Szöveg: Varga Gerg?
Képek: Polónyi István – Polis
Szóval sosem értettem azokat a motorosokat, akik egy Goldwing vagy egy GTL BMW motorozási élményére vágynak. Persze a túrázást és a túramotorozást értem, de a túrázás ilyen szint? széls?ségét eddig nem értettem. Ahhoz, hogy közelebb kerüljek a feelinghez, nem más nyújtotta segít? kezeit, mint a BMW, akit?l elhozhattuk a K1600GTL Exclusive-ot.
BMW K1600 GTL
A nyáron a brnói aszfaltcsíkon került megrendezésre a BMW Track Days, ahova a GTL társaságában érkeztünk. Körbejártuk vele a környéket, de a versenypályára sajnos nem mehettünk fel. Ami vicces, mert jó néhány éve a K1600GT-t volt szerencsém kipróbálni a Kakucsringen, és meglep?en jól vizsgázott.
A koncepció.
Mindenkinek mást jelent a motorozás. Kevesen vannak, akik számára a motor egy szimpla közlekedési eszköz, legtöbbünknek a motorozás inkább az élvezetr?l szól, és mellesleg célszer? is. A túrázáshoz én is kicsit kétkedve álltam (állok), úgy gondolom, ha túlságosan meg akarunk felelni a túrázás követelményeinek, néha elfelejtjük, mit is jelent a motorozás. Ezen a vékony jégen táncol a BMW is a legfullosabb túrázójával, a K1600GTL Exclusive-val. A BMW mostanában minden szegmensben nagyot alkotott, de a túra vonal az, amit a legrégebb óta képvisel, ez még egy okkal több volt, hogy kíváncsian várjuk ezt a monstrumot.
Exclusive.
Ennél már nincs feljebb, nincs drágább vagy komolyabb, úgyhogy bármit mondhatunk. Nem indok a gazdaságosság vagy a célszer?ség, vagy bármi más, ami miatt le kellene mondanunk bizonyos dolgokról. Egyszer?en nem lehet.
A megjelenése azt gondolom, önmagáért beszél. A pezsg? szín? b?rülések, a szálcsiszolt alumíniummal borított tank, a különleges fényezés (magas fény? ásvány-metál magnézium-metál kontrasztárnyalattal) nem hagy kétséget afel?l, hogy prémium kategóriát képvisel, abszolút egyben van. Ha nagyon kritikusak vagyunk, akkor talán a m?szerfal lóghat ki a sorból, illetve egy-két krómozott alkatrésznek van egy kicsit csopperes beütése.
Igazán elegánsra sikerült! A szálcsiszolt alumínium, a pezsg? szín? b?rülések
és a magasfény? ásvány-metál fényezés magnézium-metál kontrasztárnyalattal gyönyör? megjelenést biztosít.
A soros, hathengeres 1600 cmł-es er?forrás azért megér egy misét. Nem nagyon szaladgálnak kétkerek? járm?vek ilyen er?forrással, amiben nem elhanyagolható szempont a méret: ez a blokk meglehet?sen széles, azonban a GTL amúgy is nagy teste, a széles idomok és dobozok között jól elfér. A járása kifinomult, és a hangja is elég betyáros.
Ha megbolygatjuk a ménest, akkor illik kapaszkodunk, ugyanis 160 LE és 175 Nm forgatónyomaték áll a rendelkezésünkre. A számok már önmagukban is beszédesek, azonban az igazi érdekessége az, hogy alapjárat felett, már 2500-as fordulattól 140 Nm-es nyomatékot produkál. A lendületes motorozáshoz tehát minden adott, már csak a futóm?nek kell mindezzel megbirkóznia, illetve a fékeknek felemészteni a mozgási energiát.
A gázmarkolat teljesen elektromos, fizikailag elfordítani nagyon könny?, talán egy kicsit lehetne nagyobb az ellenállása, de megszokható. Az elektronikus gázkarnak köszönhet?en könnyen váltogathatunk a motorkarakterisztikák között, ezek a Road, Dynamic és Rain módok. Utóbbi esetében csupán 145 Nm nyomaték áll rendelkezésre, és a teljesítmény ugyan eléri a maximumot, de a leadása nagyon egyenletes, szinte lineáris.
