A túramotorok versenyében is kiélezett a küzdelem napjainkban. Egy régi „harcos” update-elt változatával gurultunk, ez nem más, mint a Yamaha FJR 1300 AS. Az FJR több, mint 10 éve igen sikeres résztvev?je a túramotorok piacának. Az utóbbi években azonban komolyan meger?södött a konkurencia, és új kihívók is színre léptek.
Az FJR sokat változott, de az összkép változatlan maradt!
Nem ülhetett tovább a babérjain a Yamaha sem, fejleszteni kellett az FJR-en. Az idei modell látszólag új, de a valóságban azonban ráncfelvarrt verziója a korábbi modellnek. Nincs is ezzel baj, hiszen a kezelhet?ségével és a teljesítményével eddig sem volt gond, így nem kellett mást tenni mint az elektronikai újdonságokat belevarázsolni és a küls?n csiszolni.
A bal oldalon található kapcsolókkal lépkedhetünk a menüben, állíthatjuk a tempomatot, válthatjuk a sebességfokozatokat és itt kapcsolhatjuk be az automatikus visszaváltó funkciót is. A kuplungkart ne keressük …
A motorblokk a már megszokott sornégyes, 1.298 köbcentis vízh?téses er?forrás. Pár lóer?t találtak, így már 146 LE-s az FJR és 138 Nm-es nyomaték. A korábbi modelleket nem próbáltam, így a jó bevált, megszokott bivalyer?s er?forrás nekem mer?ben új élmény volt. Iszonyatosan nyomatékos és nagyon er?s a fordulatszám teljes tartományában. A sebességfokozatok száma csupán 5, ezt páran bírálták, de az áttételezésnek köszönhet?en elég ez az öt fokozat is.
Az elektronikus gázmarkolatnak köszönhet?en (YCC-T – Yamah Chip Controlled Throttle) a pillangószelep nyitási sebességét könnyen tudjuk módosítani, így többféle karakterisztikából tudunk választani. Ez jelen esetben kett?t jelent. És Yamaha D-Mode névre hallgat. A jobb kormányon a hozzá tartozó mód kapcsolóval választhatunk a karakterisztikák közül. Az egyik a lágyabb, „T”-túra mód, a másik pedig a sportosabb, határozottabb „S” mód. A két karakterisztika között érezhet? a különbség. Én alapvet?en S módban futkostam vele, de es?s id?ben vagy nyugdíjas perceinkben jól jöhet a T mód.
A teljesítmény-karakterisztikák mellé kapcsolható kipörgésgátló is társul, ami fesztelenné teszi a motorozást. A fokozatok kapcsolásáról egy félautomata váltó gondoskodik. A fokozatok természetesen megvannak, de azokat vagy a bal oldalon lév? két kapcsolóval tudjunk váltogatni, vagy a megszokott módon a lábunknál lév? váltókarral. Kuplung azonban nincs, ne is keressük. A kuplung nélküli vezetés elég szokatlan, f?leg a lassú motorozásnál. A kézzel történ? váltogatás nekem egy kicsit idegen volt és a bal oldalon található sok gomb néha összezavart, úgyhogy maradtam a megszokott lábbal történ? váltás mellett.
A visszakapcsolásokat segíti egy automatikus visszakapcsoló rendszer, amit külön tudunk aktiválni. Ez városban egy kicsit kényelmesebbé teszi a motorozást, de kanyarodás vagy egyéb man?ver közben nem biztos, hogy szerencsés egy nem várt visszakapcsolás, így én nem nagyon használtam. Azt kell még megszoknunk, hogy az üres fokozat az egyes alatt van és nem az egy-kett? között. A váltás mechanizmusa olajozottan történik, akár gázelvétel nélkül, ez fantasztikusan m?ködött. Szépen váltogat fel és le egyaránt, egyedül lassú közlekedésnél és forgolódásnál hiányoltam a kuplungot.
A kijelz? rendben van, a fordulatszám mutatója szerencsére analóg maradt, jobb oldalon lév? menüben lépkedhetünk, aminek a kezelése némi megszokást igényel, de abszolút logikus.
