is.
Legutóbbi hozzászólások