A futóm? természetesen itt is elektronikusan állítható, ez szinte már alap ebben a kategóriában. Az ESA II-t (Electronic Suspension Adjustment) könnyen beállíthatjuk (Normal, Sport, Comfort), és a különböz? terheléseknek (utas, csomagok) megfelel? el?feszítést is adhatunk neki. A futóm? elég jól eldolgozza a menetkészen 360 kg-os BMW terheléseit. Ha ehhez még hozzáadjuk az utasok és a csomagok súlyát, akkor megközelítjük egy kispolski saját tömegét. Van munkája a Duolever els? és a Paralever hátsó futóm?nek. Gyengeségként csak annyi, hogy nagy tempónál át kell váltani Comfort módról Sportra vagy Normalra, különben kissé bizonytalanná válik a motor és imbolyogni kezd.
A soros, hathengeres er?forrás kifinomultan jár, szinte alapjárattól 100 Nm feletti forgatónyomaték áll a rendelkezésünkre.
A fékek könnyedén lassítják a monstrumot, amelyek közül érdemes kiemelni a hátsó féket és az ABS-t. Az ilyen óriás túrázóknál elég komoly súly terheli a hátsó kereket, így nagyon sokat jelent egy jó hátsó fék. A fékereje és az adagolhatósága kiváló, ezek mellett egy fantasztikusan m?köd? ABS-t is kapott. Ha rálépünk a hátsó fékre és elkezdjük dönteni a GTL-t, érezni lehet, hogy csúszáshatáron van a gumi, ami el is kezd nyikorogni, de mindvégig iszonyatosan stabil marad, és nem engedi egy kicsit sem kitörni a hátsó kereket. Száz százalék kontroll, ami megmarad a kigyorsításokra is: a DTC (Dynamic Traction Control) végzi dolgát, így a gázadások is stresszmentesek.
Az extrákat sorolhatnám a végtelenségig, inkább kiragadom az újdonságokat, illetve az igazán hasznos dolgokat. A szélvéd?t könnyen tudjuk állítani természetesen gombnyomással, akár menet közben is. Apróság ugyan, de ha leállítjuk a gépet, a plexi finoman rácsukódik a GPS-re, ami emiatt nem (értsd: nehezebben) vehet? ki egy óvatlan pillanatunkban. A markolatf?tés már szinte alap, de mellé elöl-hátul ülésf?tést és hátul háttámla f?tést is kapunk.
Fejedelmi kényelem és f?tött ülések elöl-hátul, hátul ráadásul még kartámaszt is találunk!
És világújdonság, hölgyeim és uraim! Integrált fólia antenna a topcase tetején, így nem csapkodja az antenna a menetszélt?l a plexit és az idomokat. Komoly audio rendszere van egyébként a GTL-nek, amire a rádiózás mellett okoskészülékeinket is csatlakoztathatjuk. A zene kb. 100-120 km/h-ig élvezhet?, utána már kevésbé.
További extra a talajvilágítás. Ha megállunk és leállítjuk a gépet, finoman megvilágítja alattunk a terepet, így látjuk, hogy biztonságos talajon parkolunk-e, és nem fogunk bukdácsolni sem. Ez is apró részlet, de a talajvilágítás is nagyon finoman alszik el, szinte m?vészien.
Adaptív xenon kanyarvilágításunk is van, ezt talán felesleges is részletezni. A világítás egyébként rendben van, a láthatóságot javítja a nappali fény is, ami sötétedésre (alagút, stb.) automatikusan visszavált.
A kulcs nélküli indítás is az extrákhoz sorolható. Ezt autóknál már megszokhattuk, a motoroknál egyel?re ritka, bár a Ducatiknál már találkoztam ilyen megoldással. A gyújtáskulcs helyén lév? gombbal kényelmessé és könnyeddé teszi az indítást, ha a közelben (zsebünkben) van a kulcs. A dobozok és a kormányzár is zárható gombnyomásra, illetve automatikusan záródik, ha nem érzékeli a kulcsot a közelben.
Ahhoz, hogy a motor képességeit és az összes extrát állítani tudjuk, illetve hozzájussunk minden szükséges információhoz, jól átgondolt m?szerfalra és kezel?felületre van szükség. A m?szerfal bár kicsit autós lett, de szerintem jól néz ki. A menürendszer könnyen átlátható és logikus, a bal oldalon lév? teker? és kapcsológombbal tudunk a menüben navigálni, ami rengeteg információt rejt magában.