A tesztre az FJR AS verzióját kaptuk, ami magában foglalja az elektronikus futóm?állítás és a félautomata váltót is. Ezidáig ugyanis vagy az alapmodellt az „A”-t vagy némi felárért a nálunk is tesztelt „AS” modellt tolhatták haza a vásárlók. Az igények és a logika azonban azt mutatja, hogy kell egy köztes modell is ami 2014-t?l lesz elérhet?. Ez az „AE” modell, itt megmarad a normál valtó, de az elektromos futóm?vet megkapja. A logika utat tör magának, az elektromos futóm?nek én is nagyobb értelmét láttam, mint a félautomata váltónak.
Csatahajó a kanyarok tengerében. Meglep?en sportos az FJR, a futóm?vet 84 lépésben finomíthatjuk!
De akkor nézzük is meg az AS modell a futóm? állítása lehet?ségeit, ami teljes egészében elektronikusan történik. A csillapítások és az el?feszítést is tudjuk állítani, és mindezt finomhangolni összesen 84 féle lépcs?ben. Az a nagy kérdés, hogy van-e erre szükség vagy inkább marketingfogás az egész?
A futóm? finomhangolt értékeit a beállított értékre rámenthetjük, így egyszer?södik a kezelése. Tehát van három alap beállításunk: Soft, Standard és Sport. Ezeken belül 7 (-3-tól 3-ig) lépcs?ben tudunk finomítani. Az el?feszítést négyféleképpen állíthatjuk:, szóló, szóló+csomag, 2 személy, 2 személy+csomag. Az el?feszítés állításához nincs más dolgunk, mint beindítani és járatni a gépet (ezt fogadjuk meg … ) Az el?feszítések állítása nagyon érezhet? (még látható is ahogy megemeli a gép hátulját) és a csillapítások között is van különbség, de csillapításon belül egy-két „klikket” szerintem senki nem érzi meg. A jó hír, hogy a beállított értékeket elmenthetjük, így a kiválasztott alaphoz (pl: Sport +2, vagy Standard -3) automatikusan azt rendeli hozzá. Visszatérve az általam feltett költ?i kérdésre, az ennyire finom hangolási mód egy túragépre szerintem már túlzás.
Ezt a rendkívül sok állítási lehet?séget és információt valahogy nyomon is követnünk, erre nyújt némi segítséget a három egységb?l álló kijelz?. A fordulatszám szerencsére analóg maradt, mellette két digitális lcd-ben tudunk gyönyörködni. A lényeg a jobb oldali panelen van, az állítási lehet?ségeket itt tudjuk testre szabni és kedvenceket is elmenthetünk. A bal kormányszarvon lév? kezel?gombokkal tudunk lépkedni és tudjuk a kívánt menüt állítani.
Fordított teleszkópok elektromos futóm?állítással, dupla tárcsák, ABS, és kombinált fékek segítik a biztonságos és élvezetes motorozást.
A FJR híres volt a meglep?en sportos képességeir?l, amit én is csak meger?síteni tudok. Ehhez persze szükséges a jól eltalált sportmotorokat idéz? alumínium váz és a fordított teleszkópok. A lassulásról az ABS-szel ellátott, kombinált fékrendszer gondoskodik. A fék érdekessége, hogy az els? fék teljes erejét csak a hátsó fék együttes használatával érjük el, az els? fék használatakor azonban a hátsó nem lép életbe. A forgolódásnál ez egy kicsit zavaró, azonban ha megpakolt motorral kell a kanyarban fékeznünk akkor a hátsó fék használatakor nagyon stabil marad FJR, nem hintázik be, nem egyenesedik fel, és a kiválasztott íven tudunk maradni.
Az elektromos rendszereknek köszönhet?en pont annyira merült le az akksi, hogy ne vegyünk észre semmit, de ne induljon! Félautomata, így betolni sem lehet … maradt a bikázás!
Ha felülünk a gépre az els? ami felt?nik az óriási méret? és kényelmes ülések. És persze gondoltak az utasokra is, az FJR nem (csak) magányos harcosoknak való. A futóm? mellett magunkra állíthatjuk az ülést, a kormányrudakat, a plexit és ha a végtagjainkat is túlzottan érné a szél akkor az idom oldalán lév? szélterel?t is kijjebb állíthatjuk. A plexi fokozatmentesen állítható és menet közben is állíthatjuk ha a menüben kiválasztjuk. Teljesen felemelt állás mellett olyan érzésünk van mintha mintha egy combinóval utaznánk 140-es tempóban. Annyira eltereli a menetszelet, hogy már hiányoljuk.
