EST. 2002

Teszt Triumph Thunderbird Storm – A cruiserek gyöngye

Szöveg: Varga Gerg?

Képek: Polónyi István, Polis

A cruisereknél nem a legjobb lóer?-súly arányért vívott harcot látjuk, nem is az egy négyzetcentiméterre es? legmagasabb számú elektronikai kütyük térnyerését méltatjuk. Itt nincs másról szó, mint az ?si érzésr?l, ami a motorosokat összeköti, a motorozás nyújtotta szabadság. 

Teszt Triumph Tunderbird Storm

Itt az angolok fegyvere, amit még az amerikaiak is megirigyelnek.

Az utóbbi években a Triumph jelent?sen el?relépett szinte minden fronton, ahol megtalálhatók a modelljei. A Triumph Thunderbird és a Thunderbird Storm szintén csapást mért a japán és amerikai cruiserek világára. Ráadásul elég rendhagyó módon. A hengerek száma ugyan megszokott a cruiser piacon, ám itt nem „V”, hanem soros elrendezésben adják az ütemet. Igen, jól olvassátok, soros kéthengeres! 

Teszt Triumph Thunderbird Storm

A Triumph Thunderbird Storm a soros kéthengeres 1699 ccm-es blokkba 156 Nm-t csomagolt. A 200-as hátsó gumit könnyen sírásra késztethetjük.

Rögtön két verzió közül választhatunk. Van egy visszafogottabb, konzervatívabb alap verzió, és egy kicsit morcosabb, er?teljesebb Storm változat. Mi ez utóbbit faggattuk. Már az alap verziót sem kell félteni, a Storm azonban 100 ccm-rel nagyobb lökettérfogatú, így 1699 ccm-en dübörög a sorkett?. Nem nehéz kitalálni, hogy ilyen tényez?k mellett b?dületes nyomaték áll a rendelkezésünkre. Szám szerint 156 Nm, ami mellett már szerénynek t?nik a „csupán” 98 lóer?s teljesítmény. A nagy kérdés számomra az volt, hogy a gyorsuláson kívül tud-e valami más értékelhet?t teljesíteni a gép?

Amikor Triple mondta, hogy kellene „csoppert” is tesztelni, az els? gondolatom az volt, hogy már megint egy vashalom, amir?l kínszenvedve fogok tudni tíz értelmes mondatot írni… Aztán az agresszív megjelenése némi der?t hozott. Ezek után beröffentettük, ráültem, elcsavartam 1-2-3-as fokozatban, és az arcomon lév? a bárgyú mosolyt felváltotta egy pajkos vigyor! Ezt igenis lehet élvezni!

Teszt Triumph Thunderbird Storm

Az alapváltozat és a feketébe burkolózó izmosabb Thunderbird Storm. Már ránézésre is látni, hogy itt nincs helye a tréfának !

De miel?tt felülnénk rá, nézzük át a m?szaki tartalmat egy kicsit. Ahogy már mondtam, sorkettes szív zörög a Stormban. A meghajtás hatsebességes váltón és a fogasszíjon keresztül adja át a teljesítményt a 200-as hátsó gumira. Meglep? volt, hogy a váltó hatfokozatú, els?re ötöt is elégnek éreztem volna, de a váltások zökken?mentesek. Az üzemanyag-ellátásról benzinbefecskendezés, a h?tésr?l a légh?tésesnek álcázott, motorblokk el?tt található nagy h?t? és a benne kering? h?t?folyadék gondoskodik. A masszív acél cs?vázban egy vaskos 47 mm-es Showa fordított teleszkópvilla dolgozik. Hátul két oldalsó rugóstagot találunk, amin az el?feszítést is állíthatjuk. A m?szerezettsége crusierekhez méltóan inkább sz?kösnek nevezhet?. A kijelz? három részre osztható. Analóg módon látjuk a sebességünket és a fordulatszámot, amit egy digitális kijelz?csík választ el. Fent a szokásos módon m?köd? mutató, míg lent az óramutatóval ellentétes irányú fordulatszám mutatót látjuk. Az LCD kijelz?t a kormányról tudjuk állítani, és megtaláljuk a napi kilométer számlálót, az üzemanyagszintet és a hatótávolságot is.

Teszt Triumph Thunderbird Storm

A 1699 ccm-es motorblokk a króm helyett matt fekete lett.  A h?t?bordák inkább az esztétikát szolgálják, a h?tésr?l ugyanis a h?t?folyadék gondoskodik.

A rozsdamentes kipufogórendszer 2-1-2 osztású. A soros elrendezés miatt a kipufogók nem kanyarognak a blokk oldalán, hanem egyszer?en elvezették. A nagy katalizátornak köszönhet?en van közös része a látszólag külön m?köd? kipufogóknak.  A Thunderbird öntött alumínium felniken gurul, elöl 19-es, hátul a megszokott 17-es méretben. A hátsó felni szélessége hat coll, amin nem véletlenül feszül a 200/50-es gumi! Ezen a gépen minden vaskos. A blokk, a lábtartók, a markolatok és a fék- és kuplungkar is. A kezelése ennek ellenére nem lett nehézkes.

Teszt Triumph Thunderbird Storm

Letisztult, egyszer? formák jellemzik. Az analóg mutatók egymással szemben dolgoznak, a „m?szerfal” közepén lév? kijelz?n további információkat találunk.

