Szöveg: triple
Képek: Polónyi István – Polis
2010-ben jelent meg a Yamaha XT1200Z Super Ténéré, a Szahara sivatag Ténéré régiójáról elnevezett túraenduró sorozatának legutóbbi darabja, amiben a strapabírás, a megbízhatóság, a könny? kezelhet?ség és a fejlett technológiák egyesülnek – szól a hivatalos ismertet?. Kipróbáltuk, mit jelent mindez a valóságban, és nem csalódtunk.
A Ténéré megjelenése mellett nem lehet elmenni szó nélkül. Ahogy végigpásztáztam a motor elemeit, egyes részei láttán az volt az érzésem, hogy biztos valamelyik óriás munkagép-gyártóval közösen tervezték. A kardánhajtás akár a Caterpillartól is származhatna, annyira masszív és robosztus.
A tervez?k nagyon jól bántak az anyagok és a felhasználási területek kombinálásával. Az oldalsó elem például pille könny? m?anyag, de alatta masszív bukósín védi a motor oldalát, így ha egy kevésbé jól sikerült man?ver miatt oldalára is fektetjük a 250 kilós gépet, szinte biztosan folytatni tudjuk az utunkat. A h?t?ket is bukósín védi, míg a m?anyag b?séges leveg?t enged a bordákhoz. A kellemes megjelenéshez éppúgy hozzátartoznak a töml? nélküli f?zött kerekek, mint az R6-ról származó hátsó lámpa. Egészében nézve a Ténéré megjelenése kiváló munka. Kecses, de dinamizmust és er?t sugárzó.
A motorra felülve azonnal úgy éreztem, az üléspozíciót jól eltalálták, viszont a kormány pozíciója teljesen szokatlan. Eléggé lent van és rendkívül közel hozzánk, aminek el?nye, hogy a motort szinte egy helyben meg lehet fordítani, viszont terepen nem tudtam megfelel? er?t kifejteni a kormányra. Ahogy kiálltam a nyeregb?l, túl közel esett hozzám a kormány. Ezt a problémát bizonyos mértékig orvosolni lehet a gyári befogó átállításával, de pár ezer forintért vásárolhatunk állítható kormánybefogót, amivel megtalálhatjuk a nekünk megfelel? beállítást.
Az els? méterek megtétele után szinte azonnal otthonosan éreztem magam a Yamahán. Az er?forrás, ami 112 lóer?vel gazdálkodik, az alsó tartományban nem annyira nyomatékos, viszont cserébe a középs? és fels? tartományban tökéletes er?vel és dinamizmussal rendelkezik. Körülbelül 2500-as percenkénti fordulattól éled fel igazán az 1199 köbcentis blokk, és onnan nincs megállás. Kellett néhány elindulás, mire megszoktam, és bár a soros kéthengeres er?források nem tartoznak a kedvenceim közé, a Ténéré blokkja nagyon tetszett. Alkalmas lassú városi poroszkálásara is, de ha szükséges, egy gyors túracsoporttal is könnyedén tarthatjuk a lépést.
A kiváló irányíthatóság fontos pontja a futóm?. Az általunk tesztelt modellen elektromos futóm? volt, ami egyértelm?en a jöv? kulcsa. Eleinte több kanyarban is túlzottan keményen reagált a hátulja, így nem tudtam a megfelel? er?t a hátsó keréken tartani. Félreálltam, és a kicsit nehezen kezelhet? menüben átállítottam a beállításokat: két személyr?l egy személyre és hardról softra. Már az indulásnál érezhet? volt a különbség, a kanyarokban és a kigyorsításoknál pedig teljesen elt?nt a már említett jelenség.
Ritka az ennyire pontosan kalibrálható elektromos futóm?. Azon kívül, hogy kiválaszthatjuk az utasok számát, illetve hogy csomaggal vagy nélküle utazunk, több szinten tudjuk finomra hangolni, aminek köszönhet?en biztosan mindenki megtalálja a számára megfelel? beállítást.
A második napon a Selmeci-dombságban túráztam a japán nagy utazóval. A varrás nélküli ülés – melynek magassága 845 és 870 mm-es magasság között állítható – hosszú távon is maximális kényelmet biztosít a vezet?nek és az utasnak egyaránt. A lábtartón van egy gumírozott betét, amit egy gyors mozdulattal kipattinthatunk, így nagyobb biztonságot és fogást nyújt terepen való használatban.
A szélvédelemr?l manuálisan, négy fokozatban állítható plexi gondoskodik, amit könnyen állíthatunk, azonban csak álló helyzetben, mert a plexi mozgatásához mindkét kezünkre szükség van.
A plexi mögött megbújó kijelz?r?l minden információhoz könnyedén hozzájuthatunk. A megjelenést külön dícséret illeti, fantasztikusan komolyan megtervezett és kivitelezett eszköz, ami nem csak min?ségében figyelemre méltó, de megjelenésében is kiemelkedik a piacon található m?szerek közül. A kijelz?n elhelyezett gomb segítségével tudjuk szabályozni a TCS állapotát.