A plexit szétken?dött bogarak az esti fényben némileg zavaróak tudnak lenni, ezért én jobban szeretem az alacsonyabb pozíciót, de ízlések és pofonok. Teljesen leállított plexinél hátul némi turbulencia keletkezik, fels? pozícióban azonban ezt nem tapasztaltuk. Az autópályázást és a városi használatot kár is említeni. Városban nem jó, mert túl nagy és a lassú tötymörgésnél nehézkes. Az autópálya pedig már nem kihívás. Kényelmes ülések, széles tartományban állítható plexi és markolatf?tés. Az igazi kihívást az jelenti, ha végre áttehetjük sportra a futóm?vet és behajózhatunk a szerpentinek tengerébe. Itt már-már elfelejtjük a menetkészen 298kg-os súlyát, ami még így is a kategóriájában jónak mondható. A választható karakterisztikák közül normál és sportos használatnál érdemes S módban hagyni, jó hogy van a T mód is, de könnyen kezelhet? a sportosabb módban is. Ugyanígy voltam a futóm?vel is, ha nem ijeszt?en kátyús az út, akkor maradhat sport vagy a standard. Ha két személlyel motorozunk érdemes átteni azonnal a kétszemélyes módra, így a kanyarokban nyújtott élményt is sokszorozzuk!
A filmezésnek köszönhet?en valószín?leg túl sokat kapcsolgattuk ráadott gyújtással, de járó motor nélkül. Kapcsolgattunk, tettünk-vettünk, a végén egy indítás, és végeztünk. Ez este 6 felé lehetett szemerkél? es?ben Dobogók?n, egy gyors tea a jurtában és indulás haza … Réteges öltözködés, véd?felszerelések fel, elköszöntem mindenkit?l, rápattantam a gépre és indulás … az önindító azonban nem forgat. Behalt az ötmillás gép. Hosszas tanakodás után megfejtettük, hogy a akksival lehet a gond. A szépséghibája csak annyi, hogy a kijelz?n minden információt megtalálunk, kivéve azt ami az akksi állapotáról adna jelentés. Ahol ennyi elektronika van, ott szerintem elengedhetetlen lenne. A másik, hogy a gurulás közben nem tudtam 1-be tenni, így betolni sem tudtuk … Az akksi az idom jobb fels? részében van, látszólag nagyon könnyen hozzáférhet? helyen. A gyakorlatban azonban szétszedhetetlen és nagyon idiótán van megoldva a hozzáférése, így a bikakábelt éppen hogy be tudtuk feszíteni. Egyb?l indult is a bicaj. Szóval erre érdemes odafigyelni.
Ha legy?rtük a kanyarokat a tempomattal és markolatf?téssel az autópályázás is kényelmesebb lesz.
Az átlagfogyasztás 5.8-on állt a kijelz? szerint, amit sem meger?síteni sem cáfolni nem tudok, ugyanis elkevertem a tankolásról szóló blokkjaimat. Nah mindegy. Higgyük el. A fogyasztás azonban az „S” módban történ? elég sportos használat mellett alakult így. Finomabb túra tempóban biztos 5.5 alá lehet szorítani.
Leparkoltam az egyik mega-áruház bejáratánál és az arra járó nénike leszólított, hogy milyen szép motorom van és biztos nagyon drága, az árából akár egy autót is lehetne venni. Nem tudtam mást tenni, helyeseltem. Az árából valóban kijönne egy komolyabb autó is, de csak az AS csomag felárából is kijön öregebb darab …. Az alapverzió 4.8M, míg az elektronikus futóm?-tengelykapcsoló mentes csomagért további 700e Ft-ot kell kifizetnünk. Ez soknak t?nhet, ha azonban alaposan körbenézünk a konkurencia árai sem alakulnak másképp.
Végs? következtetésként levonhatjuk, hogy a legsportosabb óráshajó az FJR és az idei ráncfelvarrt verzió újból a kategória csúcsára tör, ráadásul az ára is piacképes. Nincs el?tte akadály, csak legyen nálunk bikakábel …
Legutóbbi hozzászólások