Szöveg és képek: Vaslaki Tímea
Mindenki szívesen emlékszik vissza az els? motorra, amin el?ször ült életében. Magyarországon a fiúk többsége azzal kezdi motoros beszámolóját, hogy „a haverokkal megvettük az els? Simsont/Pannóniát/Jawát, stb”. Mi, lányok, n?k, asszonyok ezekkel a motorokkal kapcsolatban leginkább csak a hátsó ülésre emlékezhetünk. 20-25 éve még nem volt túl nagy divat, hogy a csajok saját motort vásároljanak, de szerencsére azóta ennek is eljött az ideje.
Anyáink még ritkábban jutottak saját motorhoz
Fotó: life.time.com
Az els? motorom egy Honda CBF600S volt, kés?bb egy Honda CBR600RR-t vettem, így kimondottan örültem, hogy tesztelhetem az elvileg vadonatúj Honda CBR650F-et.
Egy fiatal mérnökcsapat tervezte azzal a céllal, hogy motoros tudástól függetlenül kezd?k, újrakezd?k, haladók, fiatalok, id?sek, lányok, anyukák bármilyen környezetben, városban, kanyargós utakon, biztonságosan, örömmel közlekedjenek.
Nekünk n?knek – és ez tényleg nem vicc – az egyik legfontosabb szempont a vásárlásnál, hogy egy motor – vagy egy cip? – hogy néz ki: milyen a színe, a vonalvezetése, úgy egyáltalán esztétikailag milyen benyomást tesz ránk. A CBR650F els? ránézésre mutatós, szép motor. Hangsúlyos a frontrésze, kimondottan rövid a hátulja, így egy agresszív, mégis barátságos kétkerek?t láthatunk benne. Az egész motor dinamizmust sejtet.
Dinamikus, mégis barátságos motor a CBR650F
A többi, hogy milyen a futóm?, kényelmes-e, vagy hogy a DOHC rendszer? vezérlés tengelyei közvetlenül mozgatják-e épp a 16 szelepet, és ezáltal mekkora a nyomaték négyezres fordulatszámnál, nem számotev?. Persze elképzelhet?, hogy kés?bb, használat közben rácsodálkozunk, hogy “jé, milyen könnyen lehet vele man?verezni, fordulni akár alacsony tempónál is!”
Soros négyhengeres blokk, 649 köbcenti, 88 lóer? szériafelszerelésként kínált blokkolásgátlóval. A modell 35 kW-os változatban is elérhet? lesz, így az A2-es vezet?i engedéllyel motorozók számára is vonzó alternatíva lehet.
A CBR650F-fel lábon mentem le a kecskeméti gokartpályára. Odafelé az autópályát választottam, visszafelé sima f?úton motoroztam.
Beindítva hondás a hangzása, sportmotorhoz szokott fül számára kicsit halk és er?tlen, egy sportdobot szerintem elbírna.
A m?szerfalat két fehér megvilágítású digitális kijelz? alkotja. A baloldalin a fordulatszám- és sebességmér? adatai jelennek meg, míg a jobboldalin az üzemanyagszint-mér?, az óra, a kilométer számláló és a figyelmeztet? lámpák kaptak helyet. Emlékszem, néhány éve a CBR600RR-en kicseréltettem az irányjelz?ket LED-es izzókra. A CBR650F-en már gyárilag ezt a megoldást találjuk, ami egyrészt sokkal jobban néz ki, másrészt láthatóság szempontjából is sokkal jobb.
A m?szerfalról könnyen leolvashatók az adatok
Azért, hogy ne törhessen el, az indítókulcs masszívabb anyagból készült, a nyelv úgynevezett wave jelleg? kialakítást kapott. A tervez?k különös gondot fordítottak a m?szaki alapok gusztusos megjelenítésére, például a h?t?folyadék küls? csöveit szépen elrejtették szem el?l.
Már az els? métereken kiderült, hogy egy kezesbáránnyal van dolgom, mindig pont annyit mutatott, amennyit elvártam t?le. Ha gyorsulni kellett, könnyen vette a fordulatot, a váltások problémamentesek voltak le és fel egyaránt. Fordulékony, nyomatékos, és a végsebessége sem elhanyagolható. Folyamatos nagyobb sebességnél negatívum, hogy a fejidomon egy viszonylag kicsi plexi van, éppen hogy mutatóban, így eléggé le kellett bújni, hogy ne vigye le a fejem a menetszél. Ezzel bizonyára a motor tervez?i is tisztában voltak, mert a kiegészít?ként lehet hozzá túraplexit vásárolni.
Nagy tempó mellett nyilvánvalóan el?bb-utóbb fékezni is kell. A motor fékrendszere kétcsatornás ABS-szel felszerelve nagyon jól m?ködik, nem kapcsoltam ki a pályán sem, egyáltalán nem volt zavaró, és kimondottan biztonságossá teszi a megállást. A lassításról két 320 milliméteres els?, és egy 240 millis hátsó hullámos féktárcsa gondoskodik.