A tank kapacitása 23 liter, ami túrázáshoz b?séggel elegend?. A motor tömege nem kirívóan alacsony a maga 257 kilogrammjával, mozgás közben mégis kimondottan könny?nek éreztem annak ellenére is, hogy a súlypontja elég magasan van.
A TCS-t nehéz aszfalton tesztelni, ugyanakkor a túraendurók ereje és a gumik mérete illetve tapadása miatt hatalmas szerephez jutott az elmúlt id?szakban. Egy 150-es, túraenduró gumival szerelt kerékre 117 Nm-t lehelyezni nem minden helyzetben könny?. A Yamaha TCS-je azonban nagyon gyors. Két módot választhatunk, de mindkett? olyan finoman és gyorsan szól közbe aszfalton, hogy szinte alig érezzük, és már korrigált is. Aszfalton, egy kanyar közepén, döntött állapotban próbáltam ki egy nagyobb gázadással, de alig lehet megcsúsztatni a motort, annyira gyorsan elveszi a gázt. Terepen ki is kell kapcsolni, mert én egy homokos dombhoz érve egyszer?en nem tudtam elindulni, annyira aktívan avatkozott közbe.
Azok, akik túratársat keresnek a Ténérében, rendkívül sok és hasznos gyári tartozék közül választhatnak. Ráadásul a modellnek három különböz? verziója is elérhet? jelenleg a gyártó kínálatában, így mindenki kiválaszthatja a céljainak legmegfelel?bb összeállítást.
Az üléspozícióról már beszéltünk, de fontos külön megemlíteni a magasságot. A túraendurók piaca sok felhasználót kizár a magas üléspozició miatt. Én 171 cm magas vagyok, a Ténéré mégis teljes komfortot biztosított úgy, hogy a lábam teljes talppal leért a földre. A Yamaha jól látta a piaci rést, mikor állítható ülést és alacsony ülésmagasságot tervezett.
Összefoglalva: a Yamaha a Ténérében nagyon komoly túratársat kínál, amivel nyugodtan lemerészkedhetünk terepre is, de ha aszfalton szertnénk gyorsan vagy nagy távolságra utazni, akkor is könnyedén helytáll. A kormánypozíció kicsit furcsa, és az er?forrás alul nem annyira aktív, viszont rendkívül jó irányíthatóságot kínál, valamint közép- és fels?tartományban kimondottan nyomatékos er?forrást. A nagyon magas szint? elektromos futóm?vet sikerült egy jól m?köd? TCS-szel kombinálni, így akár kezd?k is egyb?l otthonosan érezhetik magukat, míg a profik értékelni fogják a precíz állítási lehet?ségeket. A plexi nem állítható, csak kézzel és álló helyzetben, cserébe azonban jól használható, ezen felül pedig rengeteg professzionális extrával szerelik illetve szerelhetjük fel a motort.
Nekem nagyon tetszett, és biztosan az els? három modell közé sorolnám a típust, ha a kategóriában keresnék magamnak útitársat.
Yamaha XT1200Z Super Ténéré | |
---|---|
Motor típusa | El?re döntött, párhuzamos, kéthengeres, folyadékh?téses, 4 ütem?, DOHC, 4 szelepes |
Lökettérfogat | 1199 cmł |
Furat x löket | 98 mm x 79,5 mm |
Kompresszióviszony | 11,0 : 1 |
Maximális teljesítmény | 82,4 kW (112 LE) @ 7250 rpm |
Maximális nyomaték | 117,0 Nm @ 6000 rpm |
Kenési rendszer | Száraz karter |
Kuplung típusa | Olajban futó, többtárcsás |
Karburátor | Elektronikus üzemanyag-befecskendezés |
Gyújtás | TCI |
Indítás | Elektromos |
Váltó | Állandó áttétel?, 6 sebességes |
Hajtás | Kardán |
Váz | Acélcs?b?l készült alapváz |
Els? felfüggesztés | Fordított teleszkóp, Ř 43 mm |
Els? rugóút | 190 mm |
Utánfutási szög | 28° |
Nyomtáv | 126 mm |
Hátsó felfüggesztés | Leng?karos, állítható el?terhelés és visszarúgás csillapítás, (karos felfüggesztés), Monoshock |
Hátsó rugóút | 190 mm |
Els? fék | Hidraulikus kett?s tárcsafék, Ř 310 mm hullámos tárcsák |
Hátsó fék | Hidraulikus tárcsafék, Ř 282 mm hullámos tárcsák |
Els? gumi | 110/80R19M/C 59V |
Hátsó gumi | 150/70R17M/C 69V |
Teljes hossz | 2250 mm |
Teljes szélesség | 980 mm |
Teljes magasság | 1410 mm |
Ülésmagasság | 845/870 mm |
Tengelytáv | 1540 mm |
Minimális hasmagasság | 190 mm |
Feltöltött tömeg (olajjal és üzemanyaggal) | 257 kg |
Üzemanyagtank kapacitása | 23 liter |
Olajtank kapacitása | 4,2 liter |
Legutóbbi hozzászólások