Szöveg: Varga Gerg?
Képek: Varga Gerg?
Az el?dmodellt, az F800 ST-t sajnos nem volt módom kipróbálni, így összehasonlítani nem tudom, de az objektív különbségekr?l mindenképpen érdemes ejteni néhány szót. Bár a GT már ránézésre sokat változott a ST-hez képest, a f? stílusjegyei megmaradtak, így összetéveszthetetlenül ST-s, akarom mondani GT-s lett.
A megújult ST-b?l GT lett. A jól bevált soros, kéthengeres er?forrás megmaradt, de találtak hozzá néhány plusz lóer?t, és az idomzatot is átfésülték. A doboz nem véletlen, ez tényleg túramotor, de valóban igazi “gran turismós” lett?
Kezdjük is gyorsan a motorblokkal. Mondhatnánk, hogy a BMW stílusjegyeihez hozzátartozik a boxermotor, de a bajor márka modelljein a boxermotorok aránya az évek múlásával csökken? tendenciát mutat. A GT tovább örökítette a középköbcentis 800-as, soros elrendezés?, vízh?téses blokkot. A teljes F család ugyanazzal a blokkal van szerelve, azonban a GT modellben lett a leger?sebbre hangolva. Persze nem kell egekbe tör? csúcsteljesítményre gondolni, de az eddigi legtöbbet sikerült bel?le kihozni. Míg a korábbi verzió 85 lóer?s volt, addig a GT már 90 lóer?vel bír, és talált még néhány newtonméter nyomatékot is, ami így 66-ra n?tt. A motorblokk hangja röfög?s, nem túl agresszív, nem túl csendes, amolyan középkategóriás. A meghajtásról hatsebességes váltó és szíjhajtás gondoskodik. A váltó könnyen és zökken?mentesen m?ködik, bár néha egy kicsit pontatlannak éreztem.
A motor talán legszebb része a hátsó leng?villa, a kerék és a szíjhajtás által létrehozott egység. A tízküll?s kerék külön megér egy misét, és így együtt nagyon üt?s képet adnak. A szíjhajtás ára nem elhanyagolható egy cserénél, persze aki GT-t vásárol, annak nyilván nem ez lesz a legnagyobb gondja. Az el?nyeit viszont annál jobban fogja elvezni, hisz egyrészt nagyon jól néz ki, másrészt csendesebben és kevesebb veszteséggel fut, ráadásul gondozásmentes. És persze egyedi.
A fehér szín kimondottan jól áll neki, a leng?villa pedig… hmmm, mesés!
Hogy kik fogják legjobban élvezni ezt a BMW-t? Nagyon jó választás lehet kezd? motorosoknak és a sportos túramotorozást kedvel?knek. A blokkja nagyon barátságos, élvezetes vele a motorozás. Maga a motor könnyen kezelhet?, és megtalálható rajta minden olyan eszköz, ami a motorozást még gondtalanabbá teheti.
A fékek elvégzik a dolgukat, nem túl hegyesek, de az elvárható szintet b?ven hozzák. A beszállítókat illet?en nem kell szégyenkeznie annak, aki GT-t birtokol: a négydugattyús féknyerget a Brembo szállítja, és természetesen ABS-szel van szerelve. A BMW alapkoncepciója, amit minden lehetséges fórumon hangsúlyoz, hogy minden motorját ABS-szel szereli. A GT-n lev? blokkolásgátló jól m?ködik, de a beavatkozáskor er?sen visszapumpál, amit érezni a fékkarokon is. Az ABS-t nem lehet kikapcsolni.
Az elektronikai lehet?ségek tárháza a BMW-nél kimeríthetetlen, amib?l kapott a 800GT-is. Segítségünkre van az ASC (Automatic Stability Control), ami a hátsókerék kipörgésének megakadályozásával stabilizálja motort, és az els? kerék felemelkedését er?sen korlátozza. Ez a berendezés nem dolgozik olyan finoman, mint mondjuk a HP4 kipörgésgátlója, de a nagyobb bakikat komolyan orvosolja. Persze ha kikapcsoljuk, akkor még kerékre is fel lehet húzni, de ez az a m?velet, ami a GT nem fog szeretni.
A jól bevált soros, kéthengeres 800-as blokk teljesítménye n?tt néhány lóer?vel, de a gazdaságossága megmaradt.
A fogyasztása 5,3 liter.
Az elektronikus futóm?állítást, az ESA-t (Elektronic Suspension Adjustment) mindenképpen szeretni fogjuk. Három mód közül választhatunk: sport, normál és komfort, az elektronika az egyes üzemmódokban a csillapítási értékeket változtatja. A három mód között akár egy kezd? motoros számára is jól érezhet? a különbség. Városban a komfort módot használtam, sportosabb motorozás közben érdemes a sportra tenni, a normál módot nem is nagyon próbáltam.
A csillapítás mellett az el?feszítést és méretre szabhatjuk, azaz ez is állítható, de csak a hátsó lengéscsillapítón, és ott is csak mechanikus úton egy forgatógomb segítségével. Érdemes el?feszíteni rajta ha utassal motorozunk, vagy ha megpakoljuk csomagokkal.
Ha már az elektronikánál tartunk, akkor itt van még az RDC, az elektronikus guminyomás ellen?rzés. Azt gondolom, ezt nem nagyon kell ecsetelni, a lényeg, hogy a m?szerfalon leolvashatjuk a guminyomást, ami ha kritikus szint alá csökken, azt jelzi a rendszer felénk. A GT is megkapta az F család egyen-m?szerfalát: a két, tojás alakú analóg mutatót és a jobb oldali LCD panelt. Az analóg m?szereken a fordulatszám és a sebességünk látható, míg az LCD panelen kiválaszthatjuk, milyen információt szeretnénk látni (sebességfokozat-kijelzés, guminyomás, küls? h?mérséklet, menetid?, összkilométer, napi számláló).