Ejtsünk néhány szót a külalakjáról is. A megnövelt köbcenti és a mattosítás mellett az els? lámpák is különböznek az alap verziótól. A króm helyett itt inkább a matt fekete dominál. Kell is ez a sötét árnyalat, hiszen ett?l az egész megjelenése kicsit baljós és zord. A hengerek némileg optikázva lettek, hogy els? blikkre ne is vegyük észre a nagy h?t?t. A vaskos villa brutális kiállást ad neki, és a triumphos két gülüszem? lámpa is egyedivé teszi.

Teszt Triumph Thunderbird Storm

A szabadmagassága ugyan nem sokat enged, de amíg nem karcoljuk az aszfaltot, termetéhez képest kifejezetten jól fordul. A határt a baráti módon karistoló lábtartóbütyök adja a tudtunkra.

Ha beröffentjük, a sorkettes mélyen dübörg? hangját hallhatjuk. Alapjáraton szinte számolni tudjuk a f?tengely minden egyes fordulatát, és néha-néha már azt érezzük, kihagy egy ütemet, annyira lassan pöfékel. A Triumph Magyarország budapesti szalonjánál kaptam meg a gépet. Els?re pont olyan bizarrnak t?nt, mint a két forma, akik vezetik a szalont. A kérdésemre, ami arra irányult, hogy ebben a nehéz gazdasági helyzetben hogy tudnak m?köd?képesek lenni, csupán annyi választ kaptam: „Ha ezt elmondanám, akkor meg kellene, hogy öljelek :)” Több kérdésem már nem is volt, adjátok oda inkább a kulcsokat…

Az els? igazán cruiseres vonás, hogy a kulcsot nem középre, hanem oldalt, szinte az ülés alatt kell elfordítani. Ennek köszönhet?en a kijelz? és a kormány jóval letisztultabb és szebb lett. Ne feledkezzünk meg a kormányzárról, ami viszont a villanyakhoz került. Mármint maga a zárszerkezet. Érdemes egyébként az apró részleteket is észrevenni, mint például a zár gravírozott fedelét. Ha rápattanunk a gépre, kényelmes üléspozíció fogad minket. Közel ülünk a földhöz, ezért a lábunk könnyen le is ér. A kormány kell?en széles és elég jól kézre áll. A lábtartó már egy kicsit egészségtelennek t?nik, legalábbis számomra. Kicsit olyan, mintha tévézés közben hetykén feldobnám a dohányzóasztalra a lábamat. Mondjuk azt, hogy ez egyfajta cruiseres követelmény. A motor egyébként már álló helyzetben is könnyen megtartható, persze ne felejtsük el, hogy a menetkész tömege közel 340 kg, ha kibillentjük, akkor ez bizony ki fog billenni.

Ahogy már a cikk elején is írtam, azonnal, amikor elindulunk, kezd kitisztulni a kép a gépet illet?en. A 156 Nm nyomaték olyan szám, amit nagyon nehezen lehet érzékeltetni. Mintha egy g?zmozdonyon ülnénk, vagy mintha felszállnánk egy repül?vel. A bels? szerveink finoman átrendez?dnek egy-egy kiadósabb gyorsulás után. A baj akkor szokott bekövetkezni a nehéz gépeknél, ha meg is akarunk állni velük, vagy esetleg bekanyarodni a sarkon. Meglep? módon a Thunderbird fékei mesésen lassítják a velem együtt 400 kg feletti tömeget. Elöl dupla, 310 mm-es féktárcsák dolgoznak kétdugattyús, Triumph felirattal ellátott Nissin fékmunkahengerrel. Hátul szintén 310 mm-es tárcsa fénylik, itt azonban már egymagában és kétdugattyús Brembó nyereggel. ABS opcionálisan rendelhet?, szerencsére a tesztgép ezzel futott. A fékek tényleg kifogástalanok. Jól és könnyen adagolhatók, a hátsó kerék nagy terhelése miatt a hátsó fék szinte elegend? féker?t biztosít, és ha elvesztené a tapadását, akkor az ABS rögtön bedolgozik. Ez nagy segítség, ugyanis a látszólagos kontroll mellett ha egy ilyen gépnek meglódul a hátulja, akkor az komoly következményeket vonhat maga után. Az els? fék is tökéletesnek mondható, csupán a fékkar vaskos egy kicsit, de ez legyen az áldozat a stílus oltárán.

A másik nagy kérdés ugye, hogy be tudunk-e fordulni a sarkon. Vagy csak az egyenesek királyai leszünk? Meglep? módon a Thunderbird szépen befordul. Elég könnyen terelgethet?, amíg el nem érjük a fizikai korlátait, azaz a lábtartó bütykei el nem kezdik marni az aszfaltot. Ezt azért elég könnyen kiprovokálhatjuk, els?re kicsit ijeszt? is, de stabil marad a gép, az üléspozíciónak köszönhet?en nincs nagy terhelés a lábtartókon. A túrázási képességeit is inkább egy személlyel tudná kamatoztatni. A hátsó ülés elég picikére sikerült, ott azért nem túl kényelmes a krúzolás.

A Triumph Thunderbird Storm nem véletlenül lett megjelenésekor az év cruisere Amerikában. Letisztult, zord formájával és meglep? soros kéthengeres elrendezésével új szint visz a cruiserek palettájára, ráadásul mindezt élvezhet? futóm?vel és nagyon jó fékekkel. Az 1700-as motorblokk pedig már túlzás. Na jó, nem az.

M?szaki adatok:

http://www.triumphbudapest.hu/Read/19/127/triumph-thunderbird-storm

ugrás fel