A m?szerfalnak rengeteg információval kell megbirkóznia, ezért is lett ilyen méretes. Könnyen átlátható és kezelhet?, a GPS készülék már feláras.
Ha egyedül motorozunk csomagok nélkül, akkor a méreteihez képest kifejezetten jól fordul. Könnyen átbillenthet? egyik oldalról a másikra. A kanyar közbeni irányváltásokra azért oda kell figyelni, illetve arra, hogy ha kifelé sodródunk, akkor ilyen tömeget nehéz visszahúznunk.
Két személlyel és csomagokkal ez hatványozottan érvényes. A futóm?vet érdemes állítani, mert jól érzékelhet? különbségek vannak egy-egy mód között. A motorblokk fantasztikus, alapjáratról viszont jócskán késik a gázreakció, és a váltót is határozottan kell kezelni, csattanósan vált.
A fékek kifogástalanok, éppúgy, mint a menetkomfort az els? és hátsó ülésen egyaránt. Az elektronika megszállottjai is élvezni fogják, van mit kapcsolgatni b?ségesen. Amilyen technikai eszköz jelenleg a BMW rendelkezésére áll, azt szinte mind beletették az Exclusive GTL-be. Egy 3-400 km-es túra szinte meg sem kottyan a vezet?nek és a motornak sem. Ezt a távot ki lehet bírni tankolás nélkül is 5,5-6,6 liter körüli fogyasztással a 26,5 literes üzemanyagtanknak köszönhet?en.
Azoknak ajánlom, akik országokat, esetleg kontinenseket átível? túrázásra vágynak és jól fejlett üzleti érzékkel – akarom mondani, egzisztenciális háttérrel – rendelkeznek, az ára ugyanis nem elhanyagolható, a navigációval együtt 9,5 millió forint körül kell érte csengetnünk. Persze ez csak pénz, ahogy mondani szokták.
Ez pedig egy gyári videó, egy-két könnycseppet titokban még el is morzsolhatunk alatta.
BMW K1600GTL Exclusive | |
---|---|
Motor | |
Henger?rtartalom: | 1649 cmł |
Furat / löket: | 72/67,5 mm |
Hengerek/szelepek: | 6/24 |
Keverékképzés: | BMS-X |
Max. nyomaték (Nm)/fordulatszám: | 175/5250 |
Max. teljesítmény kW/LE/fordulatszám: | 118/160,5/7750 |
S?rítési viszony: | 12,2:1 |
Szelepvezérlés: | Szelepemel? t?kék |
Er?átvitel | |
Tengelyhajtás: | kardántengely |
Tengelykapcsoló: | Olajfürd?ben futó, többtárcsás, hidraulikus m?ködtetés? |
Váltó: | Körmöskapcsolós, hatfokozatú, ferde fogazású |
Futóm? | |
Gumiabroncs elöl: | 120/70 ZR17 |
Gumiabroncs hátul: | 190/55 ZR17 |
Fék elöl , átmér? (mm): | Kett?s tárcsafék, átmér?: 320 mm, négydugattyús rögzített féknyergek |
Fék hátul, átmér? (mm): | Szimpla tárcsafék, átmér?: 320 mm, kétdugattyús úszónyereg |
Felni elöl: | 3,50 x 17′ |
Felni hátul: | 6,00 x 17′ |
Rugóút elöl/hátul (mm): | 125/135 |
Utánfutás (mm): | 108,4 |
Váz típusa: | Kokillaöntés? f?váz, sajtolt alumíniumprofil hátsó vázelem |
Villaszög: | 62,2° |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp): | 3,4 |
Végsebesség (km/h): | >200 |
Fogyasztás (l/100km) | |
120 km/órás sebességnél: | 5,9 l/100 km |
90 km/órás sebességnél: | 4,6 l/100 km |
Üzemanyagtartály (l): | 26,5 |
Méretek (mm) | |
Hosszúság: | 2489 |
Szélesség tükrökkel: | 1000 |
Tengelytáv: | 1618 |
Önsúly üresen/feltankolva (kg): | 333,5/360 |
Max. össztömeg (kg): | 560 |
Ülésmagasság: | 750 |
Legutóbbi hozzászólások