LCD-vel kiegészült m?szeregység és analóg mutatók. A kormány 20 mm-rel magasabbra, a lábtartók
10 mm-rel el?rébb és lejjebb kerültek. A kezel?szervek kézre állnak, a karok állíthatóak.
Az üléspozíció kényelmes. Könnyedén túrás, laza, nem túl sportos és nem is túl hanyag, a széles kormány könnyed fogást nyújt. A komfortérzetünk javítása érdekében az el?dmodellhez képest a kormány 20 mm-rel feljebb került, míg a lábtartó 10 mm-rel el?rébb és 10 mm-rel lejjebb. Ennek köszönhet?en egy kicsit egyenesebben ülünk a motoron, és lazult a lábtartó-ülés-kormány háromszög is. Maga az ülés is nagyon kényelmes, de hogy is ne lett volna az: a tesztmotort egy extraként felszerelt zselés komfort üléssel próbáltuk.
A motor egyensúlya könnyen megtartható, egyáltalán nem nehéz. A menetkész tömege 213 kg, ami átlagosnak mondható. A komfort ülés magassága 820 mm, de a GT rendelhet? 765 mm “alacsony” üléssel is, amivel hölgyek és alacsonyabb sof?rök is megtalálhatják a számításukat. Az alacsonyabb súlypont és a jobb tömegközéppontosítás miatt az üzemanyag tankja nem a megszokott helyre, hanem az ülés alá került, a tank helyén a légsz?r?ház kapott helyet. Az üzemanyag betölt?nyílását az utasülés mellett oldalt találjuk.
A BMW kiállása egyébként nagyon kellemes, ebben a fehér színben kifejezetten jól mutat, a hátsó része pedig – igen, ezt már mondtam – felér egy kisebb m?alkotással. A széles kormánynak köszönhet?en masszív érzetet kelt, amihez a normál méret? sportos túragumik is – elöl 120-as, hátul 180-as gumival szerelik – hozzáadnak.
Az új tízküll?s hátsókerék, a szíjhajtás és a hátsó leng?villa egysége a legszebb a GT-n.
A GT szerencsére nem csak egy villámteszt erejéig volt nálam, így volt szerencsém mindenféle körülmények között kipróbálni. Az els?, ami felt?nt, hogy laikusok és hozzáért?k is egyaránt megjegyezték, milyen szép kis munkadarabról van szó, a másik pedig, hogy nagyon könnyed vele a motorozás, megy minden magától. Nem kell megszoknunk, magunkra állítanunk, csak simán felülünk rá és megyünk vele. Városi forgalomban jól használható, a rugalmas blokk nagyon könnyen vezethet?vé teszi. Nem túl er?s, így bánhatunk vele egy kicsit hanyagabbul is, megbocsájtja.
A hátsó doboz is jó szolgálatot tesz. Megmondom ?szintén, én ritkán megyek olyan túrára, ahová cuccot, ruhát kellene magammal vinnem, viszont városi használatban, ha az ügyes-bajos dolgaimat intézem, akkor nagy hasznát veszem a topcase-nek. Lehet bele papírokat, váltócip?t, tejet-kenyeret pakolni.
A városból kiérve azért jobban elemében van a GT, ilyenkor feszegethetjük a határait. Egyrészt a motorblokkot is ki tudjuk használni, másrészt a futóm? is többet enged(-ne), mint a motor fizikai korlátai. Ez persze nem baj, s?t, lesz tartalékunk, ezzel a motorral úgysem pályázni szeretnénk. A kanyarokban és túrázáskor egyébként ugyanaz a semleges és könnyed kormányozhatóság, irányíthatóság jellemezi, mint a városi használatban, de egyértelm?, hogy ezt a motort városon kívüli használatra tervezték. Hogy a nevében rejl? elvárásoknak megfelel-e, azaz valóban olyan nagy túrázó-e, azt egy hosszabb út alatt tudnánk kideríteni, de erre már nem volt lehet?ségünk. Fontos még, hogy az utasnak is kell?en nagy és kényelmes helye van a GT-n, így nyugodtan számolhatunk kétszemélyes motorozással is.
A fékek a városi és a sportosabb használathoz is elegend?ek. A fékkarok állíthatók és a dupla tárcsafék a négydugattyús fékekkel jól elbánik a GT lendületével. Az ABS is sokat segít, de néha érzésre megnöveli a féktávolságokat.
A GT végsebessége 200 km/h felett van, de ez nem az a tempó, amit hosszú távon szeretnénk vele menni. A szélvédelme elég jó, normál túratempó (130-150 km/h) simán tartható vele. A visszapillantók nagyon jók, ami a mostani a motorokról sajnos nem mindig mondható el. A túra-képességeit tovább növeli a nagyon kellemes élményt nyújtó markolatf?tés is.
Könnyed túrázás vagy csak egy kis városi barangolás akár két személlyel is.
Az F800 GT tovább emeli a BMW középkategóriás motorjainak fényét. Jó választás lehet azoknak, akik a sportos túrázás megszállottjai. Legyél tapasztalt vagy akár kezd? motoros, ezzel a BMW-vel könnyen el fogsz tudni boldogulni. A kinézete kifejezetten jól sikerült, kiemelve a hátsó részét. És mellette szól az is, hogy nem fogunk minden sarkon egy GT-vel szembetalálkozni, de ez talán köszönhet? a kicsit borsos vételárának is: az extrákkal szerelt verzió 3,7 m Ft, míg az alap verzió 3,3 m Ft kifizetése után vihet? haza.
Legutóbbi hozzászólások