Elöl 320 mm-es dupla féktárcsa kétdugattyús féknyergekkel
A gokartpályára érve azonnal jött az els? komolyabb visszajelzés a futóm?r?l, ami gyakorlatilag olyan, mintha sportmotorral motoroznánk, kicsit kényelmesebb pozícióban. Nem volt nehéz haladni vele a lassabb kanyarokban és visszafordítókban sem, viszont a gyors kanyarokban furcsa volt a széles kormány, de a problémát leginkább az óvatosságom okozta, nem akartam rommá törni a karcolásmentes tesztmotort.
Az optimális tömegeloszlás érdekében a motort viszonylag elöl helyezték el a vázban, ezzel is támogatva a jobb irányíthatóságot.
Az esztétika mellett n?ként egy motornál még fontos szempont, hogy leér-e a lábunk. Az ülés 810 milliméter magas, ráadásul viszonylag keskeny, így az alacsonyabb termet?ek is játszva elérik a talajt. Meg kell említenem a motor súlyát, ami túrasport-motor lévén nem éppen pille, de menetkész 211 kilós tömege könnyedén vállalható.
Tricolorban, feketében, fehérben és ezüstben választható
Két napon keresztül jártam vele közúton, hegyen-völgyön át, ami ha nem is volt kimondott túramotor feeling, mégis kényelmes, hosszútávon sem fárasztó. A perimeter acél hídváz, a leng?kar tengelyének végeihez kapcsolódó lemezek és az alumínium leng?kar rossz min?ség? útburkolaton is nyugodt motorozást garantáltak, ami az itthoni utak min?ségét figyelembe véve örömteli tapasztalás.
Nem elhanyagolható az alacsony fogyasztás sem. Jó teljesítménye ellenére a CBR650F kifejezetten takarékos, üzemanyag-fogyasztása csupán 5 l/100 km, tele tank esetén a benzin kb. 350 kilométerre elég. A gazdaságos üzemben közrejátszik, hogy a vezérl?egység folyamatosan figyeli a gázállást, és ha úgy érzékeli, hogy tartósan egy fordulaton utazik a pilóta (pl. hosszabb túrákon), annak megfelel?en változtat a gyújtástérképen.
Összességében utcai motorozásra, túrázásra, kezd?knek, újrakezd?knek, lányoknak, asszonyoknak kimondottan ajánlom. A CBR650F-et könny? kezelni, problémamentesen lehet vele közlekedni városban és városon kívül egyaránt. Kulturált vezetési mód mellett nem okoz meglepetéseket, megbízhatóan viselkedik. Formájában klasszikus elemek ötvöz?dnek modern részletekkel, ami szintén fontos szempont lehet, ha úgy döntünk, 2014-es fejlesztés? motort vásárolunk. Itthoni utakra, nagy- és kisforgalmú városi használatra, hétvégi belföldi és külföldi túrákra tavasztól ?szig kellemes társunk lehet a mindennapokban.
A tesztmotort köszönjük a Honda Hungary-nek!
Honda CBR650F ABS | |
---|---|
Motor | |
Motortípus: | Folyadékh?tés?, négyütem?, 16 szelepes, DOHC vezérlés?, soros, négyhengeres |
Henger?rtartalom: | 649 cmł |
Furat x löket: | 67 × 46 mm |
Kompresszióviszony: | 11,4:1 |
Keverékképzés: | PGM-FI elektronikus befecskendezés |
Teljesítmény: | 64 kW (88 LE) @ 11000 1/min |
Forgatónyomaték: | 63 Nm @ 8000 1/min |
Indítás: | Önindító |
Er?átvitel | |
Sebességváltó: | 6 fokozatú |
Szekunder hajtás: | #525 méret? O-gy?r?s lánc |
Váz és futóm? | |
Els? felfüggesztés: | Ř 41 mm-es teleszkópvilla 120 mm-es rugóúttal |
Hátsó felfüggesztés: | Állítható el?feszítés? központi rugóstag 43,5 mm-es rugóúttal |
Els? fék: | Ř 320 × 5 mm-es dupla féktárcsa hidraulikus m?ködtetés?, kétdugattyús féknyergekkel és szinterbetétekkel |
Hátsó fék: | Ř 240 × 5 mm-es tárcsa hidraulikus m?ködtetés?, egydugattyús féknyereggel és sajtolt m?gyanta betétekkel |
Els? kerék: | 17 M/C x MT 3,5 |
Hátsó kerék: | 17 M/C x MT 5,5 |
Els? gumi: | 120/70-ZR17M/C (58W) |
Hátsó gumi: | 180/55-ZR17M/C (73W) |
Méretek és tömeg | |
H x Sz x M | 2110 × 755 × 1145 mm |
Tengelytáv: | 1450 mm |
Ülésmagasság: | 810 mm |
Szabadmagasság: | 130 mm |
Menetkész tömeg: | 211 kg |
Üzemanyagtank: | 17,3 l |
Színek: | fekete, fehér, ezüst, tricolor |
Ár: | 2 500 000 Ft |
Legutóbbi hozzászólások