A 2014-es kiállításokon bemutatott két új KTM-et, a 1290 Super Adventure-t, majd a 1050 Adventure-t is nagy érdekl?dés övezte. Ennél kisebb figyelmet kapott a Freeride E, az osztrák gyártó els? elektromos modellje, ami – mint megtudtuk nemrég – többet elárul a cég jöv?beni terveir?l, mint gondoltuk.
Bár mindkét Adventure modell izgalmas újdonság, a cég szerint a leginkább jöv?be mutató az elektromos szegmens képvisel?je, a Freeride E. Ez az els? elektromos motor a KTM kínálatában, ami már sorozatgyártásba is került. Valójában a KTM a világon jelenleg az egyetlen gyártó, aki elektromos meghajtással is kínál sorozatgyártott sportmotort.
A Freeride E akcióban
A márka csúcsmodellje jelenleg a 1290 Super Adventure, ami Kuttruf szerint egy igazi remekm?, benne van minden technológiai fejlesztés, amit ma a KTM tud.
„Érdekes megnézni, hogy tíz évvel ezel?tt a KTM egy furcsa kis senki volt az utcai motorok világában, egy új csapat. Tíz évvel kés?bb pedig el?rukkol egy modellel, aminek m?szaki felszereltsége vezet? a piacon. Ez elképeszt? teljesítmény.’
Az osztrák gyártó fejl?dése leny?göz?, növekedése 30 százalékos. Az elmúlt két évben a leger?sebbek Európában, az eladási mennyiségeket tekintve lenyomták a BMW-t is, és a különbség egyre csak n?.
Az új modelleket illet?en tele vagyunk hírekkel és dezinformációkkal, néhány hónapja például felröppent a hír, miszerint a KTM a 390-es Duke alapjaira Adventure-t is épít. Sokan örömmel reagáltak, míg a gyár gyorsan le nem h?tötte a kedélyeket.
„Ez csak egy pletyka, és még csak nem is egy különösebben jó pletyka’ – mondja Kuttruf. „Messze áll a valóságtól. Ha vetünk egy pillantást a kisköbcentis motorunk m?szaki paramétereire, akkor láthatjuk, hogy ennek a naked bike a végs? határa. Egy adventure motorhoz teljesen más koncepcióra van szükség, teljesen más felépítésre. Vázra, tankra, airboxra, kipufogóra, ezekben rejlik a különbség. Az adventure és az utcai motorok olyan messze vannak egymástól, mint Makó Jeruzsálemt?l.’
„Egy kisköbcentis adventure modell létrehozását egy üres lapról kellene kezdenünk, ez egy új projekt. Nem lehet a 390 Duke-ot Adventure-ré faragni. Ez nem jelenti, hogy nem foglalkozunk a kérdéssel, de teljesen új alapot kíván, ami komoly döntést igényel. Komoly t?ke kell hozzá, stabil finanszírozás, szóval azt képzelni, hogy a nakedb?l Adventure lehet, csak mese.’
Thomas Kuttruf, a KTM PR menedzsere
Az e-robogó projekt befagyasztásának híre is friss a KTM háza táján, így Kuttruf err?l is beszélt.
„Száz százalékban elkötelezettek vagyunk az elektromos technológia mellett. Több motort fogunk elektromos meghajtással gyártani, de a robogó projekt helyét most más, fontosabb dolgok vették át. A tavaly bemutatott típus egy tanulmány volt, azt vizsgáltuk, piacra tudjuk-e dobni. Jelenleg nemleges a válasz, egyel?re tanulmány marad, amib?l sokat tanultunk, és úgy döntöttünk, jelenlegi terveinkb?l kivesszük a robogót.’
A Milánóban bemutatott 1050 Adventure a narancsok másik, nagy figyelmet kapott új modellje. Mint megtudtuk, a jelenlegi Adventure kínálatnak semmi köze a régi, els? generációs Adventure-ökhöz, a 1050 gyökereit tekintve közelebb áll a Super Duke R-hez, mint a 990-hez. Ez nem azt jelenti, hogy nincs kapcsolat, hisz a régi, 75 fokos V-kéthengeres blokk és a motorozási stílus nagyon is inspiráló volt az új modell tervezésénél, de a 1050 teljesen más. Könny?, agilis, könnyen irányítható. És els?sorban aszfaltra termett.
1050 Adventure. Inkább a Super Duke R leszármazottja
A kérdés, hogy mire számít a KTM a 1050 Adventure sikerét illet?en most, hogy a BMW bemutatta az S1000XR-t, és mi a helyzet a Ducati Multistradával, adja magát.
„Az elkövetkez? években számos riválisa lesz a 1050 Adventure-nek. Jelenleg ez a legdinamikusabban fejl?d? szegmens, gyorsan növekszik. Sok hasonló modell fog napvilágot látni a következ? években, amik er?sek, biztonságosak, tele vannak komoly m?szaki megoldásokkal, és könny? ?ket használni. És mivel kényelmesek is, sokan döntenek a megvásárlásuk mellett.’
„Mind prémium motorok, fejlett technológiával, komoly alkatrészekb?l összerakva. Szívesen látnék egy ilyen összehasonlítást, úgy gondolom, hogy az eredmény – bármi is legyen az – nagyon szoros lenne. Mégis úgy gondolom, hogy motorozhatóság, felhasználóbarátság és könny? kezelhet?ség szempontjából a KTM 1050 Adventure lesz a jöv? év meghatározó motorja.’
A gyártósorok 2015 januárjában indulnak be, így február-márciusra várhatóak az els? 1050 Adventure és 1290 Super Adventure darabok a kereskedésekbe.
Fotó: KTM Images, Romero S., Mitterbauer H.
Forrás: autoevolution.com
Legutóbbi hozzászólások